ناو «دماوند» به جرگه دریادلان ارتش می پیوندد اقتصاد سرآمد بررسی می کند

پیوند صنعت و دانشگاه برای طراحی شناورهای سنگین و فوق‌ سنگین نیروی دریایی

گروه امنیت دریا – امید اسماعیلی - اولین ناوشکن کلاس جماران 12 سال طول کشید که ساخته شود. بعد از آن دماوند یک در مدت 8 سال ساخته شد و دنا در 6 سال تحویل نیروی دریایی شد. امیدواریم دماوند‌2 را درمدت بسیار کوتاه‌تری تحویل بدهیم. بدنه ابتدایی دماوند را ما در 4 سال ساختیم اما دماوند‌2 در 11‌ ماه اجرا شد دلیل کاهش شگفت‌انگیز زمان طراحی بدنه و ساخت ناوشکن‌ها این بود که در کار طراحی و مهندسی ناوشکن‌ها و تامین تجهیزات مهارت پیدا کردیم. با ساخته‌شدن ناوشکن‌ها، مهارت طراحان برای طراحی ناوهایی با کیفیت بالاتر و مجهزتر نیز بیشتر شد. به این نتیجه رسیدیم که باید از شبکه همکاران استفاده کنیم. این شبکه اکنون شکل گرفته و سبب شده ساخت ناوها سرعت پیدا کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، ناوشکن تمام ایرانی دماوند هم اکنون در ناوگان شمال پس از  گذراندن تست‌های عملیاتی خود آماده الحاق به یگان عملیاتی نیروی دریایی راهبردی ارتش است.
ناوشکن تمام ایرانی دماوند با همت دانشمندان و نخبگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تعامل با نیروی دریایی ارتش و همچنین شرکت‌های دانش بنیان با استفاده از تجهیزات جدید روز دنیا در آینده نزدیک به یگان رزمی، عملیاتی نیروی دریایی ارتش الحاق و ماموریت خود را بر اساس دستور العمل های تعریف شده آغاز خواهد کرد.
استفاده از سامانه‌های جدید راداری و موشکی در این ناوشکن همچنین سامانه‌های رانش و تسلیحاتی از ویژگی‌های ناوشکن دماوند خواهد بود.

کاهش شگفت‌انگیز ساخت ناوشکن‌ها با مهارت در طراحی و مهندسی ناوشکن‌ها 
منوچهر علیپور مشاور، وزیر دفاع در صنایع دریایی و جانشین رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در این رابطه گفت: بدنه ابتدایی دماوند را ما در ۴ سال ساختیم اما دماوند‌۲ در ۱۱‌ ماه اجرا شد. دلیل کاهش شگفت‌انگیز زمان طراحی بدنه و ساخت ناوشکن‌ها این بود که در کار طراحی و مهندسی ناوشکن‌ها مهارت پیدا کردیم.
وی با بیان اینکه تجهیزات دریایی به کار گرفته‌ شده در دریا از سوی نیروهای مسلح کشور به شکل تماما ایرانی ساخته شده است، گفت: تحریم‌ها گرچه سختی‌هایی را در این عرصه به کشور تحمیل کرد، اما‌ سبب شد پیوند میان صنعت و دانشگاه برای طراحی شناورهای سنگین و فوق‌ سنگین در نیروی دریایی به حدی پیشرفت کند که اکنون قادریم همه نیازها و تسلیحات نظامی به‌روز و منطبق با استانداردهای جهانی را با کمک صنایع داخلی تامین کنیم، اتفاقی که سبب شده است ‌‌ساخت تجهیزات نظامی در کشور سرعت بالایی به‌خود بگیرد و علاوه بر آن، هزینه ساخت این تجهیزات ازجمله ناوها در مقایسه با نمونه مشابه خارجی آن تا 45 درصد کاهش یابد.
علیپور ادامه داد: تا پیش از انقلاب تمامی جنگ‌افزارهای دریایی از خارج کشور خریداری می‌شد. مهندسان ایرانی اجازه کوچک‌ترین دخالتی در انجام فرایندهای معمول نگهداری، تعمیر و ساخت قطعه را نداشتند و حتی این اجازه از سوی مستشاران خارجی به ایرانیان داده نمی‌شد که قطعات مهم مربوط به ناوها و جنگ‌افزارهای دریایی را از نزدیک ببینند.

نخستین زمینه‌های پیوند صنعت
 با نیروی دریایی
وی افزود: با شروع جنگ تحمیلی، برخی قطعات خراب شد اما نمونه آن که قبلا خریداری و در انبارها موجود بود، به کارگرفته شد. با این حال، برای رفع نیازها با اعتماد به صنایع کشور، آنان پای کار آمدند تا بخشی از نیازهای نیروی دریایی را به قطعاتی که به آن نیاز داشت، تامین کنند؛ اتفاقی که منجر به برقراری نخستین زمینه‌های پیوند صنعت با نیروی دریایی شد.
مشاور وزیر دفاع با بیان اینکه در دوران دفاع‌مقدس، مدیریتی در کشور شکل گرفت تا جبهه‌ها از سوی صنایع تامین و پشتیبانی شوند، افزود: صنایعی که نظامی نبودند نیز وارد عرصه تولید تجهیزات و تسلیحات نظامی شدند و تلاش کردند تا این نیازها را از گلوله‌های توپ گرفته تا قطعات خاص و ورق‌های فولادی، تولید کنند. چنین شرایطی سبب شد که حلقه‌ای از صنایع شکل بگیرد که بتواند تولیدات تخصصی برای رفع نیازهای نیروی دریایی داشته باشد. گرچه هزینه تمام‌ شده در ابتدا بالا بود و مواد اولیه در اختیار صنایع قرار نمی‌گرفت، اما‌ با گذشت زمان اکنون در سازمان صنایع دریایی بیش از 100 شرکت در قالب «سمتا» در حال فعالیت و تامین تجهیزات نیروی دریایی هستند که لزوما نظامی هم نیستند.

الحاق ناو «دماوند»  
به نیروی دریایی ارتش؛ به‌زودی
تصاویری از ناو جدید دماوند منتشر شده است که حاکی از الحاق این شناور به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک است.به‌تازگی کلیپی از ناو جدید دماوند نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با عنوان «خبری در راه است» منتشر شده است که نشان می‌دهد به‌زودی این ناو به ناوگان شمال نداجا الحاق می‌شود.
چندی پیش رسانه ها تصاویر ماهواره‌ای از صنایع شهید تمجیدی وزارت دفاع در بندرانزلی، منتشر کرد که نشان می‌داد نصب لانچر موشک‌های کروز ضدکشتی و توپ 76میلی‌متری سینه ناو به اتمام رسیده است و به‌نظر می‌رسد این ناو در مرحله نصب سایر تجهیزات باشد. تصاویر منتشر شده از ناو دماوند نشان می‌داد کار ساخت سازه آن به اتمام رسیده و ناو دماوند در مرحله نصب تجهیزات قرار دارد.
تصاویر ماهواره‌ای از ناوشکن دماوند نشان می‌دهد که کار نصب لانچر موشک‌های کروز این ناو به اتمام رسیده است.
‌ ناوشکن دماوند نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دومین محصول پروژه موج اسفندماه سال 1393 در ناوگان شمال نداجا عملیاتی شد.
این ناو سه سال بعد در دی ماه سال 1396 بر اثر برخورد با موج‌شکن بندرانزلی دچار سانحه شد و چند روز بعد نیز در همان محل غرق شد.
از همان زمان بنا شد این ناو پس از بازیابی از دریا دوباره احیا و وارد چرخه عملیاتی شود، این موضوع با جدیت دنبال شد تا اینکه تصاویری از ناو دماوند منتشر شد که نشان می‌داد کار ساخت سازه آن به اتمام رسیده است و ناو دماوند در مرحله نصب تجهیزات قرار دارد.
بر اساس تصاویر ماهواره‌ای از صنایع شهید تمجیدی وزارت دفاع در بندرانزلی،‌ هم‌اکنون نصب لانچر موشک‌های کروز ضدکشتی و توپ 76میلی‌متری سینه ناو به اتمام رسیده است و به‌نظر می‌رسد این ناو در مرحله نصب سایر تجهیزات باشد، همچنین در این تصویر سکوی نصب سامانه دفاع نقطه‌ای کمند در قسمت پاشنه ناو دیده می‌شود که خبر از آمادگی ناو دماوند برای پذیرش این سامانه دارد.
پیوند صنعت و دانشگاه  برای طراحی شناورهای سنگین  و فوق‌ سنگین نیروی دریایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه