بهمن ماه1401؛ موعد برپایی نمايشگاه سيزدهم دریایی کیش

آنچه در دوازدهمین نمايشگاه بين المللي صنایع دريايي و دريانوردي گذشت

دوازدهمين نمايشگاه بين المللي دريايي و دريانوردي بعد از سه سال وقفه، از 23 تا26 خرداد ماه جاري در كيش برگزار شد و بار ديگر دريايي‌ها را دور هم جمع كرد. فارغ از چند و چون و نقاط قوت و ضعف اين نمايشگاه كه روزنامه اقتصاد سرآمد به عنوان تنها روزنامه مختص رخدادهای دریایی، در گزارش هاي بعدي به آن خواهد پرداخت، گزارش عمومي اين فعاليت از نگاه بابک اکبری - مدیر برگزاری نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی کیش ، از نظرتان مي‌گذرد:
اقتصادسرآمد: از وقفه ایجاد شده از برپایی نمایشگاه بگویید؟
اکبری: دوازدهمين دوره نمايشگاه صنايع دريايي و دريانوردي كيش پس از سه سال وقفه به‌خاطر همه‌گيري كرونا به همت بخش خصوصي و با حمايت سازمان بنادر و دريانوردي، شوراي عالي صنايع دريايي، معاونت علمي - فناوري رياست جمهوري و انجمن مهندسي دريايي ايران در تاريخ 23 الي 26 خردادماه 1401 در جزيره كيش برگزار شد.
اقتصادسرآمد: از نمایشگاه استقبال صورت گرفت؟ 
اکبری: در اين نمايشگاه حدود 100 شركت در زمينه‌هاي كشتي‌سازي، كشتيراني، تامين و تجهيز و بندرسازي حضور داشتند. از نكات بسيار مهم اين نمايشگاه، حضور شركت‌هاي دانش‌بنيان بود كه با حضور شركت‌هاي بزرگ دولتي و همينطور معاونت علمي - فناوري رياست جمهوري در اين نمايشگاه حضور پيدا كرده بودند. 
به طور كلي، پايه‌هاي اساسي صنعت دريايي كشور در اين نمايشگاه حضور داشتند، مثل سازمان بنادر دريانوردي، سازمان صنايع دريايي، سوييكو، صدرا، كشتيراني، قرارگاه خاتم، صاايران؛ اين‌ها شركت‌هاي بزرگي هستند كه پايه‌هاي اساسي صنعت دريايي هستند، ولي نياز بود شركت‌هايي مثل ملي نفتكش، انجمن كشتيراني و اتحاديه دريانوردان نيز در اين نمايشگاه حضور داشته باشند كه اميدواريم در دوره‌هاي بعد حضور آن‌ها را شاهد باشيم.نمايشگاه با حضور آقايان دكتر بيك‌محمدلو، معاونت سازمان بنادر و دريانوردي و دكترپورابراهيمي، رئيس سرمايه‌گذاري منطقه آزاد كيش و اميرمقصودي، رئيس جهاد خودكفايي نيروي دريايي ارتش افتتاح شد . در ادامه آقاي كشاورز، رئيس سازمان منطقه آزاد كيش، آقاي علي‌نازي، معاون دريايي سازمان بنادر، آقاي دكتر مرزبان از مديران سازمان بنادر امير دريادار ايراني، فرمانده نيروي دريايي ارتش و جمعي از كيش‌وندان از نمايشگاه بازديد كردند.
همواره، نمايشگاه دريايي و دريانوردي مورد نقد بود كه چرا بازديدكننده مردمي ندارد؛ امسال با حضور ناو نيروي دريايي در جزيره كيش و اطلاع‌رساني مناسب، در روز سوم و چهارم بيش از 800 نفر براي بازديد از ناو ثبت‌نام‌كردند و ما توانستيم تا حدي، براي نمايشگاه بازديدكننده عمومي هم داشته باشيم. امسال، به دليل اين كه نمايشگاه سه سال برگزار نشده بود و بين دوره يازده و دوازده سه سال وقفه ايجاد شده بود و نيز بنا به شرايط جاري مانند گراني ايجاد غرفه ، شركت‌هاي كوچك از نمايشگاه دوازدهم استقبال نكردند.
اقتصادسرآمد: علت عدم استقبال این بخش از نمایشگاه  چه بود؟
اکبری: هزينه‌هاي نمايشگاه مثل اقامت و بليت هواپيما خيلي سنگين بود براي شركت‌هاي ضعيف‌تر و نياز است كه شركت‌هاي بزرگ دريايي يا سازمان‌هاي دولتي و حاكميتي يك مقدار حمايت كنند و منطقه آزاد كيش خدمات حمايتي به اين شركت‌ها بدهد كه اين‌ها بتوانند در نمايشگاه بعدي، حضور پيدا كنند.
اقتصادسرآمد: برنامه های جانبی برای این دور از نمایشگاه در نظر گرفتید؟
اکبری: بله از برنامه‌هاي جانبي اين نمايشگاه، برنامه‌هاي آموزشي در زمينه بيمه، بازديد از ناو جنگي نيروي دريايي ارتش(ناوچه دماوند) و گشت دريايي بود. از ديگر برنامه هاي جانبي، رونمايي از كتاب «كسب و كارهاي دريايي» بود كه به دست آقاي دكتر مجيد علي‌نازي رونمايي شد. اين كتاب توسط شركت دانش‌بنيان وابسته به دانشگاه شريف تاليف شده بود و در نمايشگاه هم بين همه حاضران توزيع شد. 
زمان برگزاری نمایشگاه بعدی مشخص شده؟
نمايشگاه دوازدهم از برنامه های 1400 جا مانده بود كه مجبور شديم در خردادماه 1401 آن را برگزار كنيم كه از نظر آب و هوايي خيلي مناسب نبود. اميدوارم با كمك همه دست‌اندركاران، سيزدهمين دوره نمايشگاه در بهمن‌ماه 1401 برگزار ‌شود كه هم تقويم سالانه برگزاري نمايشگاه است و هم از نظر آب و هوايي، زمان مناسب‌تري است. 
اين نمايشگاه  براي برگزاري باشكوه‌تر، چشم ياري و كمك از سازمان‌هاي دولتي و شركت‌ها دارد، به‌خصوص سازمان بنادر و دريانوردي به‌عنوان سازمان حاكميتي خيلي مي‌تواند به اين نمايشگاه كمك كند.
آنچه در دوازدهمین نمايشگاه بين المللي صنایع دريايي و دريانوردي گذشت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه