یاراحمدی، کارشناس شیلات بوشهر به« اقتصادسرآمد» می گوید: شیلات از ارکان توسعه استان بوشهراست

آینده روشنی در انتظار فعالیت های شیلاتی است

گروه اقتصاددریا – امید متین - چند و چون بندرهای ایران، دغدغه دائمی ما در روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد است؛ زیرا بنادر را منشاء اصلی خیر و برکت برای کشور می دانیم و شاهرگ اصلی صادرات و واردات. بخشی از اقتصاد دریا در شاکله شیلات، به طور ویژه در بنادر مستقر است و تمام کشور را تامین می کنند و چشم مردم به صیادان آن حوالی است. 
وضعیت بندر بوشهر از چه قرار است؟ آیا روند رشد و توسعه بر اساس برنامه های توسعه در آن دیار رخ داده است؟ به طور کلی نمای بندر بوشهر کدام دورنما را به ما نشان می دهد؟ از جمله سوالات و مواردی است که در گفت وگوی اختصاصی با اردشیر یار احمدی- کارشناس و مسئول روابط عمومی شیلات بوشهر- در میان گذاشته ایم که از نظرتان می گذرد:
نظارت برصید که از منابع ملی یا انفال متعلق به عموم جامعه است، از اهم وظایف شیلات است با این نگاه که برداشت از منابع ملی باید به نحوی باشد که برای نسل های آینده نیز پایداربماند. 
مسئول روابط عمومی شیلات بوشهر با بیان این مطلب افزود: درحقیقت ذخایر ملی، امانتی است نزد نسل حاضر و باید به نحو مطلوب به آینده منتقل شود. 
اردشیر یاراحمدی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت های خدادادی موجود در سواحل و مناطق ساحلی برای تولید پروتیئن فید که نقش مهمی در سلامت جامعه دارد، به قابلیت های سواحل برای ایجاد اشتغال اشاره کرد و  به اقتصادسرآمد افزود: توجه به سواحل، به معنای توجه به اشتغال زایی و ارزآوری برای کشور است و توسعه سواحل برای کشور، هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری است. 
وی در خصوص فعالیت ویژه برای جذب بخش خصوصی و ارتقاء تولید و افزایش اشتغال می گوید: خوشبختانه از دیر باز شیلات در جهت تقویت بخش خصوصی برای به کارگیری فن آوری روز، قدم های مثبتی برداشته شده است که نمونه آن، اخذ مجوز بازارهای اروپایی برای ورود محصولات فرآوری شده شیلاتی است که در حال حاضر، فعال است. 
 وی در ارتباط با آینده شیلات استان بوشهر، افزود: خوشبختانه با نظر مثبت دولت و تاکید بر محصولات شیلاتی در جهت رونق صادرات، آینده روشنی در انتظار فعالیت های شیلاتی است و سال به سال ارزش محصولات تولیدی افزایش می یابد؛ به طوری که هم اکنون شیلات از ارکان توسعه استان بوشهر شمرده می شود.
این کارشناس با اشاره به آثار تحریم بر صنعت شیلات و کاهش بودجه های دولتی گفت: درسنوات اخیر از آن جا که تحریم ها اثرات قابل توجهی بر روند درآمد خزانه دارد، اعتبارات بخش شیلات نیز محدود به درآمدهای ملی است و به طور طبیعی کاهش می یابد؛ ولی با این وجود پروژه های شیلاتی در راس توجه مسئولان ملی و استانی بوده است. ضمن اینکه در حال حاضر بخشی از هزینه زیر ساخت ها از بخش خصوصی برای تکمیل پروژها استفاده می شود.
یاراحمدی وجود بخش خصوصی را در پیش برد برنامه ها حائز اهمیت دانست و افزود: توجه خوبی به تقویت بخش خصوصی شده یکی از طرق اصل 44 قانون اساسی و از طرف دیگر تقویت آنها با تسهیلات کم بهره و یارانه دار که موجب تولد بخش های قوی شده که خود در حال رقابت برای تولید ارزشمند می باشند.
وی افزود: توجه به توسعه و تکمیل زیر ساخت های اصلی تولید مانند پرورش ماهی درقفس و مجتمع های پرورش میگو و ماهی در نواحی ساحلی از اهم وظایف و کارهای شیلات است که اشتغال بخش وسیعی را در بر گرفته است. 
وضعیت تولید آبزیان در استان را مناسب خواند و گفت:  حدود 50 درصد از تولیدات استان وارد استان های غیر ساحلی می شود و 25 درصد از آن ها نیز صادر می شود و مابقی در استان بوشهر مصرف می شود؛ به طوری که در حال حاضر مصرف سرانه استان 20 کیلوگرم است.
وی وضعیت تولید میگو در استان بوشهر را عالی ارزیابی کرد و افزود: در ارتباط با میگو خوشبختانه تا کنون مقام اول تولید کشور را در دست داریم با سطح 6700 هکتار سایت پرورشی و تولید 38000تن، که این در حال افزایش بوده و سال آینده به بیش از 7000 هکتار و بیش از40 هزارتن تولید، خواهد رسید. تاکید ما بر به کارگیری مکانیزاسیون برای افزایش بهره وری بیشتر در جهت تولید بالاتر و سالم تر می باشد. در بخش پرورش ماهی در قفس نیز در کشور مقام اول تولید را داریم که مرتب درحال افزایش است و هدف ما رسیدن به 65 هزارتن در سال 1406 خواهد بود که دور از انتظار نیست.
یار احمدی در عین حال به مشکل تامین خوراک آبزیان اشاره دارد و با توجه به گرانی نسبی خوراک آبزیان برای پرورش دهندگان افزود: بالا بودن قیمت نهاده های اولیه و ناکافی بودن برق مورد استفاده در مزارع از مهمترین مشکلات در استان است که پیگیری های لازم برای دریافت تسهیلات کم بهره و تامین برق کافی و پایدار در حال پیگیری است و قول هایی از شرکت برق گرفتیم که درآینده مشکلی در تامین برق برای پرورش دهندگان وجود نداشته باشد.
وی با وجود مشکلات موجود، رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی را مناسب خواند و افزود: رشد سرمایه گذاری در زیر ساخت های شیلاتی مرتب در حال افزایش می باشد و زیرساخت ها به وسیله بخش خصوصی آماده می شود؛ با این حال، زمین و سطح کافی در استان وجود ندارد که در اختیار متقاضیان قرار داده شود که امیدواریم با تدابیری که در مجموعه استان در حال پیگیری است، سطح کافی و امکانات لازم برای فعالیت متقاضیان جدید فراهم شود. 
 آینده روشنی در انتظار فعالیت های شیلاتی است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه