خبر خوش رئیس‌جمهور به مرزنشینان خراسان جنوبی

عواید فروش سوخت به مرزنشینان استان خراسان جنوبی رسید

گروه انرژی- خشکسالی، طوفان شن و گرد و خاک، بیکاری، از بین رفتن کشاورزی، دسترسی سخت به آب، سختی زندگی، امکانات کم بهداشتی، درمانی، رفاهی و ... و مسائل دیگر سبب شده است مهاجرات مرزنشین ها به شهرهای استان خراسان جنوبی افزایش یابد و این زنگ خطری برای امنیت مرزهای کشور است.مسئله قطع پرداخت سود حاصل از فروش سوخت به مرزنشینان خراسان جنوبی باعث افزایش مهاجرت از جدار مرزی و کاهش امنیت ملی شده بود. 
به گزارش اقتصادسرآمد، هیئت وزیران در تاریخ شهریور ماه 1390 با هدف کاهش قاچاق فرآورده های نفتی در مرزهای کشور، تأمین تقاضای کشورهای همسایه، بهبود وضع معیشتی و اشتغال قانونی مرزنشینان و افزایش ضریب امنیتی در مرزهای کشور، وزارت نفت را موظف کرد با ایجاد جایگاه‌های عرضه سوخت در مرزها و بازارچه‌های رسمی نسبت به فروش فرآورده‌های نفتی به ساکنین روستاهای مرزی در شعاع 20 کیلومتری مرز و با قیمت تعادلی اقدام کند.
حسین فنودی نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها در این رابطه پیش تر گفته بود: خراسان جنوبی 4 شهرستان مرزی از جمله نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه دارد که جزو شرقی ترین شهرستان‌های کشور محسوب می‌شوند.
نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه هر مرز نشین یک پاسگاه به شمار می‌رود گفت: تخلیه روستاها و سکونتگاه های مرزی تهدیدات امنیتی در پی دارد و می‌تواند امنیت مرزهای کشور را کاهش دهد. از این رو رسیدگی به مرز نشینان به ویژه مرزنشینان شرق کشور که با خشکسالی و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند بسیار مهم است.
فنودی تصریح کرد: پرداخت عواید حاصل از فروش نفت با وجود کم بودن نقطه امیدی برای مردم بود اما قطع پرداخت این عواید خود مزیدی بر علت شده است تا مهاجرت افزایش پیدا کند و این مسئله به وضوح در مرکز استان دیده می‌شود.
نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: بنابراین درخواست مشخص ما این است که پرداخت این عواید از سر گرفته شود و شعاع پرداخت از عمق 20 کیلومتر به کل شهرستان‌های مرزی گسترش یابد چرا که تمام مردم شهرستان‌های مرزی درگیر این مسائل هستند.
خبر خوش رئیس‌جمهور به مرزنشینان
 خراسان جنوبی
حالا اما رییس جمهور  در دومین روز از سفر به استان خراسان جنوبی، در شهر نهبندان از پرداخت یک نوبت عواید فروش سوخت به مرزنشینان استان خبر داد و گفت: پرداخت این عواید به تعداد زیادی از روستاهای مرزی خراسان جنوبی از سال ۱۳۹۹ قطع شده بود.
 در دومین دور سفرهای استانی دولت سیزدهم هم مانند دور نخست از مناطق محروم و این بار با هدف پیگیری مصوبات دور نخست سفرها آغاز شد؛ سفری که نشان می‌دهد دولت بر عهد خود با مردم برای حضور در میدان و عمل به وعده‌هایش پایبند است.
رئیس جمهور نوزدهم شهریور سال گذشته به خراسان جنوبی سفر کرد و در راستای کاستن از محرومیت مصوباتی به تصویب رساند. رئیسی در همین رابطه در جمع مردم بیرجند، مهم‌ترین مولفه قدرت در ایران را «مردم» دانست و تاکید کرد که دشمن می‌خواهد این مولفه، سست و اعتماد مردم دچار خدشه شود اما مردم ما در تمامی فتنه‌ها از ابتدای پیروزی انقلاب، با هوشیاری و بیداری، دشمن را ناکام گذاشتند.
بهره‌برداری از فاز اول مجتمع فولاد قائنات و نشست شماری از اعضای هیات دولت در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بخش پایانی روز نخست سفر رییس جمهور به استان خراسان جنوبی بود.
 رئیس جمهور در دومین روز سفر استانی به خراسان جنوبی صبح جمعه -۲۵ آذر ماه - با بالگرد عازم نهبندان شد و مسیر محل فرود بالگرد تا مصلای امام علی (ع) را با خودرو پیمود که در این مسیر جمعیت زیادی برای استقبال به کاروان دولت مردمی پیوستند.
رئیسی پیش از سفر به نهبندان از برخی روستاهای مرزی شهرستان سربیشه نیز بازدید و با جمعی از مردم گفت و گو و دیدار کرد.
رئیس جمهور ادامه داد: کدامین نقطه و کدام منطقه از دنیا شما زندگی دادید، در کنار ما مرز قرار دارد و آن طرف مرز افغانستان است که با این کشور چه کردند؟
رئیسی تصریح کرد: دو دهه حضور شما در افغانستان بر سر مردم مظلوم و مسلمان افغانستان چه آورده‌ و آیا یک نقطه در افغانستان هست که در جای خودش قرار داشته باشد.
وی افزود: از حضور پرشور مردم سختکوش با علم و فرهنگ و با بصیرت نهبندان و همه مناطق اطراف و جمعیت بسیاری که در محوطه ایستاده و در خیابان‌های اطراف به خاطر کمبود جا هستند، صمیمانه تقدیر و تشکر دارم.
رئیس جمهور در ادامه سفر امروز، در دهستان مرزی لانو به عنوان منطقه هدف فعالیت گروه‌های جهادی در راستای محرومیت‌زدایی حضور یافت و به اعضای گروه‌های جهادی مستقر در این روستاها نیز خداقوت گفت.
رئیسی سپس در جمع مردم دهستان مرزی لانو شهرستان سربیشه گفت: ترک روستا خیلی ساده است اما رفتن و نشستن در حاشیه شهرها که مشکلی را حل نمی‌کند و بر مشکل افزوده می‌شود.
وی با بیان اینکه نگاه همه نیروهای انقلاب به این منطقه نگاه رفع محرومیت و رفع مشکل است اظهار داشت: امروز همه بسیج هستند برای اینکه به امید خدا مشکلاتی که شما در این منطقه دارید، با تلاش همگان اول همت و تلاش خودتان و بعد هم پیگیری و پشتیبانی دولت که وظیفه آن است و تلاش برادران عزیز سپاه که در این منطقه فعال هستند، برطرف شود.
 عواید فروش سوخت به مرزنشینان استان خراسان جنوبی رسید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه