روز دوم بررسی بودجه در مجلس

 اخذ مالیات از لوکس‌سواران و معافیت تولیدکنندگان


مجلس شورای اسلامی در دومین روز بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، رسیدگی به بخش های درآمدی این لایحه را ادامه دادند و برخی از بندها و تبصره های آن به تصویب رسید.
دومین روز بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور صبح روز یکشنبه - ۷ اسفند برگزارشد
در روز نخست تبصره ۱ تا برخی بندهای تبصره ۶ به تصویب نمایندگان رسیده بود که شامل مواردی چون تعیین سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام، انتشار اوراق مالی اسلامی،‌ اجرای طرح های عمرانی و تعیین حق انشعاب آب، برق و گاز بود.
میزان مالیات بر درآمد پزشکان در سال ۱۴۰۲ تعیین شد
براساس بند (ع)، مالیات و عوارض ارزش‌ افزوده دریافتی از واحدهای تولیدی و پیمانکاران طرح‌های واقع در استان به حساب استان محل استقرار واحد تولیدی با رعایت جزء (۲) ماده (۳۸) و ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب ۲ خردادماه ۱۴۰۰ منظور می‌شود.مالیات و عوارض بر ارزش‌افزوده واحدهای خدماتی ملی به نسبت سهم هر استان از جمعیت کشور، به حساب خزانه استان ذی‌ربط واریز می‌شود.همچنین طبف بند (ف) تبصره ۶، تمامی مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکتهای دولتی مکلفند ۱۰ درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی که به‌موجب دریافت وجه صورت‌حسابهای ارسالی به بیمه‌ها و یا نقداً از طرف بیمار پرداخت می‌شود به‌عنوان علی‌الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. مالیات علی‌الحساب این بند شامل کلیه پرداخت‌هایی که به‌عنوان درآمد حقوق و کارانه مطابق قوانین بودجه سنواتی پرداخت و مالیات آن کسر می‌شود، نخواهد بود. حکم ماده (۱۹۹) قانون مالیات‌های مستقیم در اجرای این بند جاری می‌باشد.همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد افزوده شدن سازمان بهزیستی کشور به جمع سازمان هایی که برای واردات خودروی آمبولانس از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف هستند، موافقت کردند و به این ترتیب واردات آمبولانس فوریت های اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۲ از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.
مالیات واحدهای تولیدی سال آینده ۷ درصد کاهش می‌یابد
بر اساس بند (ق) تبصره ۶، ‌سازمان امور مالیاتی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است از عرضه‌کنندگان انواع بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و پیشانه بازی (کنسول) عوارضی معادل د۱۰ درصد قیمت فروش را اخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.طبق بند (ش) نیز به‌منظور تسریع و تسهیل رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی، اختیار سازمان امور مالیاتی در تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم ‌درخصوص معافیت مؤدیان از انجام بخشی از تکالیف قانون مذکور از قبیل نگهداری اسناد و مدارک و ارائه اظهارنامه مالیاتی، به حداکثر «صد برابر» میزان معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم افزایش می‌یابد.
همچنین بر اساس بند (ت) تبصره (۶)، در راستای سیاست‌های حمایت از تولید، نرخ مالیات موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه‌های ذی‌ربط در فعالیت‌های تولیدی در سال ۱۴۰۱ معادل هفت واحد درصد کاهش می یابد. این بخشودگی علاوه بر سایر معافیت‌ها و بخشودگی‌ها و مشوق‌های قانونی اشخاص مذکور می‌باشد.
اخذ مالیات از خودروهای سواری با ارزش بیش از ۳۰ میلیاردریال
بر اساس بند (خ) تبصره (۶) که به تصویب نمایندگان رسید، انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق(کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از ۳۰ میلیارد ریال است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌ شود.بررسی بند (ذ) تبصره ۶ حاشیه هایی به دنبال داشت و حذف «واحدهای مسکونی» از این بند سبب ایجاد ابهام شد که رئیس مجلس آن را به کمیسیون تلفیق بودجه بازگرداند؛ این بند به دریافت مالیات از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مجاز اختصاص داشت که مقرر می کرد اگر ارز روز آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال باشد، دولت از آنها مالیات بگیرد.
مدارس دولتی از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف شدند
براساس بند (ض) تبصره ۶ ، کلیه واحدهای آموزشی مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش درصورت رعایت الگوی مصرف از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف هستند. هرگونه اعطای معافیت غیر از این بند ممنوع می‌باشد.
شرایط اعمال معافیت مالیاتی در راستای حمایت از فرزند آوری تعیین شد
بر اساس بند الحاقی ۲ به تبصره ۶ و  در راستای تحقق ماده(۱۸) قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، میزان معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴، علاوه بر اعمال معافیت مذکور به ازای فرزند سوم و بیشتر که از آبان ماه سال ۱۴۰۰ به بعد متولد شده‌اند، به ازای هر فرزند مشمول ۱۵ درصد افزایش در تخفیف مالیاتی می‌شوند.
 اخذ مالیات از لوکس‌سواران و معافیت تولیدکنندگان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه