بررسی«اقتصاد سرآمد» از تبعات مثبت اجرایی شدن شعارسال در جامعه

برخی از شعار ‌ها صرفاً در حد شعارسال باقی‌ماندند

گروه «شعارسال» - وزیر صمت وعده داده است که رشد بخش صنعت و معدن در سال ۱۴۰۱ به ۱۲درصد خواهد رسید. در این میان، سوال مهم این است که الزامات تحقق این وعده چیست؟ روند رشد این بخش در دهه گذشته نشان می‌دهد که آخرین بار در سال ۹۵ و در جریان توافق هسته‌ای، کشور شاهد رشد دورقمی بخش صنعت و معدن بود. حال در شرایط فعلی به نظر می‌رسد شرط لازم برای خیز رشد صنعتی تقویت سرمایه‌گذاری است که بتواند موجب رشد تشکیل سرمایه ماشین‌آلات شود؛ موضوعی که بدون کنار رفتن مانع تحریم ممکن نیست.
رشد 12 درصدی صنعت و معدن در سال ۱۴۰۱؛ وعده فاطمی امین
به گزارش اقتصادسرآمد، رشد 12 درصدی صنعت و معدن در سال ۱۴۰۱ این مورد یکی از وعدههای سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت برای سال آینده است که در جریان نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اعلام شد. نماینده دولت در وزارت صمت در حالی وعده دو رقمی شدن نرخ رشد بخش صنایع و معادن در سال ۱۴۰۱ را داده که آخرین بار در سال ۱۳۹۵ و در کوران به ثمر رسیدن توافق هسته‌‌‌ای و انعقاد برجام، کشور به رشد دو رقمی در بخش صنایع و معادن دست پیدا خواهد کرد. در این وعده دادن‌ها وزیر صمت رشد ۱۲درصدی بخش صنایع و معادن را برای سال آینده امکان‌‌‌پذیر دانسته است.با یادآوری نرخ بازدهی سرمایه در دو بخش واسطه‌گری مالی و صنعت، باید تاکیدکرد، تا این مشکل حل نشود تزریق منابع مالی هم باعث رشد صنعت نمی‌شود. در کنار این موضوع باید به اثر تورم روی بخش تولید و صنعت، نااطمینانی حاکم بر فضای کشور و اثر کمبود مواد اولیه بر چشم‌‌‌انداز بنگاه‌‌‌های صنعتی اشاره کرد. باید توجه داشت که به دلیل فضای نااطمینانی حاکم شده بر حوزه مولد اقتصاد و رشدهای منفی در تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ماشین‌‌‌آلات در سال‌های اخیر، پایداری در این رشد با اما و اگر همراه است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که بسیاری توسعه صنعتی را نتیجه تداوم رشد پایدار مثبت اقتصادی در بخش‌‌‌های مولد می‌‌‌دانند. وضعیت ایران از این قاب، قابل تامل است.
شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» 
به بار می نشیند؟
صادق حبیبی کارشناس ارشد و محقق امور اقتصادی در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: با عملیاتی شدن شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» که توسط مقام معظم رهبری تعیین شده، نیاز به واردات ۴۰ تا ۴۵ درصد کاهش خواهد یافت. 
اجرایی شدن شعارسال، کشور را با میل پیشرفت تولید همراه می‌کند
او در مورد نام سال ۱۴۰۱ به عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، اظهار داشت: اجرایی شدن شعارسال در هر نقطه از جهان تبعات مثبتی به دنبال خواهد داشت و کشور را با میل پیشرفت تولید همراه می‌کند.
 اجرایی شدن شعارسال، نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های آن است
وی با بیان اینکه موضوع اساسی در اجرایی شدن نام سال جدید، نیازمند فراهم کردن پیش نیازها و زیرساخت‌های آن است، خاطرنشان کرد: برای دستیابی به هدف نیازمند پیش زمینه‌هایی است و تا زمانی که کارهای اساسی برای رشد تولید، مواد اولیه تولید و امکانات تولید انجام نشود، به هدف دست نخواهیم یافت.حبیبی تاکید کرد: اجرایی شدن شعار تعیین شده، به طور قطع از ورود قطعات و محصولاتی که سال‌هاست در مورد آنها تحریم اعمال می‌شویم جلوگیری خواهند کرد که حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از واردات بی‌نیاز خواهیم شد.
تولید، مبنای قطع وابستگی است و ابعاد مختلفی صنعت را شامل می‌شود
این محقق اموراقتصادی کشور با یادآوری این مهم که، کشوری که تولید داشته باشد وابسته دیگر کشورها نخواهد بود. تولید، مبنای قطع وابستگی است و ابعاد مختلفی صنعت را شامل می‌شود، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز با توجه به اهمیت این موضوع، شعار چند سال گذشته را مبتنی بر تولید مطرح کرده‌اند تا انگیزه‌ای در مسئولین و مردم ایجاد شود و به جای حرکت به سمت واسطه‌گری یا وابستگی به دیگران، تولیدات داخلی در دستورکار و اولویت قرار گیرد.
بسیاری از نام‌گذاری‌های سال‌های اخیر
 صرفاً به صورت شعار باقی‌مانده‌اند
وی تاکید داشت: اگر نگوییم همه، باید بگوییم بسیاری از نام‌گذاری‌های سال‌های اخیر، صرفاً به صورت شعاری باقی‌مانده‌اند، از شعار سال چند بنر در سطح شهر نصب کردیم یا در سربرگ سازمان‌ها آن را آوردیم اما در عمل نتوانستیم آنطور که مدنظر رهبر انقلاب بود، آن را اجرایی کنیم؛ این در حالی است که محقق کردن عنوان سال یک فرض، تکلیف سازمانی و وظیفه ملی برای همه مسئولان است.
 برخی  از شعار ‌ها صرفاً  در حد شعارسال باقی‌ماندند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه