یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد»: با تکیه بر ظرفیت‌های داخل، فضا را به نفع مردم تغییر دهیم

بازدهی پایین بخش معدن ناشی از چیست؟

گروه صمت- روزهای سخت اقتصادی همچنان ادامه دارد و مردم سردرگم تنها به این فکر می‌کنند که چطور روز را شب و شب را روز کنند.آمارهای تکان‌دهنده از فقر در ایران با وجود منابع بالا، هر کسی را به تامل وامی‌دارد که چرا به این نقطه تاریخی رسیدیم و اساساً راه برون‌رفت از این تنگنای تاریک اقتصادی چیست؟ایران را باید یکی از معدنی‌ترین کشورهای جهان نامید، اما با بررسی کارشناسی درمی‌یابیم که ثروت الهی در این حوزه هم به مانند دیگر منابع خدادادی به واسطه عدم‌مدیریت‌ها نقش بر آب شده و در نهایت این مردم هستند که باید آن‌ها را مغلوب این فضا دانست.در همین خصوص، علی رضایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرنگار اقتصاد سرآمد گفت: ایران، کشوری با معادن فراوان و البته متنوع است. معادنی که هر کدام آن‌، آرزوی دیگر کشورهاست و اگر در دهه‌های گذشته با برنامه جلو می‌رفتیم، اکنون ثروت عظیمی به واسطه این معادن وارد کشور می‌شد.
وی افزود: ایران، یک درصد جمعیت کل دنیا را دارد و جالب است بدانید که هفت درصد ذخایر معدنی جهان در در مملکت ما است. ۳۷ میلیارد تن ذخایر قطعی و ۵۷ میلیارد تن ذخایر احتمالی و ۶۷ نوع ماده معدنی، آماری است که در خصوص ایران داده می‌شود. واقعاً حیف است که چنین پتانسیل خوبی در کشور باشد، اما سهم بسیار کم و یک درصدی با بازدهی پایین بخش معدن در ارزش تولید مملکت را داشته باشیم. واقعاً باید تاسف خورد که با وجود چنین ظرفیتی، هنوز خبری از اقتصاد پویا در مملکت نیست.
نماینده مردم کنگاور به اقتصادسرآمد تصریح کرد: ما در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار گرفته‌ایم و دشمن، سفره و معیشت مردم را نشانه رفته است. باید بدانیم که هیچ کسی جز خودمان، دلسوز ما نیست. ما باید با تکیه بر ظرفیت‌های داخل، فضا را به نفع اقتصاد و معیشت مردم تغییر دهیم. یکی از این راه‌ها، بهره بردن از موهبت الهی یعنی معادن است. به منظور ارتقاء سهم این بخش، بایستی اقدامات اساسی صورت بگیرد تا این سهم به سه تا پنج درصد ارزش تولید کشور برسد.
رضایی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین رسالت‌های دولتمردان، اشتغال‌زایی است، گفت: اگر برای بهره بردن از معادن و تکمیل زنجیره ارزش، نقشه راه داشته باشیم، احتمالاً مشکل بیکاری در کشور تا حد قابل ملاحظه‌ای حل شود، مخصوصاً که معادن در نقاط مختلف کشور پراکنده است و به این واسطه می‌توانیم نیروی بومی را بر سر کار بیاوریم.عضوکمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۴۰۰، چالش‌های بخش معدن برشمرده شد. ۴۴ درصد آن به قوانین و دولت و نبود یک راهبرد طولانی و مشخص معدنی اختصاص داده شد که حقیقتاً نگران‌کننده است. با وجود چند هزار قانون در کشور و اینکه همه می‌دانیم چهار دهه است زیر فشار اقتصادی دشمنان نظام قرار گرفته‌ایم، باز با چنین آماری مواجه هستیم که این نشان از خودتحریمی و ظلم در حق اقتصاد مملکت است.
۳۳ درصد مشکلات، مربوط به سوءمدیریت و مشکلات معدن‌داران شناخته شده است
وی افزود: ۳۳ درصد مشکلات، مربوط به سوءمدیریت و مشکلات معدن‌داران شناخته شده است. با وجود دستگاه‌های نظارتی که تعداد آن‌ها هم کم نیست، سوءمدیریت بیداد می‌کند. سوءمدیریت نه تنها فساد را افزایش و اقتصاد کشور را بیمار نگه داشته است، بلکه بی‌اعتمادی را در جامعه بالا برده که این برای نظامی که مردم، سرمایه آن هستند، جای تامل و تفکر دارد. از این‌رو از دولت سیزدهم می‌خواهم با ورود قاطعانه خود، این رویه نادرست که اکنون سخت ریشه دوانده را تغییر دهند تا شاهد رفع تبیض و فساد و همچنین برگشت اعتماد مردم به مسئولان باشیم.
رضایی یادآور شد: همچنین ۱۳ درصد چالش‌ها مربوط به معضلات محیط زیستی و منابع طبیعی و ۱۰ درصد هم مربوط به مشکلات بین‌المللی شناخته شده است که در رابطه با رفع این ۲۳ درصد، نقش وزارت صمت، وزارت امور خارجه و سازمان محیط زیست، پررنگ‌تر است.نمایند کنگاور در ادامه بیان کرد: نتیجه گرفتن در هرکاری از جمله کارهای بزرگ مثل معدن، نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت و سخت کار کردن دارد. از طرفی، نباید بستری را آماده کرد که هر دولتی آمد با موضوع سیاسی برخورد کند. یعنی نقشه راه باید مشخص باشد و هر دولتمردی در راس کار قرار گرفت، طبق برنامه به پیشبرد اهداف کمک کند.عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: هر کجا پول باشد، احتمال ظهور و بروز فساد هم افزایش پیدا می‌کند. معادن ایران مال همه مردم ایران است. ضمناً باید با برنامه کار را جلو برد و تا حد امکان از خام فروشی جلوگیری کرد، چون ما در برابر نسل‌های آینده هم موظفیم.وی در پایان خاطرنشان کرد: در این سال‌ها که فروش نفت‌مان با چالش روبرو شد، جا داشت با برنامه‌ریزی اصولی، درآمدهای معدنی را جایگزین درآمدهای نفتی می‌کردیم، اما وقتی برنامه و اراده نباشد، نتیجه معلوم است. اینکه امروز مردم به خاطر گرانی‌ها، ناراضی هستند، ریشه در سال‌ها عملکرد نادرست تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان داشته است. چرا باید یک بحرانی رخ دهد و بعد کاسه چه کنم برداشت؟ چرا از گذشته درس نگرفتیم؟ مگر تحریم، موضوع جدیدی در ایران است؟ به هر تقدیر، امیدوارم مسئولان دل به کار دهند تا هم این آشفته بازار اقتصادی کم شود و هم به مرور جبران گذشته شود تا هم رونق اقتصادی رخ دهد و هم رفاه نسبی برای مردم به منصه ظهور برسد.
 بازدهی پایین بخش معدن ناشی از چیست؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه