دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی به اقتصادسرآمد می گوید: خط مستقیم دریایی به آفریقا نداریم

خلاء توسعه تجارت دریایی با کشورهای آفریقایی

گروه اقتصاددریایی - بازرگانان ایرانی برای تجارت با کشورهای آفریقایی مشکلات فراوانی دارند و این گونه ارتباطاتشان بسیار کند پیش می رود، این در حالی است که با شمال آفریقا اشتراک های تاریخی بسیاری داریم ولی قادر به دادوستد با کشورهایی چون مصر، مراکش و الجزایر با وجود دارا بودن بهترین مراکزی اقتصادی  و دریایی در آن ها نیستیم. کشور ما برای ارتباطات تجاری دریایی با دیگر مناطق دو مشکل عمده دارد که عبارت از نداشتن پرواز و نداشتن خطوط دریایی برای ارتباط با بسیاری از مناطق استغ به عنوان مثال برای ارتباط با آفریقا به دلیل فقدان موارد مذکور، هیچ اقدامی نمی توان انجام داد، به طوری که با نبود شرایط لازم، اقتصاد یک قاره را از دست داده ایم. 
به گزارش اقتصادسرآمد، برخی کارشناسان معتقد هستند که دلیل نبود توانایی در تجارت دریایی یا سنگ اندازی برای توسعه کشتیرانی برای پیشرفت بیشتر در تجارت دریایی با کشورهای آفریقایی آن است که درهای زیادی را به روی خود بسته ایم و لازم است انحصار برداشته شود، به بخش خصوصی قدرت داده شود تا بتوان ارتباطات جهانی را از طریق پتانسیل های بزرگی چون دریا و کشتیرانی توسعه بخشید. 
باید در نظر داشت مبادلات اقتصادی بین ایران و آفریقا با توجه به امکانات مناسبی که در دریای های ایران وجود دارد می‌تواند به ترانزیت کالا از شرق آفریقا به کشور‌های منطقه و بالعکس ختم شود که گفته شده در این زمینه نیز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانایی خدمات دهی لازم را داراست. یکی از بزرگ‌ترین معضلات پیش‌رو در تجارت دریایی با آفریقا، نبود شناخت کافی دو طرف از فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی یکدیگر است به‌طوری که در داخل کشور، بسیاری از مسوولان دولت و قاطبه ‌بخش‌خصوصی به ویژه کشتیرانی شناخت کافی از این فرصت‌ها ندارند و تصور عمده این است که قاره آفریقا سرزمین هزینه‌ها است.
نقش تحریم‌ها در کاهش تجارت 
دریایی با افریقا
یحیی ضیایی‌‌ مهرجردی، دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران در گفت و گو با اقتصادسرآمد، با اعلام آمادگی کامل به منظور راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی به کشورهای افریقایی، دراینباره به خبرنگارما گفت: پیش از تشدید تحریم‌ها حمل بار و کالا از طریق دریا به کشورهای تانزانیا، آفریقای جنوبی و کنیا یه طور منظم انجام می‌شد.
ضرورت تسریع در توسعه تجارت دریایی با کشورهای آفریقایی
وی با بیان این که در سال‌های اخیر کشورهای زیادی در حال برنامه ریزی هستند تا بتوانند گوی سبقت تجارت را از دیگری در تجارت دریایی با کشورهای آفریقایی  بگیرند تا با در دست گرفتن بازارهای آفریقا، روابط اقتصادی و تجاری خود با این کشور را رونق بخشند. 
خط مستقیم دریایی به آفریقا نداریم
وی با یادآوری این نکته که  ایران با هیچ‌یک از کشورهای آفریقایی، خط مستقیم هوایی ندارد و خط کشتیرانی نیز به‌طور غیرمستقیم و از طریق بندر جبل‌علی و عمان برقرار است، گفت: دلیل ضعف در تجارت دریایی با کشورهای آفریقایی را باید از اتاق بازرگانی و وزارت صمت پرس و جو کرد.
ترکیه اینبار در آفریقا از ایران پیشی گرفت
ترکیه در سال‌های اخیر کوشش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فراوانی برای توسعه حضور و نفوذ تجاری و سیاسی در آفریقا انجام داده است، مورد خاصی بود که ضیایی به آن اشاره داشت و گفت:  تعداد نمایندگی‌های ترکیه در آفریقا از سال۲۰۰۲ تاکنون از ۱۲نمایندگی به ۴۳نمایندگی افزایش یافته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است. این د حالی است که در ایران برای این کار به تازگی تنها جلسات شناسایی موقعیت ها در حال شکل گیری است!
در آفریقا ولی از اسم و نام ایران به نیکی یاد می کنند و حضور ما در آفریقا نسبت به کالاهای چینی و اروپایی مزیت دارد، مورد تاکید وی بود و ادامه داد: .با توجه به اینکه ایرانی ها در آفریقا سابقه تاریخی خوبی دارند محصولات وارد شده از ایران به راحتی قابل پذیرش از سمت مردم است و کالای ایرانی را قبول می کنند. این قضیه در تجارت ما در اوراسیا وجود ندارد.
 بررسی‌ها نشان می‌دهد که اختلاف بار دریای ایران به‌آفریقا به‌طور مستقیم و غیرمستقیم، در هر تن معادل ۱۴۰ دلار است. تعیین چشم‌انداز افزایش سالانه ۲۰ درصدی صادرات به قاره آفریقا بر اساس برنامه‌های کلان کشور، پیگیری راه‌اندازی خطوط حمل و نقل دریایی به بنادر آفریقایی یا اعطای تسهیلات حمل دریایی، پیگیری تاسیس مراکز تجاری و بازاریابی محصولات ایرانی در آفریقا از جمله برنامه‌ها و چشم‌اندازهای تجارت به آفریقا است.
قدرت‌نمایی ابرقدرت‌های اقتصادی دنیا این بار میدان دیگری را برای رقابت پیدا کرده است و ایران در ورود به بازار دریایی افزیقا نیز باید قدرتمند وارد عمل شود. حالا دیگر کار از تعرفه و تعرفه‌گذاری آمریکا و چین بر سر واردات کالاهای یکدیگر گذشته است و موضوع در سطحی فراتر بر سر آب‌های آزاد بین رفت و برگشت است. حالا دیگر، کمتر کارشناس عرصه بین‌المللی می‌تواند چشم خود را بر این تحلیل ببندد که آن کشوری قدرت بیشتری در عرصه اقتصادی در دنیا خواهد داشت که بتواند سیطره خود را بر آب‌های قابل تردد گسترش دهد و به نوعی با حمل‌و‌نقل دریایی، اقتصاد جهان را درنوردد. موضوع هرچه باشد، کشوری می‌تواند به عنوان ابرقدرت اقتصاد دنیا شناخته شود که بر تجارت و امنیت دریاها مسلط باشد و خشکی‌های ناپیوسته جهان را با کشتی‌هایش، همچون سوزنی به یکدیگر بدوزد.
کشتیرانی ایران برای آفریقا تنها دو کشتی اختصاص داده است و دولت زیرساخت و بستری مهیا نکرده است. خط کشتیرانی قوی نداریم و وظیفه دولت است که این زیر ساخت ها را مهیا کند. با وجود این ظرفیت ها حتی کشتیرانی بخش خصوص نیز می توان راه اندازی کرد تا در این حوزه هم سرمایه گذاران وارد شوند. دیپلماسی خارجی ما بر روابط اقتصادی در کشور آفریقا صفر بوده است. دریایی از کار می توان در آفریقا انجام داد ولی متاسفانه کسی به فکر نیست.
اما در این میان وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام کرده است که صادرات به این قاره از ایران رشد ۱۰۰ درصدی داشته است و حالا ایرانی ها نیز می دانند که بازارهای آفریقا از طرفداری زیادی برخوردار است. این در حالی است که به اذعان  بسیاری از فعالان اقتصاد کشور این رقم نمی تواند موثق باشد.
خلاء   توسعه     تجارت   دریایی با    کشورهای   آفریقایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه