بررسی« اقتصاد سرآمد» از ضرورت بهره گیری پدافندغیرعامل درصنعت دریانوردی

تهدیدات دریایی در سایه پدافند غیرعامل دفع می شود؟

گروه دریامحور - امنیت دریایی مفهومی است که در ابتدا تمرکز ملی قوی در قانون دریا بوده که عمدتا بر حفاظت و یکپارچگی دولت, ملت و دفع کشور های متخاصم متمرکز شده بود, به طوری که تمامیت ارضی حفظ شده و تهدیدات دریایی قادر به خنثی شدن در دریا بوده باشند و شکل متمایز قانون مربوط به جنگ های دریایی در این زمینه توسعه یافته است. با گذشت زمان, با این حال امنیت دریایی ابعاد مختلف و گسترده تری را توسعه داده است. قدرت دریایی توانایی‌های یک ملت را در حمایت از اهداف سیاسی, اقتصادی و نظامی از طریق کنترل دریاها بیان می‌کند. پدافند غیرعامل جزء اصول اجتناب ناپذیر جنگ های امروزی و آینده است و باید در تمامی مراکز حیاتی, حساس و مهم نظامی و غیرنظامی در خشکی و دریا به آن توجه ویژه شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، موضوع پدافند غیر عامل در جهان از قدمتی به اندازه تاریخ زندگی انسان برخورداراست. ودر طول تاریخ همیشه جزء مهمی از زندگی بشر بوده است. زیرااقدامات دفاعی سبب دفع یا کاهش میزان اثر تجاوز مهاجمان  در بخش های مختفل اعم از دریا می شود. اما چگونگی دفاع به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد و انسانها در دوران حیات خود سعی کرده اند تا با استفاده از عقل و تدبیر و اراده خود بهترین راه دفاع را در وضعیت های متفاوت ، در مقابل تهاجم دشمنانشان انتخاب و آن را به کار بندند. در این ارتباط اقدامات دفاعی انسان همیشه با استفاده از سلاح وتجهیزات جنگی صورت نگرفته است؛ بلکه در موارد زیادی انسان برای دفاع ، شیوه هایی را به کار برده که سلاح و تجهیزات جنگی در آن پدافند غیر عامل نقشی نداشته است .
داده هاي جي آي اس، جي پي اس در بخش هاي سخت افزار و نرم افزار و زيرساختهاي آن و همچنين ارتباطات راديوئي را ميتوان از عوامل تاثيرگذار در پدافند غيرعامل  در ساحل و دریا دانست. آموزش افراد جامعه و نيز پهنه بندي سطح رودخانههای موجود و جانمایي و انتخاب محل مناسب براي تاسيسات و استقرار نيروها را مي توان بعنوان پدافند غير عامل در سواحل و دریا عنوان کرد.
پدافند غیرعامل همراه صنعت دریانوردی
رضا رزم کارشناس پدافند غیرعامل در گفت وگو با اقتصادسرآمد؛ گفت: اقدامات ایمنی و پدافند غیرعامل در بخش حمل و نقل دریایی در سطح مطلوبی انجام شده و ارزیابی شده که این بخش موفق به مدیریت و کنترل تهدیدات و مخاطرات سایبری موجود شده است.
توسعه دامنه‌ امنیت دریایی با پدافند غیرعامل
وی با بیان این که توسعه دامنه‌ امنیت و دفاع در بخش های کشوری و همچنین ارتقاء قابلیت های دفاع از کانون‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی در آب‌های نزدیک و دور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشی، صنعتی و تجربیات گرانسنگ این نیرو از دیگر اهداف همراهی پدافند غیر عامل با حوزه دریایی کشور است، افزود: پدافند غیرعامل در حوزه دریا با سایر حوزه‌ها متفاوت است، باید در این بخش به نقطه ای برسیم که نقش پدافند غیرعامل در حوزه دریا برای همگان تبیین شود تا شاهد ارتقا سطح بازدارندگی و توان دفاعی کشور در عرصه دریاها و اقیانوس ها باشیم.
دفع تهدیدات دریایی در سایه شکل گیری پدافند غیرعامل
رزم در توضیح اهمیت پدافند غیرعامل، تصریح کرد: با توجه به تهدیدات علیه امنیت ملی کشور و وجود تنگه هرمز ودریای خرز و اهمیت استراتژیک مرزهای آبی و همچنین افزایش توان دفاعی کشور آشنایی و شناخت روش های پدافند غیر عامل و روشهای کاهش خطر در دریادر زمینه حملات احتمالی و هم در زمینه انجام عملیات دفاعی و بازدارندگی در مرزهای آبی قابل استفاده است.وی در ادامه تاکید داشت: اهمیت زیرساخت‌های بندری و دریایی در سراسر جهان به حدی است که در کشوری مانند ایالات متحده آمریکا که خود را قدرت می پندارد سندهای راهبردی مستقل و مختلفی درحوزه‌های پدافند غیرعامل و امنیت بندری و دریانوردی تهیه و در حال اجراست. به گفته کارشناس پدافند غیرعامل کشورمان؛ هدف اصلی پدافند غیرعامل در ایران شامل ابعاد اصلی و فرعی، مولفه‌ها و شاخص‌های کاهش آسیب‌پذیری دریا و سواحل، افزایش استحکام فنی صنایع دریا، ارتقای پایداری ملی، تداوم فعالیت‌های ضروری کشور و تسهیل مدیریت بحران برای بنادر کشور است.
مخاطرات دریایی و همچنین مخاطرات جوی حاصل از دریاها دارای اهمیت ویژه‌ای برای پدافند غیرعامل است. اقلیم جهان تحت تأثیر اقیانوس است و دانشمندان جهان بدون مدل‏های اقیانوسی یا بررسی تغییرات اقیانوسی نمی‏توانند مدل‏های جوی را  اجرا و تغییرات اقلیمی در جهان را رصد کنند. بسیاری از خشکسالی‏ها و ترسالی‏ها تابعی از فعل و انفعالات اقیانوس‏ها است. جریانات ثابت و دائمی در اقیانوس، قطب جنوب، قطب شمال و همچنین جریان‏های ثابت مثل گلف استریم می‏توانند تأثیر به سزایی در تغییر جوی در جهان داشته باشند. مثلا با توجه به تغییرات جوی جهان اگر حرکت جریان گلف استریم، متوقف شود، کل قارة اروپا دچار یخبندان خواهد شد. در اثر تغییرات اقلیم، ممکن است پدیده‏های متفاوت و متعددی رخ دهد، مثل طوفان گونو که در بندر چابهار  اتفاق افتاد و از نوع طوفان‌های فصلی و منطقه‌ای بود.با افزایش فعالیت شرکت‌های خصوصی و حرکت بنادر به سمت خصوصی‌سازی، اهمیت اجرای پدافند غیرعامل در فعالیت این شرکت‌ها بیشتر شده است. تأمین منابع و تجهیز این شرکت‌ها و فراهم‌سازی مشارکت شرکت‌های خصوصی در طرح‌های تداوم شرایط اضطرار در بنادر به عبارت دیگر مدیریت شرکت‌های خصوصی بندری و دریایی از منظر پدافند غیرعامل اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.
 تهدیدات دریایی در سایه پدافند  غیرعامل دفع می شود؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه