پس از سال‎ها انتظار، هندی‌ها دوباره قرارداد امضا کردند؛  «روزنامه دریایی سرآمد» گزارش می دهد

قند پارسی  به بنگاله می رود 

امضای قرارداد سرمایه گذاری 120 میلیون دلاری هند برای توسعه تجهیزاتی بندر چابهار
​​​​​​​گروه اقتصاد بین الملل – امید اسماعیلی - بندر چابهار در شمال دریای عمان و در امتداد تنگه هرمز، مسیر ترانزیتی هند برای حمل ‌و نقل کالا به آسیای مرکزی و افغانستان است. چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران و بخشی از کریدور ترانزیتی شمال-جنوب در جنوب شرقی ایران است و دروازه هند برای دسترسی به کشورهای شمال محسوب می‌شود.
با آغاز فصل جدید ایران و هندر در چابهار، بالاخره طلسم هندی در بندرشهید بهشتی چابهار شکست. با این که بارها مقامات هندوستان بر سرمایه گذاری در بندر چابهار تاکید کرده بودند و با اینکه بخشی از تعهد قبلی خود را در بندر اقیانوسی چابهار سرمایه گذاری کردند اما گویا این توافق دو طرفه دچار و اسیر یک طلسم شده بود. حالا اما با تلاش سازمان بنادر و دریانودی پای وزیر بنادر و کشتیرانی و آبراهه‌های هند به این موضوع کشیده شد به طوری که ایشان بر تلاش دهلی‌نو برای باز کردن پتانسیل تجاری با آسیای مرکزی از طریق بندر چابهار در ایران تاکید کرده و بیست و چهارم اردیبهشت ماه عازم سفر به تهران شده و در ساختمان شهید دادمان مهمان ویژه مهرداد بذرپاش وزیرجوان راه و شهرسازی ایران شد تا این بار با عزم جدی خودش پای قرارداد مهم سرمایه گذاری در بندر چابهار را امضا بزند.

بالاخره شد 
«قرارداد تجهیز و بهره برداری از پایانه های بندر شهید بهشتی چابهار توسط شرکت IPGL هند به امضا رسید».
در مراسمی با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و‌شهرسازی ایران و سارباناندا سونوال وزیر بنادر، کشتیرانی و‌آبراهه های جمهوری هند، قرارداد تجهیز و بهره برداری از پایانه های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار توسط شرکت IPGL هند به امضا رسید. 
 این یک خبر مسرت بخش است برای مردم ایران زمین و به‌خصوص مردم خونگرم سیستان و بلوچستان. امضای این قرارداد نقطه عطفی در همکاری های تجاری و اقتصادی دوجانبه و منطقه ای دو کشور و همچنین تسهیل همکاری های راهبردی بین ایران و‌هند محسوب می شود.
از اهداف کلان انعقاد این قرارداد که در نتیجه مذاکرات کارشناسی و تخصصی گروه کاری مشترک حاصل شده است، می توان به تشریک مساعی دو‌کشور در عملیاتی کردن اهداف موافقتامه بین المللی حمل و‌نقل در کریدور شمال جنوب ، موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه ایران، هند و‌اقغانستان با محوریت بندر چابهار  و توسعه همکاری های ترانزیتی و‌حمل و‌نقل چند وجهی بین ایران‌و هند در منطقه آسیای مرکزی در چارچوب اهداف همکاری های راهبردی هند و‌آسیای میانه اشاره کرد.
تقویت و تسهیل همکاری های ترانزیتی هند و افغانستان از طریق ایران، توسعه محور شرق و سواحل مکران ، توسعه همکاری های منطقه ای ایران ، هند و روسیه برای سرمایه گذاری های مشترک در تکمیل زیربناهای منطقه ای حمل و‌نقل و ترانزیت ، از اهداف دیگر این قرارداد می باشد.
برای تحقق اهداف کلان فوق، از طریق انعقاد قرارداد تجهیز و بهره برداری از بندر شهید بهشتی چابهار اقدامات گوناگونی پیش بینی و تفاهم شد که سازمان بنادر و‌دریانوردی بخشی از ترمینال های کالاهای عمومی و کانتینری بندر شهید بهشتی چابهار را به مدت ۱۰ سال در اختیار طرف هندی قرار می دهد.
همچنین‌طرف هندی به منظور تجهیز و‌توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ، به میزان‌۱۲۰ میلیون دلار در تامین تجهیزات راهبردی بندر و همچنین بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در زیر ساخت های حمل و‌نقلی چابهار تامین اعتبار خواهد کرد.
بر اساس این قرارداد، طرفین متعهد به ایفای تعهدات خود در تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال جنوب بوده و به توسعه خطوط کشتیرانی بین بنادر دو‌کشور و جذب بارهای ترانزیتی کانتینری اقدام خواهند کرد .

ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی است 
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در آیین امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند  که در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، با استقبال از سرمایه گذاری هند در بندر چابهار گفت: ‌طرف هندی به منظور تجهیز و‌توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ، به میزان‌۱۲۰ میلیون دلار در تامین تجهیزات راهبردی بندر و همچنین بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در زیر ساخت های حمل و‌نقلی چابهار تامین اعتبار خواهد کرد که در مجموع برای تامین مالی تا کنون عدد ۳۷۰ میلیون دلار توافق شده است و امیدواریم این عدد افزایش پیدا کند. 
وی اظهار کرد: ایران را سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی عنوان کرد و گفت: از این توافق راضی هستیم و به هند اعتماد داریم.
بذرپاش افزود: هم اکنون علاوه بر قرارداد بندر چابهار، برای تکمیل کلان پروژه کریدور شمال-جنوب گرد هم آمدیم که بعد از مذاکرات نارندرا مودی نخست وزیر جمهوری هند و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران، موضوع کلان پروژه «ایران راه» در دستور کار ما قرار گرفت.
وی افزود: در راستای تکمیل پروژه‌های کریدور شمال_جنوب و ترانزیت به کشورهای منطقه، پروژه‌های متعددی در دستور کار دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی است و برای بالفعل کردن این ظرفیت‌ها تلاش می‌شود. همچنین ایران سرزمینی ارزان، سریع و مطمئن برای ترانزیت کالا در غرب آسیا است. به‌طوری‌که میزان رشد ترانزیت کالا در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۸ درصد بوده است و روند رشد بیش از ۵۰ درصدی در سال جاری گواه اهتمام دولت در این مسیر است.
وی افزود: در نشست سه‌جانبه هند و ایران و روسیه نقشه کلان پروژه ایران راه تقدیم عزیزان شد. توافقی که در گذشته انجام شد و قراردادی که امروز به نتیجه رسید گواه این اهتمام است.
بذرپاش با بیان اینکه چابهار نقطه کانونی توسعه ترانزیت منطقه است، گفت: در تلاش هستیم راه آهن چابهار به زاهدان امسال به بهر برداری برسد زیرا ارزش این بندر را بیش از پیش افزایش می‌دهد. همچنین توسعه راه‌های مواصلاتی جاده‌ای در مسیر دریا و توسعه فرودگاهی از دیگر برنامه‌های ما در این منطقه است.
وزیر راه و شهرسازی، تعریف شهرهای ساحلی در مجاورت بندر چابهار را به عنوان ارزش افزوده این بندر دانست و اظهار کرد: از این توافق راضی هستیم و به هند اعتماد کامل داریم و هند را یکی از اقتصادهای بزرگ دنیا می‌دانیم. توافق و توسعه روابط در دستور کار دولت ایران قرار دارد و معتقدیم این یک شروع توسعه تجاری بین دو کشور است.
وی افزود: دسترسی کشور هند از طریق بندر چابهار، شبکه‌های ریلی و جاده‌ای ایران به کشورهای افغانستان، آسیای میانه و ترکیه، آذربایجان، گرجستان و روسیه از مزیت‌های این پروژه برای هند است.
بذرپاش خطاب به سایر کشورهای منطقه که ایران با آنها روابط تجاری و اقتصادی دارد، گفت: موضوع توسعه ترانزیت به ویژه ترانزیت ریلی مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری قرار دارد.
وی ادامه داد: امروز یک قرارداد بلند مدت به امضا طرفین می‌رسد و فصل جدیدی در روابط میان دو کشور آغاز می‌شود. همچنین در آینده نزدیک خبرهای بهتری را خواهیم شنید. به طوریکه قراردادهای خوبی با کشورهای منطقه در دست تهیه است که اخبار خوش آن به علاوه گزارشی از پیشرفت و توسعه پروژه‌ها خدمت مردم شریف ایران اعلام می‌شود.

توافق 370 میلیون دلاری برای سرمایه‌گذاری و تامین منابع
وزیر راه و شهرسازی کشورمان در خصوص میزان سرمایه گذاری در این بندر گفت: ‌طرف هندی به منظور تجهیز و‌توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ، به میزان‌۱۲۰ میلیون دلار در تامین تجهیزات راهبردی بندر و همچنین بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در زیر ساخت های حمل و‌نقلی چابهار تامین اعتبار خواهد کرد که در مجموع برای تامین مالی تا کنون عدد ۳۷۰ میلیون دلار توافق شده است و امیدواریم این عدد افزایش پیدا کند.
بذرپاش در پایان از وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند برای حضور در این مراسم به علاوه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت امور خارجه، سفیر هند و سایر همکاران که برای توسعه روابط لجستیکی و ترانزیتی دو کشور تلاش کردند، صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.

قرارداد هند و ایران در توسعه بندر چابهار، برای تجار اعتمادسازی می‌کند 
وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند، امضای قرارداد مشترک ایران و هند برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را عامل اعتمادسازی برای تجار جهان خواند. 
سارباناندا سونوال، وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند، نیز در این آیین با ابراز خوشحالی برای سفر به ایران گفت: امروز ما یک اقدام و تصمیم تاریخی را با توجه به روابط دیرینه به انجام می‌رسانیم و یک قرارداد بلند مدت در پی توافق‌های پیشین بین دو کشور امضا خواهد شد که نشان دهنده اعتماد بین دو کشور و گسترش همکاری‌هاست.وی افزود: امروز دو کشور ایران و هند شاهد امضای یک قرارداد بلند مدت برای تجهیز بندر شهید بهشتی خواهند بود و باور داریم که این قرارداد می‌تواند زمینه‌های توسعه تجاری را برای دو کشور فراهم کند.
سونوال با اشاره به گفت و گوهای خوبی که با وزیر راه و شهرسازی به ویژه در خصوص توسعه کریدور شمال جنوب انجام شده است، گفت: بر اساس اراده مشترک دو کشور قصد داریم بندر چابهار را به یکی از کانون‌های ارتباط در منطقه تبدیل کنیم. نقطه‌ای که می‌تواند به ارتباط هند با کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان را بهبود بخشد.
وی ادامه داد: ما نهایت تلاش را برای توسعه بندر چابهار به انجام خواهیم رساند تا این بندر عاملی برای رشد دو کشور باشد.
سونوال با بیان این که هند در سال ۲۰۲۲ روز چابهار را جشن گرفت، افزود: هر دو کشور اقدامات مطلوبی را در جهت توسعه منطقه به انجام رسانده اند.
وی گفت: در سال ۲۰۲۲ گروه کاری مشترک هند و آسیای مرکزی در اولین نشست سران کشورهای آسیای مرکزی، بر اهمیت ارتباط مشترک تاکید داشتند و همچنین بر نقش بندر چابهار در توسعه اقتصادی منطقه تاکید کردند. از این رو در اکتبر سال ۲۰۲۳ میز گردی با موضوع چابهار در نشست همکاری‌های دریایی در هند برگزار شد.
سونوال ادامه داد: امروز روز بزرگی است و متعهد شدیم تا بندر چابهار را به عنوان یکی از کانون‌های اتصال منطقه توسعه دهیم. امضای این قرارداد می‌تواند به عنوان یک عامل اعتماد ساز برای تجار جهان باشد تا این بندر را مورد استفاده قرار دهند.
وی در خاتمه گفت: شخصاً بر توسعه این بندر نظارت خواهم کرد و به همراه ایران به صورت مشترک از قابلیت‌های این بندر در جهت ایجاد نقطه اتصال در منطقه و استفاده خواهیم کرد.

آغاز فصل جدیدی از روابط ایران و هند در چابهار
علی‌اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در آیین قرارداد تجهیز و بهره برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند که با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و سارباناندا سونوال وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند برگزار شد، قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی را نتیجه اراده وزیر راه و شهرسازی و همتای هندی و آغاز فصل همکاری بسیار ارزنده دو کشور دانست.
وی اظهار کرد: اراده مقامات ارشد دو کشور بر این قرار بود که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های دریایی و بندری به نتیجه برسد.
وی افزود: این اراده با دستورات و پشتیبانی هر دو وزیر و کار شبانه روزی هیات همراه دو وزیر منجر به تجهیز و بهره برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند شد.
صفایی یادآور شد: این قرارداد سرمایه‌گذاری، آغاز فصل همکاری بسیار ارزنده به منظور تامین مالی از طرف دولت هند برای وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: این مصداق بسیار مهم برای انجام کار اجرایی واقعی با کشورهای همسایه به خصوص کشور هند است.
معاون وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: همت دو وزیر باعث شد توافق امروز به مرحله اجرایی برسد.

بازدید سفیر هند از زیرساخت‌ها و تجهیزات بندر شهید بهشتی چابهار؛
معاون وزیر راه‌ و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با همراهی «رودرا گاوراو شرست»، سفیر هند در تهران، از زیرساخت ها، طرح های توسعه ای و کریدور لجستیکی بندر شهید بهشتی چابهار بازدید کرد.
علی‌اکبر صفایی در این بازدید که معاون امور بندری و اقتصادی و جمعی از مدیران این سازمان نیز حضور داشتند، با اشاره به فعال شدن بیش از پیش دیپلماسی حمل و نقل دریایی در دولت سیزدهم و انجام مذاکرات دریابرد با کشورهای حاشیه خلیج فارس؛ هند و کشورهای آسیای میانه، از افزایش علاقه‌مندی و تمایلات کشورهای همسایه برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران به‌ویژه در بندر چابهار خبر داد.

دهلی‌نو به تعهدات خود در چابهار پایبند است
گاوراو شرست،سفیر هند در ایران نیز در بازدید از پایانه‌های بندری، تجهیزات و تأسیسات بندر شهید بهشتی تأکید کرد: دهلی‌نو به  تعهدات خود برای توسعه بندر چابهار پایبند است.
وی با تأکید بر اینکه هند متعهد به افزایش ظرفیت، بهره‌وری و توسعه تجهیزات بندر چابهار است، اعلام کرد: فصل جدید همکاری های دهلی ‌نو و تهران، برای استقرار تجهیزات پیشرفته در بندر چابهار و افزایش ترافیک کالا و رونق این بندر بزودی رقم خواهد خورد.
بر اساس این گزارش، در این بازدید همچنین قاسم عسگری‌نسب، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گزارشی از وضعیت عملیاتی بندری و آمار عملکرد بندر شهید بهشتی ارائه کرد و از افزایش  ۱۰۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا و کانتینر در بندر شهید بهشتی
 خبر داد.
قند پارسی  به بنگاله می رود 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه