به بهانه درگذشت نماینده ایران در سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)

اهمیت پشتوانه سازی سرمایه اجتماعی دریایی کشور

گروه دریامحور - امیداسماعیلی - «صنعت و اقتصاد» را نمی توان به طور مستقل و بدون توجه به «سرمایه» مورد بررسی قرار داد. یک صنعت یا اقتصاد، زمانی معنا دارد که زنجیره وار و با توجه به تمامی جوانب مرتبط با آن ها مورد مداقه قرار گیرند.
«سرمایه» در صنعت و اقتصاد منحصر به «بخش های مالی و پولی» نمی شود؛ بلکه دارایی های دیگری را شامل می شود که گاهی از داشته های مالی و پولی مهم تر است.
«سرمایه اجتماعی» یکی از دارایی های بزرگ، مهم و استراتژیک است که بدون وجود آن، موفقیت در صنعت، تجارت، معدن و... و به طور کلی در اقتصاد غیرممکن خواهد بود. 
واقعیت این است که اقتصاد، بعد اجتماعی قوی دارد. صنعت، بدون گرایش به سرمایه انسانی، ابتر است و تجارت بدون بهره وری نیروی اجتماعی محکوم به شکست است؛ زیرا همه این ها در بستری به نام اجتماع معنا پیدا می کنند و اجتماع به مفهوم جامعه بشری، هویت و شخصیت صنایع و بازرگانی هستند و از دو جهت در فرایند موفقیت اثر می گذارند:
یکی از جهت اداره کردن و مدیریت صنعت، معدن، تجارت و... و دیگری از جهت استفاده و حمایت مالی. 
به این صورت که موفقیت به قوه فکری و تجربه قوی افراد بستگی مستقیم دارد. وجود انسان های فرهیخته و اندیشمند و تلاش گر، همواره عامل موفقیت هستند و صنایع کوچک و بزرگ را در داخل و خارج کشور، با تدابیر صحیح و رفتارهای مدیرانه و مسئولانه حرکت می دهند. 
و دیگر، زمانی است که سرمایه اجتماعی با خرید کالا و یا نخریدن کالاهای رقیب، حمایت مالی  و غیرمالی می کنند. در این دو صورت است که یک موفقیت تضمین می شود.
برای مثال: زمانی که «مردم» تصمیم بگیرند از صنایع داخلی حمایت کنند، کافی است که کالای داخلی بخرند و از خرید کالای خارجی صرف نظر کنند؛ در این صورت، اقتصاد یک جامعه حامی بزرگ دارد که همان اعضای جامعه هستند. 
در نگرش دیگر، از میان «مردم» نخبه ها و بزرگانی سر بر می آورند و رشد می کنند و به بزرگی می رسند و به عنوان مدیران موفق و تلاش گر، و به عنوان نمایندگان فهیم و کاربلد، در صنایع داخلی یا مجامع بین المللی حضوری قوی، موثر و مفید دارند و از دو جهت باعث موفقیت می شوند: یکی زمانی که به عنوان یک نماینده خوب، باعث افتخار و سربلندی می شوند و در نشاط ملی یک کشور موثر واقع می شوند. 
و دیگر زمانی که با دفاع خوب و فعالیت صحیح، نقش سازنده ای هم برای جهان و هم برای کشور ایفا می کنند و موجب تسهیل حرکت صنعت داخلی می شوند. 
شاهد مثال ما در این نوشتار، خانم ماندانا منصوریان است که با تاسف روزگذشته خبر فوت ایشان رسانه ای شد. این بانوی فعال حوزه دریانوردی که اهالی دریا را در غم خود فرو برد، از چهره های موفق و قابل افتخار کشور ماست. چهره ای که نمونه روشنی است از «سرمایه اجتماعی» و فعالیت موثر او در حوزه دریانوردی در سطح بین الملل، برای اهالی دریا افتخاری قابل توجه است .
خبرها حاکی است که خانم ماندانا منصوریان نماینده ایران نزد سازمان بین المللی دریانوردی، پس از تحمل یک دوره بیماری، در بیمارستانی در لندن درگذشت.
خانم منصوریان به مدت ۷ سال نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) در لندن بود که یکی از نهادهای تخصصی سازمان ملل متحد محسوب می‌شود.
منصوریان در مدت خدمتش در «آیمو» ضمن تلاش‌های موفقیت آمیز توانست به مدت دو سال به‌ عنوان معاون کمیته فنی این سازمان انتخاب و خدمت کند.
وی در سال جاری نیز یکی از نامزدهای ریاست این کمیته بود که انتخابات آن به تأخیر افتاد.
منصوریان پس از طی یک دوره نسبتاً طولانی درمان و در حالی که همچنان به انجام وظیفه در نزد سازمان بین المللی دریانوردی مشغول بود، روز جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱درگذشت.
 گفتنی است، حاضران در نشست روز جمعه آیمو ، یک دقیقه به احترام خانم منصوریان ایستاده و سکوت کردند.
ما در روزنامه اقتصادسرآمد به عنوان نشریه نمونه دریایی کشور در روز جهانی دریانوردی، وفات این بانوی دریایی و دریانورد را به جامعه دریایی کشور تسلیت می گوییم؛ هر چند که بر این باوریم که ماندانا ماندگار است؛ به دلیل خدماتی که جامعه دریا و بندر کرد و به خاطر موفقیتی که در سازمان ملل متحد به عنوان یک «بانوی دریانورد ایرانی» داشت. 
اثرگذاربودن یک شخصیت بین المللی زمانی سرمایه اجتماعی محسوب می شود که برای وطنش کار کند و به بهره وری در درون کشور کمک برساند. ماندانا منصوریان یکی از همان چهره های موفق بود که اثر و آثارش در حمایت از صنایع دریایی و بندری ایران مشهود است و در جامعه دریایی کشور از وی به نیکی یاد می شود و پیشکسوتان و فعالان عرصه دریانوردی او را تحسین می کنند. این یعنی «سرمایه اجتماعی» و دردمندی آن جاست که امروز این سرمایه را از دست دادیم.
سرمایه های اجتماعی، پشتوانه اصلی موفقیت در صنایع و بازرگانی و عموم فعالیت ها هستند. هر صنعتی که می خواهد موفق شود، باید به پشتوانه سازی مبادرت کند و همیشه جایگزین های قابل قبولی برای امثال ماندانا منصوریان داشته باشد.
درنگاه ما، فقیده سعیده ماندانا ماندگار است. هر جا که دریا باشد، یادش دریایی است و روح شادش جاودانه موجی خواهد بود که کشتی صنایع دریایی و دریانوردی را به سوی مقصود مطلوب به پیش خواهد برد. 
روحش شاد و یادش گرامی است. 
 اهمیت پشتوانه سازی سرمایه اجتماعی دریایی کشور
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه