آیا بروکسل به شرایط دوحه تن می‌دهد؟

مذاکرات گازی قطر و اروپا پیچیده می‌شود

گروه نفت و انرژی - قطر بر شرایطی اصرار دارد که کشورهای اروپایی را ملزم به خرید LNG با قراردادهای بلندمدت احتمالا ۲۰ ساله می‌کند. اقدامی که برخی آن را پیچیده‌تر کردن هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در اروپا می‌دانند.قطر با کاهش عرضه روسیه و جستجوی منابع جدید سوخت در پی تهاجم به اوکراین، نقش مهمی در حل بحران گازی که اکثر کشورهای اروپایی آن را تجربه کرده‌اند، ایفا کرده است.
به گزارش اقتصاد سرآمد از خبرگزاری انرژی عربی یک معضل بزرگ در پر کردن خلأ گاز روسیه در کشورهای آسیا در د وحه وجود دارد چون قطر با قراردادهای بلندمدت معامله می‌کند که کشورهای اتحادیه اروپا آن را رد می کنند. بحران فزاینده گاز در اروپا، پس از کاهش عرضه روسیه و تعلیق آن در بسیاری از موارد، بسیاری از تحلیلگران را بر آن داشت تا در مورد موضع کشورهای اروپایی در قبال شرایط قطر، به ویژه پس از بسته شدن تحقیقات اتحادیه اروپا در مورد عرضه گاز، قراردادهای گاز مایع بین قطر انرژی و تعدادی از شرکت اروپایی سؤالاتی را مطرح کنند.
قطر بر شرایطی اصرار دارد که کشورهای اروپایی را ملزم به خرید LNG با قراردادهای بلندمدت که ممکن است به ۲۰ سال برسد، می‌کند. اقدامی که برخی آن را پیچیده‌تر کردن هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در اروپا می‌دانند.
به گزارش بلومبرگ، قطر، بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان، از کشورهای اتحادیه اروپا می‌خواهد قراردادهای بلندمدت امضا کنند. این در زمانی اتفاق می افتد که کشورهای اتحادیه اروپا قصد دارند قراردادهای کوتاه مدت برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و اجرای تعهدات آب و هوایی خود را امضا کنند.
توافقی که اخیراً توسط آلمان برای واردات گاز طبیعی مایع از ایالات متحده امضا شده که مدت آن حداکثر ۲۰ سال خواهد بود، موقعیت دوحه را تقویت کرده است.
این در شرایطی است که اروپایی‌ها استدلال می‌کنند که پیشنهادات دوحه سفت و سخت است و برخلاف پیشنهادات موجود در قراردادهای ایالات متحده، به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که منابع را منحرف کنند. مذاکرات بین قطر و کشورهای اروپایی که به دنبال یافتن راه حل‌های ریشه‌ای برای بحران گاز این قاره در رابطه با مدت قراردادهای تامین گاز هستند، از ماه مارس گذشته به بن بست رسیده است.
کشورهای اروپایی، به رهبری آلمان، در برابر فشار قطر به دلیل نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه ماهیت این امر به این معنی است که آنها نیاز به ادامه واردات سوخت‌های فسیلی حتی پس از هدف منطقه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند، مقاومت می‌کنند.به گفته منابع، بحران گازی که تعدادی از کشورهای اروپایی در روزهای اخیر به آن دست یافته‌اند و آخرین آن اعلامیه آلمان مبنی بر فعال‌سازی فاز دوم طرح اضطراری بود، ممکن است آنها را به بازنگری در شرایط قطر وادار کند.
اگر قطر عقب نشینی نکند یا کشورهای اروپایی شرایط دوحه را بپذیرند. توانایی اروپا برای تنوع بخشیدن به عرضه گاز غیر از روسیه ممکن است با موانعی روبرو شود، به ویژه با توجه به کمک تعدادی از کشورهای آسیایی برای امضای قراردادهای بلندمدت با دوحه.
جنجال بر سر مفاد قراردادهای گازی در حالی است که اتحادیه اروپا رسما تحقیقات مربوط به قراردادهای بلندمدت با انرژی قطر برای تامین LNG را بسته است. کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۸ تحقیقات رسمی را آغاز کرده بود تا ارزیابی کند که آیا قراردادهای عرضه بین صادرکنندگان LNG قطر انرژی و واردکنندگان اروپایی مانع از جریان آزاد گاز در منطقه اقتصادی اروپا شده است یا خیر.
اروپا در حال رقابت برای یافتن جایگزین‌هایی برای واردات سوخت روسیه - بزرگترین تامین کننده قاره - پس از حمله مسکو به اوکراین، و ایجاد راه حل های ریشه‌ای برای بحران گاز و واردات گاز مایع از قطر است که نیاز به ده‌ها میلیارد دلار سرمایه گذاری است. افزایش تولید در سال‌های آینده، می‌تواند بخش مهمی از تلاش‌ها برای تنوع بخشیدن به گزینه‌های جایگزین را حل کند.علاوه بر قطر و ایالات متحده، چند صادرکننده LNG دیگر نیز وجود دارند که به طور قابل توجهی عرضه را در دهه آینده افزایش خواهند داد، به خصوص که جنگ در اوکراین احتمالاً برنامه‌های توسعه روسیه را مختل خواهد کرد
تقاضای اروپا برای LNG قرار است تا سال ۲۰۳۰ افزایش یابد، در حالی که قطر باید مشتریان خود را متعهد به قراردادهای بلندمدت برای حمایت از یک طرح توسعه گسترده LNG کند. قطر قصد دارد تولید سالانه گاز طبیعی مایع خود را تا سال ۲۰۲۷ به حدود ۱۳۰ میلیون تن برساند.
در مقابل، قرارداد اخیراً امضا شده آلمان با ایالات متحده - اگرچه مدت زمان آن ۲۰ سال است - اجازه می‌دهد محموله ها با هزینه‌های کمتری تغییر مسیر داده یا حتی لغو شوند.
اگر تقاضای آلمان برای گاز در آینده در میان دگرگونی بخش انرژی کاهش یابد، این شرایط ممکن است مفید باشد. در مقابل، قطر معمولاً به خریداران اجازه ارسال محموله به بنادر مختلف یا لغو تحویل بدون پرداخت ارزش کامل محموله را نمی‌دهد.
موضع نهایی برای مذاکره
سعد الکعبی وزیر انرژی قطر سه شنبه گذشته تایید کرد که «ناراحتی زیاد» بر مذاکرات دوحه و برلین سایه افکنده است. رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، در ماه مارس به قطر سفر کرد و با شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر و سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، به عنوان بخشی از تلاش‌های برلین برای حل بحران گاز و تنوع بخشیدن به منابع خارج از مسکو، دیدار کرد.
قطر اعلام کرد که LNG می‌تواند از سال ۲۰۲۴ از یک پایانه جدید در آمریکا که در آن سهام دارد به آلمان ارسال شود، اما توافق مشخصی وجود ندارد.
مذاکرات گازی قطر و اروپا پیچیده می‌شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه