اقتصادسرآمد در گفت و گو با یک فعال و کارشناس محیط زیست بررسی کرد

دستکاری طبیعت آشوراده، ضرورت یا سیاست؟

گروه دریامحور - آشوراده، یگانه جزیره ایرانی دریای کاسپین به شمار مي‌رود كه قرار است به سرنوشت شوم هزاران ميراث تاريخي، طبيعي، تالاب‌ها، رودخانه‌هاي كشور دچار شود. در این میان اما برخي نيز نگران تبديل آشوراده به كيش دوم هستند. در روزگاری که بسیاری از ذخایر ارزشمند اکولوژیکی کشور مانند تالاب‌ها،جنگل‌ها، رودخانه‌ها با بحران‌های زیست‌محیطی دست و پنجه نرم می‌کنند، حال آشوراده خو‌ش‌تر از بقیه بود اما قرار است با تصميم‌گيري و عملكرد مسئولان حال اين جزيره ايراني نيز ناخوش شود. چشم‌انداز زیبا و طبیعت بی‌نظیر آشوراده در این سال‌ها به چالشی برای جزیره تبدیل شده است. 
به گزارش اقتصادسرآمد، در این بین اما سودجویان بسیاری چشم طمع به تنها جزیره ایرانی دریای کاسپین دوخته‌‌اند. در چند دهه اخیر بارها خبر واگذاری آشوراده به‌ بخش خصوصی، تیتر یک رسانه‌های داخل و خارج کشور شده و جنجال‌های بسیاری را دامن زده‌اند. اخبار ضد و نقیضی از آشوراده به گوش می‌رسد؛ گفته شده کلنگ طرح گردشگری «بندر ترکمن» به زمین زده شده است، حال آنکه گفته می‌شود طرح ارزیابی محیط زیستی آشوراده هنوز به تایید نرسیده است. لایروبی آشوراده یکی مسائلی است که این روزها موجب بروز نگرانی‌های زیادی بین طرفداران محیط زیست شده چرا که بر این عقیده هستند که مساله مهم در این روند تبعات محیط زیستی ناشی از اجرای این پروژه است، چون منطقه از نظر اکولوژیکی بسیار غنی است و گیاهان و جانوران زیادی را در خود جای داده که ممکن است در صورت اصولی اجرا نشدن این طرح با گذشت زمان و به مرور مشکلاتی ایجاد شود.
شمال کانال آشوراده یعنی مکانی که لایروبی قرار بوده در آن انجام شود یکی از غنی ترین محل های زمستان گذرانی پرندگان در شرق میانکاله است، آنجا مکانی کاملا امن است و رفت و آمد بسیار کم بوده و به واسطه پوشش گیاهی و جغرافیایی که دارد محل تجمع تمام پرندگان کنار آبزی و آبزی است که در شرق میانکاله حضور دارند که قطعا ناامن شدن آن قسمت به واسطه رفت و آمد و یا از بین رفتن سیمای طبیعی و یا تغییر سیمای آن منطقه، می تواند آسیب های بسیار قابل پیش بینی و غیرقابل پیش بینی در منطقه پیش بیاورد. اما چرا مسئولان محیط زیست کشور در صیانت از مکان‌هایی مانند آشوراده ضعیف نشان می‌دهند باید خود پاسخگوی ان باشند اگر مرجع بازخواست کننده ای برای این کاز وجود داشته باشد!
دستکاری طبیعت آشوراده
  ضرورت یا سیاست؟
حمید منصوری، فعال و کارشناس محیط زیست در گفت و گو با اقتصادسرآمد، گفت: براساس اطلاعات میدانی و پژوهش هایی که وجود دارد به هیچ شکلی ضرورت ندارد که آشوراده لایروبی شود، در حالی که کانال خزینی را در منطقه داریم که اگر لایروبی شود اصلا هیچ آسیبی به منطقه وارد نمی شود.
آشوراده زیر چشم مسئولان ناظر 
در حال نابودی است
وی با بیان این نکته که اجرای طرح های گردشگری در یکی از مهم ترین و حساس ترین زیستگاه پرندگان مهاجر، آشوراده را نابود می کند، افزود: چطور آشوراده  زیر ذره بین چشمان مسئولان ناظر در حال نابودی است جای سوال دارد. چطور و چگونه اصلی ترین سازمان و حافظ محیط زیست کشور تسلیم شده و قدم اول برای اجرای طرح گردشگری آن هم در قسمتی از پناهگاه بین المللی که 150 گونه پرنده مهاجر برای ادامه زندگی به این نقطه می آیند را برداشته است جای سوال دارد.
پرنده خوشبختی از شانه آشوراده پرید
 پروژه گردشگری که در حقیقت منابع ملی را فدای تصمیمات غیرکارشناسی می کند و با ظرفیت های مهم زیست محیطی منطقه همخوانی ندارد، مورد مهمی بود که منصوری به 
آن اشاره کرد وافزود: دیگر اهمیت جزیره آشوراده این که به عنوان یک سیستم پیچیده با کارکردهای طبیعی گوناگون و حلقه اتصال شمال به جنوب پرندگان مهاجر نقش ایفا می کند و با وجود وسعت کم با عامل حیاتی و کلیدی برای حفظ و برقراری یک کریدور مهم  پروازی برای شبکه ای از تالاب های مسیر تعیین شده است.
وی یادآور شد: با وجود دستورات قانونی و تأکیدات مقامات قضایی در زمینه جلوگیری از فاجعه تغییر اکوسیستم آشوراده متأسفانه بعضی از سازمان ها به وظیفه ذاتی خود عمل نمی کنند و در برابر این زمین خواران واکنش جدی نشان نمی دهند و اکنون آشوراده را با این همه ظرفیت مهم و جهانی فدای طرح غیرکارشناسی می کنند.
کسی مخالف توسعه نیست اما امروز همه ما اثرات مخرب برخی از اقدامات توسعه ای بر سر کشور به ویژه بخش محیط زیست می بینیم طوری که ضرر و زیان و خسارت وارده قابل جبران نیست. روند اجرای پروژه گردشگری آشوراده در حال حاضر را امری دستوری و آمرانه است و گزارشات مسئولان امر حاکی از آن است ظاهراً کارها در حال انجام است و به نظر می رسد دیگر جایی برای اظهارنظر مابقی افراد باقی نمانده است.
کارشناسان معتقد هستند گره کور پروژه آشوراده از این پس هم باز نمی شود، اینکه آشوراده تاکنون شکل نگرفته به دلیل آن است که اساس کار در آن اشتباه بوده است، انجام کارها در هرج و مرج و بدون ارائه راهکارهای مناسب و انجام مطالعات جامع نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت. منطقه ای که اکنون پناهگاه حیات وحش است اگر به خوبی حفاظت می شد و دست اندازی در آن رخ نمی داد، می توانست به پارک ملی ارتقا پیدا کند و در قوانین پارک های ملی آمده که هیچ کسی حتی دولت اجازه انتفاع و بهره برداری از آن را ندارد.
دستکاری طبیعت آشوراده، ضرورت یا سیاست؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه