مدیرعامل هیمکو به« اقتصاد سرآمد» می گوید: پایانه مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی احداث می شود

به دنبال توسعه لجستیک دریایی و ریلی در بندر شهیدرجایی هستیم

گروه دریامحور- حمزه رستمی نیا - مدیرعامل شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو)  ضمن اشاره به مزیت‌های تاسیس هیمکو ،گفت: ایجاد اشتغال پایدار در منطقه و هم‌چنین تاثیر مثبت آن در ارتقای ظرفیت عملیاتی صادرات و واردات مواد معدنی از مزیت های مهم راه اندازی هیمکو برای کشور است، موضوعی که با توجه به توسعه بازار این صنعت، یکی از ضرورت‌های بخش معدن به‌ویژه حوزه فولاد است.
محسن نادری در گفت و گو با خبرنگار روزنامه دریایی اقتصادسرآمد با بیان این که شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده ریل دریا در سال ۱۳۹۶ تأسیس  شد، عنوان کرد: در نظر داریم برای شرکت‌های معدنی فعالیت‌های مختلف ریلی، دریایی به‌طورکلی لجستیک را توسعه دهیم .
وی با بیان این که تأمین و تجهیز لجستیک برای نقل ‌و انتقال مواد معدنی تولیدی و مصرفی بر عهده شرکت هیمکو همراه گذاشته شده است، تصریح کرد: در واقع مواد اولیه شرکت‌های مذکور از طریق لجستیک متمرکز بین شهرهای مختلف و یا شرکت‌های داخلی برای صادرات و واردات منتقل می‌شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) ضمن اشاره به تفاوت شرکت هیمکو با سایر شرکت‌های ریلی گفت: مقرر گردیده است در آینده نه‌چندان دور ما یک بندرگاهی در بندر شهید رجایی داشته باشیم و استفاده واگن برگردان مواد اولیه معادن به منطقه مورد نظر منتقل می‌شود و در انبارهای شرکت معدنی مذکور دپو می‌شود این در حالی  است که در حال حاضر این روش موجود به‌صورت سنتی انجام می‌شود.
نادری با بیان این که نتیجه معدن یک پرونده گسترده‌ای است که باید بادقت بسیار به آن نگاه کرد، عنوان کرد: وجود یک بندر مواد فله معدنی کافی  نیست و باید چندین بندر دیگر نیز داشته باشیم در واقع  باید این موضوع مدیریت و کلیه بنادر متصل به ریل شوند.
وی با بیان این که تغییر و تحول سیستم حمل‌ونقل سرعت در انتقال و بهینه‌سازی می‌شود، اذعان کرد: باید برای کار دریایی وقت گذاشته شود و با دید بلندمدت به سراغ آن رفت، تأثیر این بنادر و رقبای آن بر صنعت به‌خوبی قابل ‌مشاهده است.
مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) با بیان این که پروژه اسکله و آخرین وضعیت پروژه هیکمو که اواخر سال ۱۳۹۸ کلید خورد، عنوان کرد: در حال حاضر پروژه در فاز یک است و درصد تحقق اهداف قابل توجه بوده که این روند منجر به آن شده تا در روز‌های آینده بتوانیم مطالعات پایه تا فاز ۱۰ میلیون‌تنی را به پایان رسانده و در نظر داریم تا در سه ماه آینده جزئیات نقشه مهندسی را در حوزه دریا، انتقال مواد، انبار مکانیزه و بخش ریلی تهیه کنیم. 
نادری ادامه داد: امید داریم تا پایان سال جاری بسته‌های مهندسی در این حوزه به اتمام رسیده و بتوانیم عملیات اجرایی جدی را در سال آینده آغاز کنیم.
سرمایه‌گذاری ۵ میلیاردی برای احداث پایانه مکانیزه مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی 
وی با بیان این که در نظر داریم با حداقل سرمایه‌گذاری حداقل ۵ میلیاردتومانی یک پایانه مکانیزه مواد فله معدنی را در بندر شهید رجایی ایجاد کنیم، اظهار کرد: در آینده نزدیک شرکت‌های گروه می‌توانند از خدمات انبار، صادرات و واردات مکانیزه در بندرعباس بهره‌مند شوند.
نادری با بیان این که دستاوردهای ما در حال حاضر بیشتر در فاز مطالعات قرار دارد، عنوان کرد: در نظر داریم فعالیت‌های حوزه دریایی در قسمت معدنی  را در بندر شهید رجایی کاملا مکانیزه کنیم.
مکانیزه‌کردن فرایندهای کار در حوزه‌های دریایی، سرعت بارگیری کشتی را افزایش می‌دهد
وی با بیان این که مکانیزه‌کردن فرایندهای کار در حوزه‌های دریایی، سرعت پرکردن و خالی‌کردن کشتی را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: این امر سبب می‌شود که بهره‌بری از بندرگاه‌ها و کشتی‌ها افزایش یابد، برخی از شرکت‌های فولاد  که اقتصاد آن ها وابسته به دریا است می‌توانند برای فعالیت های صادراتی خود از امکانات مکانیزه شرکت هیبکو استفاده کنند.
نادری با بیان اینکه هدف کمی شرکت ما اجرای پروژه 5 میلیون‌تنی  و ۱۰ میلیون‌تنی در فاز  اول است، عنوان کرد: تعداد زیادی از رقبا از احداث این پروژه سود می‌برند؛ زیرا به طور کلی، مکانیزه‌کردن فعالیت ها باعث تحول و رشد اقتصادی با کاهش هزینه های جاری و صرفه جویی در زمان می‌شود.  
  وی با تشریح این نکته که سرمایه‌گذاری در بخش معادن، و اجرای چنین پروژه‌هایی در راستای تحقق اهداف اقتصادی کشور و تأمین منافع ملی یک امر ضروری برای کشور است، عنوان کرد: قطعاً اجرای آن علاوه بر دانش، تخصص و سرمایه نیازمند حمایت و همکاری دولت و هماهنگی بین بخش‌های مختلف است و این موضوع را باید در نظر گرفت که اجرای چنین پروژه‌هایی به دلیل طولانی‌بودن مدت‌زمان اجرا و فاز عملیاتی، نیازمند ایجاد انگیزه و مشوق در سرمایه‌گذار است.
بیش از ۷۰درصد تجهیزات مورد استفاده شرکت هیمکو ساخت داخل است 
  مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) با بیان این که ۲۵ درصد هزینه‌ها صرف خرید تجهیزات می‌شود، عنوان کرد: در این راستا بیش از ۷۰درصد تجهیزات مورد استفاده شرکت ساخت داخل است و تنها ۳۰ درصد از تجهیزات از کشورهای دیگر وارد می‌شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو)  ضمن اشاره به دیگر مزیت‌های این پروژه، گفت: ایجاد اشتغال پایدار در منطقه و همچنین تأثیر مثبت آن در ارتقای ظرفیت عملیاتی صادرات و واردات مواد معدنی کشور از دیگر مزایای اجرای پروژه است، موضوعی که باتوجه‌ به توسعه بازار این صنعت یکی از ضرورت‌های بخش معدن به‌ویژه حوزه فولاد است. 
 نادری در ادامه تأکید کرد: از طرفی باتوجه‌ به این که هدف این طرح، ایجاد و ساخت یک پایانه نسل چهار است، اجرای آن با تکیه‌ بر توان علمی کشور و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی و بهره‌گیری از مشاوران معتبر ملی صورت می‌گیرد و یکی از شاخصه‌های مهم این طرح، استفاده از سامانه‌های مدرن دیجیتال و روش‌های نوین است که در آن، فرایندها با استفاده از هوش مصنوعی و روش‌های پیشرفته اجرا می‌شود.
 به دنبال توسعه لجستیک دریایی و ریلی در بندر شهیدرجایی هستیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه