بررسی «اقتصاد سرآمد» از اما و اگرهای تولید تا واردات خودرو در کشور

رضایت‌مندی مردم در گرو واردات خودرو با قیمت مناسب

گروه اقتصاد - محمد آیتی – یکی از منتقدان جدی عملکرد وزارت صمت، جلال رشیدی‌کوچی است. بسیاری از اظهارنظر و انتقادات این نماینده استان فارس، به موضوع کیفیت، قیمت و عدم واردات به موقع خودرو برمی‌گردد.
در همین رابطه، رشیدی‌کوچی به اقتصاد سرآمد گفت: برخی می‌گویند واردات خودرو، ارزبری برای کشور دارد. به نظر من حرف دقیقی نیست که بگوییم واردات خودرو، ارزبری به همراه دارد. ما خیلی پیش از این‌ها، می‌توانستیم با واردات خودرو، یک رضایت‌مندی را در کشور ایجاد کنیم؛ رضایت‌مندی که در بازه زمانی کوتاهی اتفاق بیفتد، چیزی که امروز مردم به آن نیاز دارند.
وی افزود: من راجع به افزایش قیمت خودرو سوالی را از وزیر صمت مطرح کردم که فکر می‌کنم به زودی در صحن مجلس مطرح و بررسی شود. سوال من، دلایل و چرایی افزایش قیمت خودرو بود. امیدواریم که برخی از مسئولان به این نتیجه برسند که چیزی که دشمنان الان به جوانان ما وعده می‌دهند اگر خودمان پای کار باشیم، اتفاق می‌افتد و عملی می‌شود. الان این کار در ید قدرت خود حاکمیت است و خود حاکمیت می‌تواند وعده‌های دشمنان را عملی کند و این فرصت در اختیار ما است تا با این اقدام، رضایت‌مندی ایجاد کنیم که یکی از این وعده‌ها و انتظارات، بهره‌مندی از خودروی باکیفیت و البته با قیمت مناسب است.

اگر به دنبال ایجاد رضایت‌مندی برای مردم بودیم، اتفاقات بهتری در پی آن پیش می‌آمد
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تصریح کرد: اگر واردات خودرو تاکنون دقیق انجام شده بود و بیشتر دنبال ایجاد رضایت‌مندی برای مردم بودیم، اتفاقات بهتری در پی آن پیش می‌آمد. این کار با واردات تعداد بیشتری خودرو و تعرفه بر اساس قیمت خودروها عملی می‌شد و اینکه برای تمام افراد در جامعه برنامه می‌داشتیم و خودرو برای همه اقشار موجود می‌بود، نه فقط قشری خاص. در کنار این رویکرد، واردات خودرو باید به گونه‌ای تنظیم می‌شد که بین خودروسازان ایجاد رقابت کند، اما متاسفانه همه این‌ها از بین رفت. 

ما واردات خودرو را تبدیل به قانون کردیم، خودش یک قدم مثبت است
رشیدی‌کوچی اظهار داشت: اینکه ما واردات خودرو را تبدیل به قانون کردیم، خودش یک قدم مثبت است، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد خودروهایی که قرار است وارد شوند، شاید بازده قیمتی آن‌ها با توجه به تعرفه‌هایی که برایشان در نظر گرفته می‌شود، بالاتر از قیمت تولیدات داخلی باشد و این موضوع، رقابتی ایجاد نمی‌کند. ضمن اینکه وزارت صمت، اختیار واردات را به خودروسازان داخلی داده است که در این شرایط، خیلی خبری از رقابت نیست.
نماینده مرودشت یادآور شد: باید این نوید را در این شرایط بدهیم که آیین نامه‌ای که برای واردات خودرو نوشته شده است، آیین نامه دائمی و قانون نیست و با صحبتی که با وزارت صمت داشتیم، می‌تواند در آینده با تغییراتی مواجه شود.

اتفاقات خوبی برای پیشرفت در کمیت و کیفیت خودرو و البته رضایت‌مندی مردم رخ خواهد داد
وی گفت: طی صحبت‌هایی که انجام شده، قرار است آیین نامه واردات خودرو برای سال آینده تغییراتی در قیمت‌ها، تعرفه‌ها و نوع خودروهای وارداتی داشته باشد. ما باید عرضه و تقاضا را برابر کنیم که اگر این‌طور شود، اتفاقات خوبی برای پیشرفت در کمیت و کیفیت خودرو و البته رضایت‌مندی مردم رخ خواهد داد. ولی اگر عرضه با تقاضا، همخوانی نداشته باشد، اتفاقی در شان اقتصاد و مردم کشور نخواهد افتاد.
رشیدی‌کوچی در پایان خاطرنشان کرد: خودروهای وارداتی، احتمالاً تا آخر سال به مرور وارد کشور می‌شوند و الان واردکنندگان در حال ثبت سفارش هستند.
بر اساس گزارش اقتصاد سرآمد، بازار خودرو، پس از گذشت یک سال و نیم از روی کار آمدن دولت سیزدهم، همچنان روزهای خوبی را سپری نمی‌کند. از طرفی، مجلس یازدهم هم، با تمام شعارهای پرزرق و برقی که در این رابطه داده بود، هنوز نتوانسته نتایج عملی این موضوع با اهمیت را برای مردم روشن کند.
در همین رابطه، چندی پیش، حجت‌ا... عبدالملکی، دبیر مناطق آزاد کشور در خصوص آخرین وضعیت واردات خودرو از مناطق آزاد، گفته بود: دولت اخیراً مصوبه‌ای ۱۰ ماده‌ای داشت که در بند ۴ آن آمده نیاز مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای خودرو در صورتی‌که به مصوبه نیاز داشته باشد با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد پیشنهاد مصوبه به دولت ارائه شود. وی ادامه داد: در همین راستا جلسه‌ای با وزیر صمت داشتم و توافقات اولیه برای تسهیل واردات خودرو از مناطق آزاد حاصل شد.
عبدالملکی تاکید کرد: خبر‌های خوبی در ارتباط حل مسئله خودرو در مناطق آزاد در راه است و این به اعتبار مصوبه قبلی دولت است که تلویحاً اجازه داد واردات خودرو از مناطق آزاد انجام شود.
وی اضافه کرد: جزییات و شرایط واردات خودرو از مناطق آزاد با همکاری وزارت صمت، تنظیم شده است.
دبیر مناطق آزاد کشور در پاسخ به این پرسش که آیا این خودرو‌ها دست دوم است یادآور شد: خیر. خودرو‌های سواری صفر کیلومتر از طریق مناطق آزاد وارد کشور خواهد شد و قرار نیست خودرو دست دوم وارد مناطق آزاد شود.
رضایت‌مندی مردم در گرو واردات خودرو با قیمت مناسب
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه