ضرورت توجه به پيشكسوتان دريايي

گروه اقتصاددریاپایه – امید متین - همان‌طور كه در شماره‌هاي گذشته گفتيم، خلاء يك محفل مشخص و رسمي براي پيشكسوتان دريايي كشور خالي است. وقتي رهبري مي‌فرمايند به دريا توجه كافي نشده است، يك بخش از اين بي توجهي، شامل حال پيشكسوتان دريايي كشور هم مي‌شود. توجه زماني معنا پيدا مي‌كند كه به همه ابعاد و آثار يك پديده به دقت نگاه شود و براي هر پديده، سازوكار مناسب آن ايجاد شود. 
حوزه دريايي ايران مانند يك پازل پراكنده است. به نحوي پراكنده كه برخي از قطعه‌ها گم شده‌اند. لازم است كه تصوير كلان دريايي بازبيني شود و در اين ميان، به دنبال قطعات گم شده بگرديم. سپس، هر كس در هر جايي كه هست، سعي كند كه اين قطعات را جمع كرده و كنار هم بچيند تا تصوير واقعي رخ‌نمايي كند. 

پيش‌كسوتان قطعه گم‌شده
در اين پازل بزرگ، بي‌شك پيش‌كسوتان يكي از آن قطعات مهم، خوش‌نما و اثربخش هستند كه بدون آن، شاكله كلي دريايي ايران خودش را نشان نخواهد داد. توسعه فقط به معناي توسعه فيزيكي نيست. توسعه فيزيكي اعم از ساخت و ساز در بنادر و اسكله و كشتي و... يك بخش ماجراست و توسعه در بخش‌هاي ديگر لازم است تا توسعه متوازن و پايدار را به وجود آورد. در اين رابطه، توسعه فرهنگي يك بخش مهم ديگر است كه اگر از آن غلفت شود، نتيجه نهايي ترسيم يك شير بي‌يال و دم است.
در اين ميانه، توجه به پيشكسوتان، يك بخش مهم از توجه به توسعه فرهنگي است كه البته، با توجه به توانايي بزرگ و كم‌نظير علمي و تجربي در بين پيشكسوتان، اين توسعه فرهنگي به توسعه فني، اقتصادي و صنعتي هم كمك شاياني خواهد كرد. براي مثال، تصور كنيد كه پيش‌كسوتان هماهنگ شوند براي انتقال تجارب به مديران و فعالان جوان. يك جريان آموزشي بزرگ شكل مي‌گيرد. در غير اين صورت، انبوهي از تجارب و دانايي پيشكسوتان بي‌استفاده مانده و از بين مي‌رود. 

حق بزرگان
اگر توجه به پيشكسوتان منجر به هيچ نتيجه‌اي نشود، باز هم توجه به آن‌ها ضروري است؛ زيرا جوان‌مردانه نيست زحمات چند دهه‌اي يك انسان مورد احترام و اكرام قرار نگيرد. حداقل نتيجه با نگاه اخلاقي به پيشكسوتان اين است كه منجر به افزايش احترام و منزلت اجتماعي اهالي دريا مي‌شود. منجر به افزايش نقطه اميد نوجوانان و جوانان براي پيوستن به دريا و انگيزه براي فعالان جواني است كه آينده خود را در سيماي پيشكسوتان مي‌بينند. از اين روست كه مي‌توان گفت، اكرام و احترام پيشكسوتان، احترام به همه نسل‌هاست و بي‌توجهي به پيشكسوتان، بي‌اهميتي به همه نسل‌ها. حق بزرگان اين است كه مورد احترام و ستايش قرار گيرند و اين حقي است كه بر گردن فعالان امروز درياست كه از فعالان ديروز خود، قدرداني كرده و قدرشناس خدمات و زحمات آن‌ها باشند. 

توجه به پيشكسوتان چگونه؟
رسمي است كه به مناسبت‌ها- به خصوص روز دريانورد و روز دريانوردي- از عده‌اي تقدير مي شود. اين رسم خوبي است و لازم است؛ اما كافي نيست. مسائل و شبهاتي در انتخاب پيش‌كسوتان هست كه اصل كار ونيت خوب آن را از بين مي‌برد. رويه‌اي هست كه تمام تقدير در چند دقيقه در يك مراسم خلاصه مي‌شود و تمام. اين نمي‌تواند جالب باشد. اين است كه توجه به پيش كسوتان يك سازوكار مناسب و قوي مي‌خواهد كه فعالان دريايي در بخش دولتي و خصوصي لازم است اين حق را ادا كرده و هويت تازه‌اي به پيش‌كسوتان خود بدهند. 

ظرفيت واقعي پيشكسوتان
همواره به اين نكته تكيه و تاكيد مي‌كنيم. اگر ماهيت وجود يك پيش‌كسوت دريايي شناخته شود و مد نظر قرار گيرد كه چه زماني لازم است تا يك نفر به كسوت پيش‌كسوتي درآيد، متوجه خواهيم شد كه اين الماس‌هاي كم‌نظير به آساني به دست نمي‌آيند.
و نيز توجه داريم كه هر كسي پيش‌كسوت نيست. بين بازنشسته و پيش‌كسوت از زمين تا آسمان فاصله هست. يك بازنشسته لزوما يك پيش‌كسوت نيست؛ اين است كه بايد اين تفاوت‌ها بشناسيم و بشناسانيم تا بدانيم در باره چه چيزي سخن مي‌گوييم. ظرفيت واقعي يك پيش‌كسوت، صرفا در سن و سال او خلاصه نمي‌شود؛ بلكه سن و سال فقط يك نشانه است. خبرگي، تجربه، دانش و ايده از جمله ظرفيت‌هاي يك پيش‌كسوت است كه اگر به نسل بعدي منتقل شود، شاهد اوج موفقيت در بخش دريايي خواهيم بود. اين ظرفيت‌ها چندان شناخته شده نيستند و براي استفاده از اين ظرفيت‌ها هيچ برنامه‌اي وجود ندارد.

انجمن پيش‌كسوتان لازم است؟
ايده‌آي كه روزنامه اقتصاد سرآمد روي ميز فعالان دريايي كشور قرار داده است، تشكيل يك انجمن شسته رفته، دقيق و كامل است تا پيش‌كسوتان را تعريف، شناسايي، جذب و به كار گيرد تا خود پيش‌كسوتان بتوانند برنامه‌ريزي كنند براي انتقال دانش و تجربه از يك سو در سطح ملي و بين‌المللي و نيز قدرشناسي از شايستگان بر اساس شاخص و معيار مشخص و ارزيابي و تشخيص خود آن‌ها. 
اين گونه است كه در نهايت، هويت مستقلي شكل مي‌گيرد و پيش‌كسوتان را در حساب و كتاب دريايي كشور نگه مي‌دارد، از وجود بافضيلت‌شان استفاده مي‌كند و براي توسعه دريايي هم آبرو مي‌خرد و هم ايده مي‌سازد.اين است كه انتظار داريم طي دو هفته آينده، جلسه‌اي با حضور تني چند از بزرگان دريايي كشور كه به بررسي موضوع ابراز تمايل كرده و از اين ايده استقبال كرده‌اند، تشكيل شود و «امكان‌پذيري و ضرورت تاسيس انجمن پيش‌كسوتان دريايي ايران» را مورد بررسي قرار دهند. نتيجه اين شور جمعي، هر چه شد، مورد احترام خواهد بود. ما آرزو مي‌كنيم كه نتيجه چيزي جز تاسيس انجمن پيشكسوتان دريايي ايران نباشد و جمعي از اين بزرگان، براي اين كار بزرگ كمر همت ببندند و بعد از تاسيس، كار را به خود پيشكسوتان بسپارند و خود در كنار حامي آن‌ها باشند. 

روزنامه اقتصاد سرآمد حامي است
ما در روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد، با جديت از تاسيس انجمن پيشكسوتان دريايي ايران حمايت مي‌كنيم و به عنوان يك رسانه دريايي، تمام قد در خدمت آن‌ها خواهيم بود  واز همين امروز خود را به عنوان «رسانه حامي پيشكسوتان دريايي ايران» تقديم آن بزرگان مي كنيم. 
طي هفته‌هاي اخير تلاش كرديم با جمعي از بزرگان دريايي گفت‌وگو كرده و نظر آن‌ها را براي تشكيل جلسه بررسي ضرورت تاسيس انجمن پيشكسوتان جلب كرديم و اميدواريم تا دو هفته آتي، اين جلسه تشكيل شود و نتيجه را به اطلاع اهالي دريا برسانيم. 
ضرورت توجه به  پيشكسوتان دريايي
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه