صفری، مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان در گفت و گو با «اقتصاد سرآمد»

مديران دولتي درك عميقي از اهمیت اقتصاد دريامحور ندارند

گروه اقتصاد دریایی - موسسات رده بندی، موسساتی هستند که ارزیابی و کنترل کیفیت کشتی ها را به عهده دارند و مجوز حرکت یک کشتی را صادر می کنند؛ به عبارت دیگر، بدون وجود مجوز از یک موسسه رده بندی، طبق قوانین بین الملل، حرکت کشتی ها ممنوع خواهد بود. 
 مثل تجارب خيلي خوب و مديريت عاليه‌اي كه در كشتيراني ما وجود دارد و بيشتر از هر چيزي تعهد و تخصص و سلامتي كه در عرصه دريايي كشور وجود دارد، ما براي اقتصاد دريا به‌طور جداگانه روند رو به رشدتري را پيش‌بيني مي‌كنيم. در کل، موقعی كه صنف دريا را در نظر مي‌گيريم، اميدواري برايمان به وجود مي‌آيد، اما موقعي كه خودمان را معطل ساير اركان كلان اقتصاد مي‌كنيم، سرخورده مي‌شويم.
اقتصادسرآمد: ضرورت پرداختن به اقتصاد دريامحور در سطح كلان را تشريح كنيد. 
تجارت دريايي است كه دارد اقتصاد خشكي را نگه مي‌دارد، امنيت غذايي را تضمين مي‌كند.
صفری: الان از نظر وزني و ارزشي يا حجمي، بالاي 80 درصد تجارت كشور از طريق دريا است، همين الان كه مي‌خواهند به ملت اميدواري دهند، مي‌گويند در گمركات، انبارهاي ما پر از غله است. يعني چه؟ يعني تجارت دريايي است كه دارد اقتصاد خشكي را نگه مي‌دارد، امنيت غذايي را تضمين مي‌كند. 
مديران دولتي درك عميقي از اهمیت اقتصاد دريامحور ندارند
اخیرا توجه به اقتصاد دریا کمی جدی تر گذشته شده و الان در كلام رهبري و رئيس جمهور هم مي شنویم كه بحث اقتصاد دريا  مطرح می شود، ولي مديران دولتي هنوز مفهوم اقتصاد دريا را نفهميدند. فهميده‌اند كه يك چيزي است كه مهم است، ‌اقتصاد دريا مهم است، اما درك عميقي از اقتصاد دريا و از كارآفريني از طريق اقتصاد دريا ندارند. مديران ما مثل كسي هستند كه مي‌دانند اكسيژن مهم است، اما بلد نيستند به يك مصدوم چگونه اكسيژن‌رساني كرد.
-اقتصادسرآمد:  با این وضعیت چه بايد كرد؟
صفری: ما بايد مديران كارآفرين با درك دريايي و با مهارت كارآفريني به کار بگماریم، نه مديران ميزنورد. بنابراين جا دارد کسانی را مدیریت بدهیم که در طول عمرشان حداقل يك ماه، به‌طور شخصي حقوق و بيمه و ماليات حقوق خودشان را با زور بازوي خودشان درآورده‌ باشند.
- اقتصادسرآمد: در سطح كلان سطح سرمايه‌گذاري براي گرايش به دريا را تاييد مي‌كنيد؟
صفری: ما التماس مي‌كنيم؛ زیرا اقتصاد دریا را می شناسیم و می دانیم نجات بخش اقتصاد ایران است. توجه به اقتصادر دریا، لقلقه زبان‌ها است، اما چون مهارت كارآفريني و مهارت توسعه وجود ندارد، تكنيك اقدام هم وجود ندارد و بنابراين هيچ اقدامي هم نمي‌شود.
10 سال است كه قانون توسعه و حمايت از صنايع دريايي داريم، تا الان يك متر كشتي هم از محل اين قانون ساخته نشده، ولي ما در همين 10 سال تا الان در بخش خصوصی،- بدون نیاز به این قانون- دو تا كشتي ساختيم و به ونزوئلا صادر كرديم.
- اقتصادسرآمد: نمايشگاه را ارزيابي كنيد.
اين اولين نمايشگاهي كه در كيش برگزار می شود. من دبير اولين نمايشگاه صنايع دريايي كه در كيش برگزار شد، بودم و به يك نوعي خودم را از بنيانگذاران اين نمايشگاه بزرگ، مي‌دانم. اين نمايشگاه را سابق بر اين انجمن مهندسي دريايي ايران در كنار همايش‌هاي سالانه صنايع دريايي برگزار مي‌كرد كه همايش‌ها و نمايشگاه‌هاي صنايع دريايي كه سابق بر اين برگزار مي‌شد، از بزرگ‌ترين نمايشگاه‌ها و همايش‌هايي بود كه در ايران برگزار مي‌شد. اين نمايشگاه تبديل شده بود به نقطه عطف تبادل تجربيات دانش، بحث و تبادل نظر درخصوص چالش‌هاي توسعه صنايع دريايي و حل و فصل آن‌ها كه متاسفانه حدود دو سال ، به دلايل حاشيه‌اي و همچنين كرونا معطل ماند و برگزار نشد. ما اميدواريم امسال  طوري با قدرت و استقبال جامعه دريايي كشور برگزار شود كه دوباره اين نمايشگاه و همايش و همچنين انجمن مهندسي دريايي ايران به جايگاه قبلي خودشان بازگردند.
و سخن پایانی:
مشكلي كه الان در متروپل به وجود آمده، مشكلي كه براي سانچي به وجود آمد، مشكلي كه در حوزه‌هاي ديگر مثل خودرو وجود دارد، ما ديگر با گوشت و پوست و استخوانمان مي‌دانيم كه چه مشكلات و چالش‌هايي وجود دارد و راه‌حل اين موضوع هم به خداوند متعال قسم كه سخت نيست، فقط كافي است كه ما تصميم بگيريم با كيفيت، با ايمني، با امنيت، با جان مردم و با محيط زيست معامله نكنيم. 
نظام مهندسي دولتي، نتيجه‌اش مي‌شود متروپل
كافي است متولي امر كيفيت، ايمني و امنيت را درا ين كشور بسپاريم دست موسسات رده‌بندي مستقل از دولت. نظام مهندسي دولتي، نتيجه‌اش مي‌شود متروپل. حالا نظام مهندسي دولتي هر چند تا نامه هم بنويسد، شهردار مي‌تواند وتو كند. همه اين‌ها زيرمجموعه كلان دولت هستند. اما نظام مهندسي مستقل از دولت و بخش تجارت كشور مثل موسسه رد‌ه‌بندي، هيچ شهردار و هيچ دولتي در مقابلش نمي‌تواند مقاومت كند. كنترل كيفيت وابسته به وزارت صنايع براي افزايش و حفظ و ارتقاي كيفيت خودرو هيچ کاری نمي‌تواند بكند. يا سازمان استانداردي كه اين روزها و مدير عاملش واقعا به نظر مي‌رسد كه خيلي پاي كار است و خيلي دارد زحمت مي‌كشد، اما به خاطر ساختاري كه سازمان استاندارد دارد و زير نظر دولت است، ساير سازنده‌ها هم دولتی هستند یا وابستگي به دولت دارند، آن هم كاري از دستش بر نخواهد آمد. ممكن است يك نفر مثل مدير فعلي سازمان استاندارد انسان درستكاري باشد، انسان بلدي باشد و يك كارهايي را ببرد جلو، اما ساختار اجازه موفقیت به او نمی دهد.
 حافظ كيفيت، حافظ جان اشخاص، حافظ ايمني و امنيت بايد نهادهاي كاملا مستقل و حرفه‌اي و تنظيم‌شوندگي از درون و خودكار باشد؛ آن چيزي كه مقام معظم رهبري در بحث سياسي به آن با عنوان «اصولگرايِ اصلاح‌طلب» مي‌گويند. اصولگرايِ اصلاح‌طلب يعني چه؟ يعني ما بايد به اصول ايمني، امنيت و كيفيت پايبند باشيم، اما تكنيك‌هاي حفظ ايمني و ارتقاي ايمني را روز به روز بايد بهبود دهيم و اصلاح كنيم.
مديران دولتي درك عميقي از اهمیت اقتصاد دريامحور ندارند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه