پژوهشگر و کارشناس اقتصادی به« اقتصاد سرآمد» می گوید: نیازمند تولید مسکن برای بومیان سواحل هستیم

ضرورت ورود جدی دولت در ساخت مسکن جزایر و سواحل

گروه دریامحور - پانزدهم اردیبهشت ماه بود که رئیس کمیسیون عمران مجلس از اعلام آمادگی مناطق آزاد برای حل مشکل مسکن در صورت واگذاری اراضی و املاک در اختیار دولت خبرداده بود اما خبرها حکایت از آن دارد که تا حال اقدامی ملی هر چند کوچک در این مناطق با وجود تغییر دو مسئول صورت واقعیت به خود ندیده است. باید مسکن در مناطق آزاد و جزایر کشور که سرمایه های اصلی کشور هستند مورد توجه ویژه قرار گیرد. گرانی مسکن در مناطق آزاد مشکلی است که بر آینده منطقه و کیفیت فعالیت منابع انسانی تاثیر منفی دارد و به همین دلیل ساخت مسکن ملی و ارزان قیمت در مناطق آزاد باید در دستور کار باشد.
به گزارش اقتصادسرآمد، فروش زمین که به‌عنوان یک کالا برای درآمدزایی سازمان منطقه آزاد درآمده بود ازیک‌طرف و سود ناشی از معاملات اراضی باعث بالا رفتن قیمت زمین در این مناطق شد و از سوی دیگر مردم ناچار شدند تا برای رفع این مشکل به راه‌هایی روی بیاورند که به‌زودی مشکلات دیگری را به وجود خواهد آورد.
بالا بودن نرخ زمین برای تهیه مسکن در برخی مناطق آزاد و نگاه تجاری به آن در نبود توجه به مقوله مسکن به ویژه  جوانان بومی مشکلات زیادی را به همراه داشته است  از طرفی با آماده شدن ده‌ها هکتار زمین مسکونی سازمان توفیق چندانی در این چندساله برای فروش آن نداشته و راه‌حل مناسبی نیز برای تأمین زمین باقیمت مناسب برای شهروندان نداشته است .این موضوع علاوه بر اینکه موجب اتلاف دارایی‌های شهروندان از طریق ساخت‌وسازهای  غیراستاندارد و غیرقانونی شده، تأمین زیرساخت‌های موردنیاز آب، برق، فاضلاب را هم با مشکل مواجه کرده است .لذا ضروری است تا سازمان منطقه آزاد قشم با کاهش قیمت زمین در حدنصاب دیگر شهرستان‌ها مشکلات زمین مسکونی به ویژه برای نسل جوان را برطرف کند.
مناطق آزاد و مشکل مسکن 
محسن سلطانی، پژوهشگر و کارشناس اقتصادی با بیان این مهم که کسانی در جزایر زندگی می‌کنند که از نظر اقتصادی شرایط مطلوبی نداشته و مفهوم توجه کمتر به اقتصاد دریا محوردر ایران بوده است و فرصت سوزی در این ارتباط بیش از سایر بخش‌ها بوده است، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: در جزایر و مناطق ازاد تجاری و با استفاده از ظرفیت زمین‌های دولتی و همراهی بخش خصوصی می‌توان نسبت به ساخت مسکن ارزان اقدامات موثری انجام داد.
گام دولت سیزدهم در ساخت مسکن جزایر
وی با تاکید بر این نکته که مناطق آزاد و جزایر کشور که سرمایه‌های اصلی کشور هستند، افزود: ساخت مسکن از سوی دولت از مهمترین ابزار برای کاهش و یا کنترل قیمت‌ها در حوزه مسکن جزایر و مناطق ویژه اقتصادی است. دولت سیزدهم دریکسال گذشته گام های موثری برای تحقق این مهم برداشته که با تامین زمین و فعال کردن بخش خصوصی گام‌های مهمی در رونق و توسعه بازار مسکن جزایر برداشته خواهد شد.
ردپای بنیاد مستضعفان در ساخت مسکن مناطق آزاد
ساخت مسکن ملی و ارزان قیمت در جزایر و مناطق آزاد و بندر آفتاب در دستور کار قرار بگیرد، مورد دیگری بود که وی به آن اشاره کرد و ابراز داشت: با سپری شدن یک فرایند طولانی، براساس رویکرد مسئولیت اجتماعی و با هدف ساخت مسکن ارزان‌قیمت برای بومیان کیش تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد مستضعفان به امضا رسیده که شاید گره گشای مسکن در مناطق یادشده باشد.
بومی‌ها در ساخت مسکن مناطق آزاد
 فراموش نشوند
این پژوهشگر و کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این مهم که رفع  نیاز جدی اقشار مختلف ساکن در مناطق آزاد و تجاری به مسکن با اولویت بومی‌ها باید شکل اجرا به خود بگیرد، ابراز داشت: علاوه بر مردم بومی، اقشار دیگر جامعه نیز در این مناطق حضور دارند که با گرانی مسکن و شرایط سخت اقتصادی دچار مشکلات جدی  در تامین مسکن هستند.
مسکن کارگری مناطق آزاد و کسب سود
سلطانی تاکید داشت: در تخصیص زمین به منظورتامین مسکن کارگران در مناطق آزاد نباید در پی کسب سود بود، و تامین زمین مورد باید با کمترین قیمت واگذار شود.
بازار مسکن در جنوب کشور پتانسیل بسیار بالایی در کشور دارد که نباید از آن استفاده سیاسی شود. اقداماتی که دولت برای ثبت نام مسکن و تصویب سیاست های مختلف انجام می دهد، توان دولت را برای تولید کاهش خواهد داد، زیرا چالش‌های متفاوتی که در آینده برای بازار مسکن به ویژه در مناطق ازاد ممکن است اتفاق بیافتد، برای دولت دردسرساز خواهد شد. در ادامه دولت باید با نظارت و برنامه ریزی دقیق بسترسازی مناسبی را برای ساخت و ساز در کشور انجام دهد تا وضعیت این بازار پرطرفدار ساماندهی شود.
واضح است که در حال حاضر به تولید مسکن به ویژه در سواحل در کشور نیاز داریم و رقم نیاز نیز مشخص است، با توجه به این مهم یکی از تکالیف وزارت راه و شهرسازی باید مشخص کردن مسیر سرمایه گذاری برای تولید مسکن باشد. با راهکارهای عملی باید تدابیری اندیشیده شود که بخش خصوص با قدرت و قوت بیشتری در مناطق آزاد و تجاری برای ساخت مسکن کارگری حضور پیدا کنند.
ضرورت ورود جدی دولت در ساخت مسکن جزایر و سواحل
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه