محمد سميعي، پيشكسوت دريايي در گفت و گو با اقتصادسرآمد:

هر كس با دريا همراه شود برای جامعه‌اش منشاء ثروت و بركت می شود

گروه دریامحور – ایرج گلشنی - محمد سميعي از پيشكسوتان دريايي است كه اصالت دريايي خود را حفظ كرده است و همچنان در 80سالگي با نشاط و سرزنده است و مانند دريايي كه به آن تعلق دارد، موج مي‌زند و تلاطم دارد. ايستايي در كار دريايي و دريايي‌ها نيست. ياد اين نغز صائب مي‌افتم:

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم - موجیم که آسودگی ما عدم ماست...
دريادار سميعي هنوز حال و هواي دريايي دارد و هر گاه راهش به تهران مي‌افتد، سري به اتحاديه مالكان كشتي مي‌زند و از دريايي ها خبر مي‌گيرد. گويا دريا دامن‌گيرتر است از خاك. حس و حال دريا چنان بزرگ و لطيف است كه بازنشسته‌ها را هم رها نمي‌كند. يادهاي دريايي هميشه زنده‌اند؛ همان‌گونه كه بادهاي دريايي وزنده. 
فرصتي شد تا خبرنگار روزنامه دريايي اقتصاد سرآمد، گفت و شنودي صميمانه با استاد پيشكسوت دريادار محمد سميعي داشته باشد و از شور و نشاط اين مرد دريايي به وجد آيد. 

مرد پايه گذار
سميعي از پايه گذاران دريايي كشور است. در تاسيس اتحاديه مالكان كشتي، انجمن كشتيراني و خدمات وابسته و چند تشكل دريايي ديگر به طور مستقيم و موثر اثرگذار بوده است. اين خدمت بزرگ در كنار ديگر فعاليت‌هاي دريايي از او پيشكسوتي قابل احترام ساخته است. 

دريا سرمايه مطمئن
دريادار سميعي به اقتصادسرآمد مي‌گويد:‌ دريا سرمايه هميشگي و مطمئن است و هر كس بتواند با دريا همراه شود، مي‌تواند براي خود و خانواده و جامعه‌اش منشاء ثروت و بركت باشد. در اين رابطه از خطرات احتمالي دريا مي‌پرسيم كه مردم ما بيشتر دريا را خشن مي دانند. دريا را ناهموار و نارفيق مي‌دانند و سرمايه‌گذاران، سرمايه‌هاي خود را به جايي دور از دسترس دريا منتقل مي‌كنند. آنان كه تمايل به سرمايه‌گذاري در دريا دارند را چگونه راهنمايي مي‌كنيد؟ با قاطعيت مي‌گويد: دريا امن‌تر از آن چيزي است كه تصور مي‌كنيد. نوع تبليغ و نحوه معرفي دريا طوري بوده است كه درياهراسي شكل بگيرد كه البته اين در مورد يك سرمايه‌گذار خوب صادق نيست؛ زيرا سرمايه‌گذار يك فرد پژوهشگر است و بازاريابي را خوب بلد است. بر اين اساس، به جاي توجه به تبليغات به واقعيات نگاه مي‌كند. سرمايه‌گذاري در دريا مطمئن است و خطرات آن كمتر از خشكي است. سميعي به تجارب خود سري مي‌زند و مي‌گويد: اگر كسي مي‌خواهد سرمايه‌گذاري كند، بايد حتما از يك مشاور دريايي خوب و مطمئن استفاده كند؛ زيرا هر شغلي نيازمند مهارت‌هايي است كه با تجربه به دست مي‌آيد. وي اطمينان مي‌دهد كه اگر مشاور حرفه‌اي و خوبي در كنار سرمايه‌گذار قرار بگيرد، موفقيت او حتمي است. 

مشاور خوب كجاست؟
دريادار سميعي به كانون دريانوردان كشور اشاره مي‌كند و مي‌گويد: جمعي از بزرگان دريايي در اين كانون جمع هستند كه هر كدام معدني از تجربه و توانايي هستند و به راحتي مي‌توانند در هر سطح كه لازم باشد، مشاوره بدهند و سرمايه‌گذار را در مسير درست قرار دهند و موفقيت او را تضمين كنند. همچنين در ساير انجمن‌ها و اتحاديه‌هاي دريايي، افرادي بسيار مجرب و توانمند هستند كه مي‌‌توانند مشاور خوبي براي يك سرمايه‌گذاري قابل اعتماد خواهند بود. 
خطرات دريايي
پيشكسوت دريايي ما در پاسخ به اين سوال روزنامه دریایی اقتصادسرآمد مبنی بر اینكه تصور سرمايه‌گذار اين است كه در دريا خطرات زياد است، سري به گنج تجارب دريايي خود مي‌زند و چند مثال مي‌زند و مي‌گويد: خطر در كار هميشه و همه جا هست، اما اگر از بلدكار استفاده شود كه مسلط به قواعد و قوانين باشد، هيچ خطري رخ نخواهد داد. در خشكي هم براي ماشين‌هاي كوچك و بزرگ همواره خطرهاي زيادي وجود دارد كه اين خطرها مي‌توانند با مهارت راننده از ميان برداشته شوند. در دريا هم همين‌طور است. اگر يك سرمايه‌گذار، كشتي خوب بخرد و كاپيتان خوب هم به كار بگيرد، هيچ وقت اتفاقي ناگوار نخواهد افتاد. مثلا، شما اگر به بندري نزديك مي‌شويد، بايد زنگ بزنيد و اگر اين كار را نكنيد، كشتي شما توقيف مي‌شود. اين يك مثال ساده است. كاپيتان كارآزموده از اين اشتباهات ساده نمي‌كند. رعايت قوانين بين‌المللي و قوانين كشورها و بندرها، مانند رانندگي در خشكي است كه بايد به تابلوها و قوانين راهنمايي و رانندگي توجه كنيد؛ در غير اين صورت خطر تصادف و جريمه وجود دارد. اين است كه سرمايه‌گذار به جاي واهمه، با استفاده از كادر مجرب، با آسودگي مي‌تواند به درآمد بالا برسد. به طور كلي، دريا قوانين خودش را دارد، اگر قوانين دريا را رعايت كنيد، هرگز خطري متوجه شما نيست و البته سهم بزرگي از زيبايي و نعمت خواهيد داشت.
پيشكسوتان معدن تجربه
دريادار سميعي، خاطراتي از دريا مي‌گويد كه انسان را شيفته دريا مي كند. تمام سوال‌هاي روزنامه‌اي خودم را فراموش مي‌كنم و غرق مي‌شوم در لحن زيبا و خاطرات دريايي سميعي. 
پيشكسوتي با طراوت و سرزندگي و شادابي كه خنكاي نسيم دريا را به احساس مي‌رساند. از او مي‌خواهم كه اجازه بدهد «خاطرات و تجربه‌هاي» او را ثبت و ضبط كنم و نيز از نعمت گفت‌وگو با ديگر پيشكسوتان بهره‌مند شويم و مجموع اين خاطرات و تجارب را در قاب كتابي رنگارنگ به يادگار بگذاريم كه استقبال مي‌كند و قرار مي‌گذاريم يك كار خوب براي دريايي ها انجام دهيم. اين كه خاطرات پيشكسوتان را منتشر كنيم و آن‌ها را بيشتر با جامعه بشناسانيم. 

خاطرات پيشكسوتان دريايي
 منتشر مي‌شود
در اين رابطه، از ايشان كمك مي‌گيريم و نيز انجمن‌ها و اتحاديه‌ها را به مدد فرا مي‌خوانيم تا بتوانيم روزنامه دريايي اقتصاد سرآمد را در خدمت پيشكسوتان دريايي قرار دهيم و ضمن انتقال تجارب، آن ها را گرامي بداريم و در آينده، طرحي براي «پيشكسوتان دريايي»‌ به اجرا در آوريم كه حرمت اين بزرگان را بيش از پيش به جاي آوريم. به زودي در باره اين طرح بيشتر سخن خواهيم گفت.
هر كس با دريا همراه شود برای جامعه‌اش منشاء ثروت و بركت می شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه