قاسم ساعدی، نماینده دشت‌آزادگان و هویزه در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

خودکفایی در « اقتصاد» نیازمند حضور پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان

اقتصاد سرآمد – محمد آیتی – از اردیبهشت ماه سال 1397 تا کنون، به واسطه تحریم‌هایی سخت اقتصادی علیه ایران، امورات کشور و به تبع آن، معیشت مردم با چالش‌های اساسی روبرو شده است و هرچه جلوتر رفتیم، سفره‌های مردم کوچک‌تر و قیمت خدمات و کالا و مخصوصاً اقلام اساسی، سر به فلک گذاشت.
برخی بر این باورند که یکی از مهم ترین راه‌های عبور از این پیچ سخت تاریخی، تکیه بر دانش شرکت‌های دانش بنیان است. از این‌رو، رهبر انقلاب در نام‌گذاری شعار سال جاری، از واژه «دانش بنیان» استفاده کردند تا شاید به این واسطه، نقش این موضوع، بیش از پیش پررنگ و در دستور کار مسئولان امر قرار بگیرد.
حال که به هفته‌های انتهایی سال جاری رسیدیم، فرصت خوبی است تا بررسی کنیم و ببینیم، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان به خوبی به واقعیت تبدیل شد یا خیر؟
در همین رابطه، قاسم ساعدی، نماینده دشت‌آزادگان و هویزه در مجلس یازدهم به اقتصاد سرآمد گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب، شعار سال را مشخص می‌کنند، نباید مسئولان و افراد تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز فکر کنند که پرداختن به این مهم، تنها مختص به همان یک سال است. این شعارها نقشه راه برای سال‌های بعد هم است و باید در تصمیم‌گیری‌ها، مدنظر قرار بگیرند.
وی افزود: سال 1401 هم به مانند سال‌های گذشته به لحاظ اقتصادی، سال سختی برای مردم بود و ادامه این روند، باعث نارضایتی مردم خواهد شد و نباید نسبت به این موضوع، بی‌تفاوت بود. از این‌رو وقتی در کشورها مشکلات اقتصادی بیداد می‌کند، دولتمردان بیشتر به سراغ نخبگان جامعه می‌روند، زیرا آن‌ها می‌توانند به لطف و مدد دانش و تخصص خود، راه اداره کشور مخصوصاً در حوزه اقتصاد را هموار کنند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: از چند سال پیش تا امروز، شرکت‌های دانش بنیان، کارشان را در حوزه‌های مختلف آغاز کردند و از قرار معلوم، اکنون حدود شش هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند. اینکه به نقش این شرکت‌ها بیشتر پی برده شده است و آن‌ها تاثیرگذاری‌شان بالاتر رفته، قابل ستایش است، اما باید توجه داشت زمانی می‌توانیم بگوییم شرکت‌های دانش بنیان موفق عمل کردند یا دولتمردان به خوبی توانستند از این ظرفیت بهره ببرند که خروجی کار در اقتصاد و سفره‌های مردم خودش را نشان دهد. اگر ما بگوییم به پیشرفت‌های خوبی رسیدیم، اما مردم همچنان در اداره زندگی خود مشکل داشته باشند و یا روند اقتصاد کشور، منطقی نباشد، حتماً در کار، چالش و ایراد بوده است که باید مسیر را تغییر داد، زیرا ایجاد رفاه نسبی و رضایت مردم، اولویت است.
رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان اظهار داشت: بسیاری از نخبگان کشور برای اینکه بتوانند دانش خود را به ثروت تبدیل کنند، نیاز به دریافت تسهیلات دارند. اگر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یا سیستم بانکی، این حمایت ارزشمند را به موقع انجام ندهند، کار یا خروجی نخواهد داشت یا خروجی‌اش بسیار کم خواهد شد. اگر پای درد و دل برخی شرکت‌های دانش بنیان بنشینیم متوجه می‌شویم که آن‌ها از حمایت‌هایی که باید از آن‌ها صورت بگیرد، راضی نیستند. این اتفاق نگران‌کننده است، چون این روزها این ما هستیم که به حضور و تاثیرگذاری این نخبگان احتیاج داریم و برای اینکه بتوانیم تحریم‌ها را کم‌اثر کنیم یا در مسیر ارزآوری، موفق‌تر شویم، نیاز به ایجاد فضای امن و آرام برای این نخبگان که عموماً هم جوان هستند، داریم.
ساعدی یادآور شد: اگر حمایت مادی و معنوی از نخبگان در حد لازم و به موقع انجام نشود، این افراد به مرور، بی‌رمق می‌شوند. اینکه می‌بینیم مرتب بسیاری از نخبگان کشور مهاجرت می‌کنند برای همین بها ندادن‌ها است. باید احترام این افراد نگه داشته شود و اگر هم در کارشان گیر دارند، کمک کنیم تا مشکل‌شان حل شود. در این رویکرد است که این افراد بیشتر حس رغبت به کار و ماندن در کشور پیدا می‌کنند.
وی افزود: یکی از موضوعات مهم که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که مسئولان دولتی باید به شرکت‌های دانش بنیان اعلام کنند که نیاز کشور در شرایط فعلی چیست. اینکه به نخبگان در زمان خودش گفته شود که تمرکزشان را روی چه مباحثی بگذارند، بسیار مهم است. برخی دانش‌ها در کشور نیست و اگر برای آن موضوعات، برنامه‌ریزی شود، کارها سرعت بیشتری به خود می‌گیرد. عدم اطلاع‌رسانی در موضوع، می‌تواند باعث شود که برخی نخبگان روی مباحثی کار کنند که شاید اولویت اصلی کشور نباشد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه بیان کرد: ما در کشورمان در همه زمینه‌ها، نیاز به حضور نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان داریم. یعنی این‌طوری نیست که بگوییم فعلاً فقط در حوزه انرژی هسته‌ای یا معدن یا صنعت خودرو، نیاز به تاثیرگذاری این افراد است. ما در همه بخش‌ها باید مسیر خودکفایی را با سرعت دنبال کنیم، مخصوصاً که فشارهای اقتصادی هم روز به روز در حال افزایش است. از این‌رو، به همه دولتمردان و بنگاه‌های اقتصادی توصیه می‌کنم در اتاق‌های فکر خود، یک یا چند کرسی را برای حضور این افراد ایجاد کنند تا در تصمیم‌گیری‌ها، این نظرات ارزشمند هم، دخیل شود.
ساعدی در پایان گفت: برخی افراد سودجو در همین سال‌ها به دنبال این رفتند که شرکت دانش بنیان تاسیس کنند تا از برخی خدمات بهره ببرند. این موضوع جای نگرانی دارد. باید فضایی را آماده کرد که اگر شرکت دانش بنیانی هم تاسیس شد، پس از مدتی راستی‌آزمایی شود که واقعاً در این راستا کار کرده است یا خیر؟ نباید نخبگان احساس کنند در جایگاهی قرار دارند که برخی افراد سودجو و منفعت‌طلب هم، هم‌تراز آن‌ها هستند.
خودکفایی  در « اقتصاد»  نیازمند حضور پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه