عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به «اقتصادسرآمد» می گوید: شرکت‌های دانش بنیان را وارد عرصه تولید کنید

خودروسازان داخلی اراده خاصی برای به روز شدن ندارند

گروه شعارسال - شعار سال جاری «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» است و بی‌تردید همگان و مخصوصاً توده‌های مردم می‌خواهند ببینند آیا دولت توان محقق کردن شعار سال و به تبع آن، بهبود اوضاع اقتصادی کشور و معیشتی مردم را دارد یا خیر؟
در همین رابطه، لطف ا... سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به اقتصاد سرآمد گفت: یکی از کلمات کلیدی در شعار سال «دانش بنیان» است. شرکت‌های دانش بنیان، اکثراً روی کاغذ هستند؛ یعنی خیلی کار آن‌ها عملیاتی نشده است و وارد تولید نشدند که دلیل این موضوع، مشکلات قانونی بوده که خیلی اجازه ظهور و بروز به آن‌ها را نداده‌اند.
وی افزود: ما در مجلس، قانونی را تصویب کردیم تا فرصتی مهیا شود که شرکت‌های دانش بنیان به کار گرفته شوند و کشور به لطف و مدد دانشِ جوانان و نخبگان، روند رو به جلویی را تجربه کند و حال اگر این اتفاق نیفتد باید پی کار را گرفت و دید ریشه عدم به کارگیری این شرکت‌ها چه بوده است؟
نماینده مردم قزوین تصریح کرد: چرا خودروسازان داخلی ما نباید شرکت‌های دانش بنیان را وارد عرصه تولید علم کنند؟ چرا این صنعت، در خیلی از حوزه‌ها قدیمی مانده است و اراده خاصی برای به روز شدن ندارند؟ به باور من، به شدت منافع عده‌ای به خطر افتاده است. وقتی خودرویی ساخته می‌شود، آن هم با چند هزار قطعه، طبیعی است اگر با چند صد قطعه راه بیفتد، منافع عده‌ای در خطر قرار می‌گیرد.
باید کاری کرد که عده‌ای عدم پیشرفت کشور 
را در سود خود نبینند
سیاهکلی با اشاره به اینکه باید قانون تعارض منافع سریع‌تر به سرانجام برسد، گفت: باید کاری کرد که عده‌ای عدم پیشرفت کشور را در سود خود نبینند. از طرفی، قانون کسب و کاری که ما تصویب کردیم یا قوانین دانش بنیان و منع به کارگیری بازنشستگان که به نتیجه رسیده است، همگی می‌تواند کشور را در مسیر پیشرفت قرار دهد، اگر اجرای قانون و نظارت‌های پس از آن، با دقت و بدون اغماض دنبال شود.
شعار سال را باید در عمل نشان دهیم، با حرف شدنی نیست
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: دولت نباید از گرفتن نیرو بترسد. اگر قرار باشد نیرو نگیرد، چطور می‌خواهد از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان بهره ببرد؟ ما اگر به شعار سال اعتقاد داریم و فکر می‌کنیم دانش می‌تواند گره‌گشا باشد و هزینه‌ها را کم کند و از سوی دیگر، کیفیت را افزایش و ایران را در رقابت‌های بین‌المللی سرافراز کند، باید این را در عمل نشان دهیم و با حرف، شدنی نیست.
وی در پاسخ به اینکه، پیگیری تحقق شعار سال از سوی مجلس به چه گونه خواهد بود؟ گفت: مصوبه‌ای در بودجه ۱۴۰۱ داشتیم که هر چند ماه یک بار، استاندارها باید به نمایندگان گزارش دهند که این روند گزارش‌گیری، هم کاری شایسته است و هم ما نمایندگان را در جهت رسالت خود، یعنی «نظارت» به روز می‌کند. این شکل از کار است که ما می‌فهمیم در دولت چه خبر است و آیا قدم‌ها در مسیر تحقق شعار سال است یا نه؟نماینده قزوین در ادامه بیان کرد: ما معمولاً چند سال که می‌گذرد، بررسی‌ها را شروع می‌کنیم و این روند، با پیشرفت توام نمی‌شود. باید بررسی هر موضوعی در زمان خودش صورت بگیرد و اگر ضعفی دیده شد، لحاظ و برای آن نقشه راه ترسیم شود.
تهدید چند وزیر به «استیضاح» نشان از عدم‌رودربایسی مجلس با دولت دارد
سیاهکلی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از ضعف‌های بزرگ کشور این است که اداره کارها با تعارف و رودربایسی پیش رفته است. تا نتوان حساب‌کشی کرد، خیلی نباید انتظار بهبود اوضاع را داشت. مجلس نباید حساب‌کشی را منوط به این کند که دولت با او همسو یا غیرهمسو است. دوستی‌های پشت صحنه برای اداره کشور بسیار خطرناک است .وی افزود: امیدوارم مجلس انقلابی، در سال جاری و بدون تعارف کارهای دولت را رصد کند، هرچند که تاکنون هم، خیلی‌ها حرفشان را محکم زدند. همین که دولت سیزدهم که مورد حمایت اکثریت نمایندگان بوده است در همین سال اول کاریش، چند وزیر خود را در معرض استیضاح می‌بیند، نشان از این دارد که ما بدون تعارف کار را جلو برده‌ایم و رودربایسی را کنار گذاشته تنها، منافع مردم و کشور را در دستور کار داریم.
به گزارش اقتصاد سرآمد، چندی پیش سیدکریم حسینی با اشاره به اینکه آمار سوال و استیضاح‌های احتمالی وزرای دولت سیزدهم بالاست، گفت: وزرا در نوبت پاسخ به سوال نمایندگان هستند. ما این روند را به صلاح نمی‌دانستیم، اما عملکرد و رفتار برخی وزرا باعث این رویکرد شده است. برخی از سوال‌ها و دغدغه‌های نمایندگان، رنگ و بوی استانی و منطقه‌ای دارد. اگر برخی روش‌های وزرا اصلاح نشود و در سه، چهار ماه آینده نتوانند دغدغه نمایندگان سوال‌کننده را برطرف کنند، احتمالاً شاهد چند استیضاح باشیم. 
نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به اینکه کدام وزرا در خطر استیضاح مجلس قرار دارند؟ گفت: وزرایی که رسالت‌شان با اقتصاد گره خورده در خطر استیضاح هستند مثل وزیر اقتصاد، صمت و کار. از طرفی، وزیر علوم را هم می‌توان به این لیست اضافه کرد.
با این اوصاف، باید فصل بهار را فصلی تعیین‌کننده برای دولت سیدابراهیم رئیسی و وزرای او قلمداد کنیم و باید دید آیا مجلس انقلابی که همسو با دولت سیزدهم هست، بالاخره وادار به واکنش در برابر دولت به واسطه وضع موجود خواهد شد یا نه؟
خودروسازان داخلی اراده خاصی برای به روز شدن ندارند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه