رییس اداره آموزش، پژوهش و مشارکت های مردمی اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی

فرهنگ سازی عامل اصلی برای جلوگیری از بحران های زیست محیطی است

 تبریز-امید محمد زاده -خبرنگار اقتصاد سرآمد - مهدی طاهری، رییس اداره آموزش، پژوهش و مشارکت های مردمی اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی، در گفت و گوی صمیمی خود با خبرنگار اتحاد ملت ضمن اشاره به اهمیت آموزش همگانی در راستای حفاظت از محیط زیست، گفت: آموزش، پژوهش و مشارکت های مردمی در سازمان حفاظت محیط زیست، مقوله ای مهم و تأثیرگذار است که همواره جزو رویکرد های اصلی سازمان و اداره کل محسوب می شود چرا که فرهنگ سازی راه حل اصلی حفظ منابع طبیعی و محیط زیست است. 
وی ضمن اشاره به اهمیت همکاری تمامی دستگاه ها و ارگان ها برای حفاظت از محیط زیست، گفت: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی کشور، حفظ محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی طلقی می‌شود، و با توجه به سیاست های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری به سران سه قوه و الزام به همکاری تمامی ارگان ها ومجموعه های دست اندر کار است و این نشان از اهمیت موضوع حفاظت محیط زیست و نگرش قابل توجه قانون به این موضوع می‌باشد.و امیدواریم بتوانیم تا با همکاری تمامی آحاد جامعه  مسائل و مشکلات زیست محیطی را حل کنیم و برای نسل های آینده ذخیره ای داشته باشیم. 
وی ضمن اشاره به برگزاری دوره های ضمن خدمت با همکاری دانشگاه تبریز افزود: این دوره ها در قالب کارگاه های تخصصی  در راستای آموزش همکاران و کارکنان ادارات در استان برگزار می شود؛ همچنین در کنار این دوره ها، دوره هایی برا ی جوامع مختلف  در راستای فرهنگ سازی، توانمند سازی و آموزش از جمله مهمترین اقدامات برای آموزش به شمار می آید. 
طاهری اظهار داشت: بعد از ابلاغ دستورالعمل تشکیل وراهندازی خانه های محیط زیست توسط سازمان محیط زیست کشور، حفظ محیط زیست وظیفه عمومی است و باید به دغدغه مشترکی میان مدیریت شهری و شهروندان تبدیل شود که به همین جهت در راستای سیاست های مردمی سازی فعالیت های محیط زیست، یکی از برنامه های اصلی سازمان محیط زیست تاسیس خانه های محیط زیست است. 
محیط زیست سالم بستر توسعه و حیات پایدار است و هدف از تشکیل این خانه‌ها، نهادینه کردن و فعال شدن شهروندان در حفظ محیط زیست است تا حساسیت نگهداشت در میان مردم افزایش یابد و به جامعه و شهرهای سالمتری دسترسی داشته باشیم. 
خانه های محیط زیست یکی از بسترهای اصلی برای مردمی سازی فعالیت های این حوزه و فضایی برای گفتگو، بحث، چالش و مطالبه گری است که منجر می شود سواد و دانش محیط زیستی مردم افزایش پیدا کند و در نهایت محیط زیست حفظ شود. 
به همت اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی، ۱۲۴ خانه آموزشی محیط زیست در استان در حال راهندازی و تاسیس می باشد  که ۸ مورد از این خانه ها بصورت رسمی افتتاح گردیده است. امروزه خانه های محیط زیست در راستای آموزش جوامع محلی و عشایری، نقش مهمی را در حفظ محیط زیست به عهده  دارند که با برگزاری دوره های آموزشی در با تاکید بر آموزش و فرهنگ سازی برای همگان، گام بر می‌دارند. 
وی همچنین از برگزاری دوره های آموزشی برای مسئولین خانه های محیط زیست خبر داده و گفت: این دوره ها در راستای سواد زیست محیطی مدیران خانه های محیط زیست برکزار شده و نقش مهمی در ارتقا هدایت خانه های محیط زیست دارد.؛ همچنین بر اساس تفاهم های انجام شده با دهیاری ها، آموزش و پرورش استان، شهرداری تبریز و شهرک های صنعتی، کانون پرورشی کودکان و نوجوانان خانه های محیط زیست در این مکان ها ایجاد شده و یا در صدد ایجاد است . 
این مقام مسئول در حوزه محیط زیست گفت: بر اساس دستورالعمل های ابلاغی خانه های محیط زیست از طرف سازمان، با تاکید بر فرهنگ سازی و آموزش نکات زیست محیطی، با کانون پرورش فکری کودکان نیز همکاری های متعددی داریم و با استفاده از داستان، قصه و انیمیشن، مسائل زیست محیطی را به دانش آموزان و کودکان آموزش می دهند .   فیلم سینمایی بچه زرنگ، انیمیشنی نوین برای کودکان و حفظ محیط زیست 
طاهری بیان کرد: پخش انیمیشن سینمایی بچه زرنگ، به عنوان حرمتی برای آموزش حفاظت از محیط زیست برای دانش آموزان و کودکان از اقدامات ارزشمندی بود که با کمک کانون پرورش فکری کودکان بلیط های نیم بها در اختیار دانش آموزان قرار داده شد که شاهد استقبال خوبی از سوی مدارس و خانواده ها بودیم.  
رییس اداره آموزش، پژوهش و مشارکت های مردمی محیط زیست آذربایجان شرقی در رابطه با اهمیت مشارکت های مردمی در محیط زیست گفت: در خصوص مشارکت های مردمی، فعالیت هایی با NGO  های استان داریم و جلسات تخصصی و همایش ها و برنامه های در این راستا برگزار می شود.
 فرهنگ سازی عامل اصلی برای جلوگیری از بحران های زیست محیطی است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه