کارشناس گردشگری در گفت و گو با « اقتصادسرآمد»:جام‌جهانی قطرفرصتی طلایی که ما از دست دادیم

جزایر خلیج فارس میزبان مسافران جام‌جهانی نیستند؟

گروه دریامحور - یکی از وعده‌های دولت آقای رئیسی در حوزه گردشگری استفاده از ظرفیت‌ جام جهانی قطر بود؛ با این وصف که ایران می‌تواند با مشارکت در برگزاری جام جهانی بسیاری از مسافران را در جزیره‌های خلیج فارس و نیز استان‌های جنوبی کشور اسکان دهد تا از این رهگذر صنعت توریست ایران فعال شود. مسئولان دولت کنونی هم از زمان روی کار آمدن تا همین اخیرا مدام می‌کوشیدند با ارائه وعده‌های پر طمطراق خود را فاتح پیش از پیروزی نشان دهند. در همین رابطه عزت‌الله ضرغامی نیز گفته بود، ما برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر برنامه‌ریزی کرده‌ایم. پیرو سفر اخیر رییس‌جمهور قطر قرار شد در رأس هیأت کاملی از ایران به قطر سفر کنیم تا پیگیری‌های لازم را در این‌باره داشته باشیم و ظرفیت‌هایی را که دولت قطر فراهم کرده است، فعال کنیم.
به گزارش اقتصادسرآمد، حالا اما با نزدیک و نزدیک تر شدن به برگزاری جام جهانی خبر می‌رسد ما تنها یک کشتی مسافری به انتقال مسافر به قطر و بالعکس اختصاص داده‌ایم یعنی این بود ظرفیت بهره گیری ما از جام جهنای قطر! از این سخنان که بگذریم به روزهای اخیر که خبری از سوی اتحادیه هتلداران به گوش رسید مبنی بر این که فروش بلیت هتل و پرواز جزایر ما «صفر» بوده است به  و این در حالی است که بر اساس گزارشی از یک مطالعه تحقیقی توسط شرکت اطلاعات سفر FowardKeys، رزرو بلیت پرواز از امارات به قطر در طول جام‌جهانی فوتبال در مقایسه با مدت مشابه در یک سال استاندارد، ۱۰۰برابر شده است.
شاید گفته شود دلیل عدم رغبت مسافران جام جهانی برای اسکان در ایران ناآرامی‌های چندهفته گذشته بوده است اما به گفته رئیس جامعه هتلداران این موضوع صادق نیست زیرا «هرکه بخواهد رزرو انجام دهد باید از سه ماه قبل اقدام کند، بنابراین عدم استقبال تماشاگران جام‌جهانی ارتباطی به وقایع و ناآرامی‌های اخیر استان‌های مختلف نداشته و فرصتی طلایی بود که ما از دست دادیم. پس باید اوقع بین بود و عدم استقبال از حضور در ایران و در زمان برگزاری جام جهانی را نباید به اعتراضات اخیر داخلی ربط داد. 
انزوای گردشگری دریایی ایران
 در سایه بیتدبیری
فرهاد شاهرودی، کارشناس حوزه کیفیت خدمات تسهیلات گردشگری، در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: کشورهای همجوار قطر اعم از بحرین، عمان و امارات از لحاظ زیرساخت‌های گردشگری به مراتب بسیار بهتر و بالاتر از ایران هستند، نه‌تنها ایران هیچ یک از امکانات حمل‌ونقلی دریایی و گردشگری لازم برای ارائه خدمات به گردشگران جام‌جهانی را در اختیارندارد بلکه هیچ اقدام اصلاحی هم انجام نشده است.
بیداری ایران با دوسال تاخیر در استفاده از ظرفیت جام جهانی قطر
وی با بیان این مهم که رویداد مهمی مثل جام‌جهانی حداقل از 4سال قبل نیاز به برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های ناشی از آن دارد، افزود: این در حالی است ‌که ایران از 2 سال قبل با اقدامات هیجانی به صرافت آن افتاد اما همانطور که از شواهد پیداست در این زمینه موفق نبوده است. لذا باید دانست اقدامات مقطعی و هیجانی بازده خوبی به همراه ندارد.
بلند پروازی مانع از دستیابی به سود گردشگری دریایی 
تعلل ایران برای بهره‌گیری از فرصت گردشگری و اقتصادی جام‌جهانی و همچنین بلندپروازی‌های بی‌برنامه و شعارگونه باعث شد تا امروز هیچ جایگاه قابل ملاحظه‌ای در این رویداد مهم به کشورما اختصاص نداشته باشد، مورد دیگری بود که شاهرودی به آن پیداخت و افزود: باتوجه به اینکه خواست گردشگر به تناسب نوع گردشگری متفاوت بوده و گردشگران ورزشی جزء توریست‌های هیجانی با خواسته‌های بسیار فراتر از توان و قابلیت‌های کشور ما هستند، لذاباید اذعان داشت که ایران در حال حاضر ظرفیت پذیرش گردشگران ورزشی را ندارد اما مسئولان شناختی نسبت به این مقوله مهم ندارند.
کیش برای جام جهانی جذاب نیست
به گفته شاهرودی، مسئولان در حالی از امکانات اقامتی و گردشگری خوب و مناسب در جزیره کیش برای پذیرایی از گردشگران جام‌جهانی گفتند که این امکانات حتی در مقایسه با کشورهای دوست و همسایه هم اصلا قابل قبول نیست.
قرارداد قطر با کشتی‌های کروز خدماتی - گردشگری برای جبران خلاء ظرفیت اقامتی، در دقیقه نود، شوک روانی زیادی برای بازار گردشگری و اقامتی ایران ایجاد کرد اما این نوآوری خلاقانه در دنیای گردشگری منطقه برای نخستین بار بود که خدمات لازم در یک کشتی تفریحی به توریست‌های جام‌جهانی ارائه می‌شود.
پس از ناکامی در حوزه گردشگری، برخی مسئولان اعلام آمادگی کردند که هاب ورود پروازهای خارجی به کشور قطر باشیم؛ در حالی‌که قیاس فرودگاه‌های قطر با فرودگاه جزیره کیش مع‌الفارق است و سامان‌دهی سفرهای پراتراکم و حجیم هوایی در چنین شرایطی تقریبا غیرممکن است.در این بین باتوجه به اینکه هیچ جاذبه گردشگری روی دریا در طولانی مدت وجود ندارد، خدمات روی کشتی باید ایجاد جاذبه و کشش برای مخاطبین داشته باشد و از مهمترین عوامل اثر گذار بر آن کیفیت بسیار بالای غذا و نوشیدنی‌ها و همچنین سایر خدمات هتل‌داری و میهمان‌نوازی است که باتوجه به محدودیت‌های فرهنگی ایران واقعیت امر با گفته‌های مسئولان کاملا مغایر است، علاوه بر آن در کشور ما اسکله‌ای برای پهلوگیری کشتی کروز هم وجود ندارد.رونق گردشگری داخلی به خودی خود کشش‌پذیری و جاذبه یک مقصد را برای سایر گردشگران افزایش می‌دهد و در چنین شرایطی به تدریج به واسطه تبلیغ فرد به فرد، گردشگر خارجی هم مشتاق به دیدار و کشف جاذبه‌های آن می‌شود. تمام تلاش ایران این بود که در حوزه دیپلماسی ورزشی میان ایران و قطر در حد حرف انجام شد و بعد از این تعارف‌های دیپلماتیک هیچ اقدام عینی مانند امضای سند همکاری یا هر چیز مشابه دیگر برای تحقق چگونگی همکاری دو کشور صورت نگرفت.
جزایر خلیج فارس میزبان مسافران جام‌جهانی نیستند؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه