سلسله رزمايش های مقابله با تروریسم دریایی؛ اقتصاد سرآمد گزارش مي دهد

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ ضامن حفظ منافع اقتصادی

گروه امنیتی و دفاعی - امید اسماعیلی – نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با پسوند راهبردی به دنبال برقراری صلح و آرامش سال‌هاست که با حضور در آب های بین المللی مقتدرانه، با ماموریت های بین قاره ای یگان های، دریایی لرزه بر تن دشمنان انداخته است  بر کسی پوشیده نیست که حضور جمهوری اسلامی ایران در ائتلاف‌های بین‌المللی بیانگر ارتقای سطح و جایگاه بین‌المللی این کشور است چراکه برقراری امنیت در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل است که مبناي نوشته و اخبار ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد این است که نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران اجازه هیچ‌گونه تهدیدی را در حوزه دریا نخواهند داد.
 در همین راستا، جمهوري اسلامي ايران رزمایش دریایی خود را تحت عنوان رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه چهار سال پیش به مدت ۴ روز در دریای عمان و اقیانوس هند برگزار کرد و به دنبال آن اوایل بهمن ماه سال1400 در شمال اقیانوس هند «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲» با ترکیب همین مثلث یعنی ایران، روسیه و چین برگزارشد، برگزاری این رزمایش به عنوان آخرین رزمایش دریایی جمهوری اسلامی ایران با مشارکت چین و روسیه بازخوردهای فراوانی از کشورهای قدرتمند به‌خصوص دشمنان جمهوری اسلامی به دنبال داشت.
و حالا اما در خبرهای نظامی و امنیتی خبرگزاری های داخلی و خارجی شاهد برگزاری همین رزمایش مرکب هستیم که تحت عنوان کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ در خلیج فارس از روز ۱۵ مارس به مدت ۴ روز با مشارکت یگان‌های شناور و پروازی نیرو‌های دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ناو‌های نیروی دریایی کشور‌های چین و روسیه در حال برگزاری است. وجه تمایز این رزمایش که چهارمین دوره مقتدرانه  نداجا با مثلث برقراری صلح و آرامش در منطقه است، حضوردو کشور قزاقستان و پاکستان  به عنوان کشورهای ناظر در این رزمایش است که خودنمایی می کنند.
یکی از نکات جالب توجه این رزمایش ها این است که پس از ورود ناو‌های چین و روسیه به آب‌های سرزمینی ایران برای مرحله اصلی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ در شمال اقیانوس هند، کاخ سفید امریکا واکنش نشان داد. در همین رابطه هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: آمریکا نگران رزمایش مشترک روسیه، چین و ایران در دریای عمان نیست،؛ البته این رزمایش را زیر نظر خواهد داشت.
جان کربی در مصاحبه با شبکه سی ان ان در پاسخ به سوالی درباره رزمایش دریایی مشترک مذکور افزود: آن‌ ها رزمایش نظامی انجام می‌ دهند و این اولین باری نیست که چین و روسیه با هم رزمایش انجام داده‌ اند.
وی در این ارتباط اضافه کرد: ما قطعاً این موضوع را رصد می‌کنیم تا مطمئن شویم هیچ تهدیدی ناشی از این رزمایش برای امنیت ملی ما یا متحدان‌مان در منطقه وجود ندارد. با دقت آن را رصد خواهیم کرد.
تمرینات موفق رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳
دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی در حاشیه این رویداد نظامی درباره رزمایش مرکب دریایی ۲۰۲۳ ارتش با بیان اینکه پایه اصلی رزمایش مرکب دریایی ۲۰۲۳، امنیت دریایی است گفت: 
پایه اصلی رزمایش مرکب دریایی، امنیت دریایی است و امنیت همه دریانوردان جهان برای ما اهمیت دارد عمدتاً تمرکز ما در روز اول رزمایش مرکب دریایی ۲۰۲۳ بر روی نحوه هماهنگی ها، همکاری‌ها، نجات کشتی‌های تحت تهاجم و مقابله با تحرکات تروریستی بوده است. 
فرمانده نیروی دریایی ارتش، مقابله با تروریسم دریایی را جزو اهداف رزمایش مرکب دریایی ۲۰۲۳ اعلام کرد و افزود: برخی نیروهای غیر موجه با حضور در منطقه چالش هایی را ایجاد کرده‌اند که باید مدیریت و هدایت می‌شد. لذا؛ همه ابزار چه در حوزه شناوری و چه در حوزه پروازی در این راستا به کارگیری شد و به میدان آمد و همه تمرینات پیش بینی شده با موفقیت انجام شد.
دریادار ایرانی با اشاره به راه حل اول برای ریشه‌کن کردن نیروهای غیر موجه در منطقه گفت: راه اول، کنار یکدیگر قرار گرفتن کشورهای منطقه در قالب آیونز است که می توانند امنیت منطقه و ایمنی دریانوردان را تأمین کنند. چراکه هم دانش و قدرت و هم تجهیزات این کار را دارند.
وی افزود: گام دوم، ایجاد ائتلاف توسط کشورهایی است که احترام متقابل را متوجه می شود و به منافع یکدیگر احترام می گذارند. این کشورها می‌توانند با ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای بر پایه احترام به جامعه بشری به ویژه جامعه دریانوردان در خصوص تامین امنیت منطقه تلاش کنند.
اجرا تمرین «Photo Ex» در رزمایش مرکب دریایی ۲۰۲۳
در این رزمایش یگان‌های شرکت‌کننده در رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2023، تمرین «Photo Ex» شامل صورت‌بندی و آرایش آفندی را انجام دادند.
امیر دریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ با اشاره به مرحله فوق گفت: در این مرحله از رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳، یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه تمرین «Photo Ex» شامل صورت‌بندی و آرایش آفندی را انجام دادند.
وی ادامه داد: تمام مراحل رزمایش با نظارت و پایش هوایی منطقه توسط بالگردهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام می‌شود. 
اجرای عملیات ره‌گیری و انهدام اهداف هوایی شبانه 
امیر مصطفی تاج الدینی سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2023 از اجرای عملیات تیراندازی شبانه به اهداف هوایی در این رزمایش خبر داد.
وی با اشاره به خبر فوق افزود: در ادامه رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2023 ایران، چین و روسیه، در شمال اقیانوس هند، شب گذشته عملیات تیراندازی شبانه به اهداف هوایی که از مهم‌ترین تمرینات دریایی به شمار می رود توسط یگان‌های شرکت کننده با موفقیت انجام شد.سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ بیان کرد: عملیات تیراندازی شبانه به اهداف هوایی مستلزم هماهنگی و دستورات جز به جز است. سناریوی این تمرین بر پایه یک زبان تاکتیکی مشترک بین نیروهای دریایی ایران متشکل از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران و همچنین نیروهای دریایی کشورهای چین و روسیه طراحی و با موفقیت اجرا شد.
تبادل نکات عملیاتی و تاکتیکی میان فرماندهان 
نشست توجیهی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ ایران، چین و روسیه با حضور فرماندهان یگان‌های شناور و پروازی نیرو‌های دریایی ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی کشور‌های چین و روسیه برگزار شد. 
در این نشست مراحل اجرای رزمایش با جزئیات کامل مورد بررسی قرارگرفته و نکات عملیاتی و تاکتیکی بین فرماندهان تبادل و نقطه نظرات تخصصی جهت هماهنگی بیشتر لحاظ شد.
امیر دریادار دوم مصطفی تاج الدینی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش و سخنگوی رزمایش در نشست توجیهی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ ایران، چین و روسیه که با حضور فرماندهان یگان‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیرو‌های دریایی کشور‌های چین و روسیه شرکت کننده در این رزمایش ناظرینی از کشور‌های پاکستان و قزاقستان برگزار شد. اظهار کرد: معتقدیم دریا عامل پیوند ملت‌هاست و تاکید داریم که منطقه شمال اقیانوس هند یکی از امن‌ترین مناطق دریایی است.
وی با اشاره به اهمیت راهبردی منطقه شمال اقیانوس هند، بیان کرد: شمال اقیانوس هند یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین آب‌راه‌های جهان بوده و نقش مهمی در تجارت و حمل و نقل دریایی در سطح جهان دارد.
سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳، ارتقاء امنیت خطوط مواصلاتی دریایی در شمال اقیانوس هند را یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این رزمایش مرکب اعلام کرد و افزود: برقراری امنیت خطوط کشتیرانی در این منطقه، به‌ویژه در محدوده مثلث طلایی تنگه هرمز، تنگه مالاکا و تنگه باب المندب، ضامن حفظ منافع اقتصادی در صحنه جهانی است که همکاری و همگرایی نیرو‌های دریایی مختلف را می‌طلبد.
سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳، تمرین تبادل اطلاعات و گسترش شبکه فرماندهی و کنترل مشترک در دریا و نجات کشتی ربوده شده را از مهم‌ترین عملیات‌های پیش‌ینی شده در این رزمایش اعلام کرد و گفت: با توافقات انجام شده، این رزمایش در تقویم دریایی کشور‌های شرکت کننده قرار گرفته است و امیدواریم به نحو شایسته آنچه در مراحل طرح‌ریزی به توافق رسیده‌ایم را در دریا به صورت ایمن اجرا کنیم.
 رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ ضامن حفظ منافع اقتصادی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه