گفت و گوی «روزنامه دریایی سرآمد»  با مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران(صدرا):

افراماکس 3  بلاتکلیــف! 

گروه صنایع دریایی – امید اسماعیلی - شرکت صنعتی دریایی ایران(صدرا)، در زمینه ارائه خدمات مهندسی، کشتی‌سازی، ساخت و نصب پایانه‌های نفتی و تأسیسات فراساحلی نفت‌وگاز، بندرگاه‌ها، حفاظت ساحلی و اسکله‌سازی فعالیت می‌کند. شرکت صنعتی دریایی صدرا که یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران طرح‌های فراساحلی نفت‌وگاز ایران است، ساخت سازه‌های دریایی متنوعی را در کارنامه خود دارد که از آن جمله،ساخت کشتی کوه پیکر افراماکس1 و 2 می‌باشد که به کشور ونزوئلا تحویل شده است. در آبان ماه سال گذشته، مدیرعامل این شرکت صنعتی دریایی تغییرکرده است و منوچهرعلی پور به عنوان مدیرعامل جدید شرکت منصوب گردید. در گفت و گوی روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد با مدیرعامل شرکت صدرا، مسائل روز این شرکت بحث و بررسی شد که در ذیل ماحصل این گفت و گو را با هم می‌خوانیم:

روزنامه دریایی سرآمد: شما دارای سابقه درخشان در وزارت دفاع و مشخصا سازمان صنایع دریایی هستید «یک مجموعه مجرب در اجرای سازه‌های دریایی از جمله شناورهای تندور». چه مقدار می‌توان انتظار داشت که توانایی‌های‌تان با توجه به قابلیت‌های خود بتواند مجموعه صدرا، را روزآمدتر و مطرح‌تر کند؟
علی پور: در طراحی و ساخت کشتی، پروژه‌های نظامی و غیرنظامی بسیار به هم نزدیک هستند. مثلاً اگر کسی طراح سازه در کشتی نظامی است، می تواند در بخش غیرنظامی هم برای همین منظور به کارگیری شود. طراحان براساس قوانین و مقررات در هر دو بخش طراحی می‌کنند. در بخش پایپینگ، الکتریکال، بخش رانش دو شناور مانند هم عمل می‌شود و تنها وجه تمایز دو شناور، سامانه‌های تسلیحاتی است که شناورهای نظامی را پیچیده‌تر می‌کند. برای یک ناوشکن تمام محاسبات جانمایی، محاسبات سازه‌ای، بحث تداخل مغناطیس و ... انجام می‌شود و چون حجم تجهیزات زیاد است، طراح باید خیلی حواس جمع عمل کند و خیلی مراقبت کند تا تمام موارد را در نظر بگیرد.
در پروژه غیرنظامی کار ساده‌تر می‌شود. از یک محیط پیچیده‌تر و سخت‌تر به یک محیط با درجه آزادی بالاتر وارد می‌شوید. به طور معمول هم در دنیا بر همین منوال است و رسوب دانش از پروژه های نظامی به پروژه‌های غیرنظامی سرریز می‌شود. البته الان سرعت تکنولوژی در حوزه غیرنظامی آن قدر بالا رفته است که مسیر گفته شده در حال معکوس شدن است. و الان باید فناوری‌های نوین که در بخش‌های غیرنظامی به خوبی رشد کرده است را می‌توانیم برای بخش‌های نظامی هم به کار گرفت.

روزنامه دریایی سرآمد:  بنا به گفته های شما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در صدرا، شما قدرت مانور بیشتری دارید و بر توان آن مجموعه می‌افزایید و تنوع بیشتری می‌بخشید؟
علی پور: قطعاً همین طور است! وقتی در بخش نظامی کار خوبی به صورت تیمی و در طول زمان انجام شده است، در بخش نظامی با انباشت دانش و تجربه قبلی کار ساده‌تری پیش روی ما قرار دارد که با سرعت بیشتر و کیفیت بالاتر می‌توان انجام داد. در بخش نظامی، تمام ذهن یک طراح و سازنده ساختار یافته و نظام یافته می‌باشد و استاندارد حرف اول را می‌زند و برمبنای همین روحیات، در صدرا هم عمل خواهد شد و بهره وری و راندمان بر همان اساس پی گرفته می‌شود و بهره‌وری پایین با روحیات ما سازگار نیست. در صدرا، فرآیندهای مختلف که هزینه های اضافه و غیرفرآیندی دارند را شناسایی کردیم و در حال اصلاح آن‌ها هستیم. به ویژه در طراحی ـ یعنی شرکت صدرا ساحل ـ بسیار حساسیت وجود دارد و وقت زیادی را صرف آن می کنیم. ضمن آن که صدرا ساحل ما فقط در حوزه Offshore کار می کرد. بنابراین در بخش طراحی و کیفیت وقت زیادی صرف شد تا فرآیندها اصلاح شود؛ چراکه اگر طراحی به خوبی انجام شود، ساخت و تأمین خودش را تطبیق خواهد داد.
با توجه دانشی که از مجموعه قبلی داشتم، به ویژه در ارزیابی عملکرد که یک روشی در مجموعه قبلی داشتیم به نام BSC که براساس آن، همکاران ـ حتی همکاران ستاد ـ برنامه دریافت می‌کنند و در پایان سال عملکرد آن‌ها اندازه‌گیری می‌شود، ضمن آن که پایش های ماهانه و سه ماهه هم خواهیم داشت و حقوق افراد را منوط به عملکرد شده است و هرکسی که عملکرد بهتری داشته باشد، حقوق بهتری دریافت خواهد کرد.
در موضوع فنی، با توجه به سابقه و دانش شخصی خودم، وقت زیادی را برای این حوزه صرف می کنم. در مبحث ساخت، تلاش داریم تا یاردهای شمال و جنوب را بهینه‌سازی کنیم و در همین رابطه طی قراردادی که با شرکت ملی نفت منعقد کردیم نوسازی یارد شمال کشور و سکوهای امیرکبیر و سه شناور کاسپین که عمر آن‌ها تمام شده است را نوسازی کنیم. 
در این راستا، با قرارگاه خاتم الانبیاء مقررشد طی هفته‌های آتی کار اجرایی شروع خواهد شد.  با قرارگاه خاتم الانبیاء صحبت شده است و قرار شده است بخشی از امکانات و ماشین آلات عمرانی را در اختیار قرار دهند. همچنین با وزارت نفت توافق شده است که خدمات ایجاد شونده را پیش خرید کنند و یک توافق برنده برنده رقم خورده است. ضمن آن که در برهه‌ای از سال ما در اختیار آن‌ها قرار داریم و اورهال تجهیزات آن‌ها را انجام خواهیم داد. در جنوب هم در پی انجام اقداماتی هستیم، مذاکراتی در حال پی‌گیری است که اگر به نتیجه برسد به اطلاع خواهد رسید.

روزنامه دریایی سرآمد: دو تا از بزرگترین پروژه‌های طراحی و ساخت کشتی یعنی افراماکس 1 و 2 در صدرا انجام شده است، ولی متأسفانه آن‌چنان که شایسته بود اطلاع‌رسانی نشد و شعر ما می‌توانیم در این حوزه خیلی طنین انداز نشد. شرکتی مانند هیوندایی اگر بخواهد یک کشتی را به آب بیندازد، برای به آب اندازی آن مراسم می گیرد و مردم را دعوت می کند، اما متأسفانه در کشور ما اطلاع رسانی کامل اتفاق نمی افتد. اقدام در این زمینه فرهنگ سازی برای مردم ایران برای باورمندی به ساخت کشتی های کوه پیکر در داخل می‌باشد.
علی پور: حتماً همین طور است. اگر همکاران تأمین کننده به موقع اقلام و تجهیزات را در اختیار ما بگذارند، در پایان سال دو فروند کشتی کشتیرانی جمهوری اسلامی را در دریای خزر تحویل خواهیم داد. حتماً از رسانه ها و مردم شهر هم دعوت می‌کنیم که در مراسم تحویل و به آب اندازی آن حضور داشته باشند.

در خصوص افراماکس 3 بفرمایید سرنوشت آن چه شد
 توضیح بفرمایید؟
روزنامه دریایی سرآمد: مردم ایران باید بدانند که ایران یک کشور دریایی است و از پتانسیل های ارزش آفرین و توسعه دهنده آن باید استفاده کنیم. هرچند ما در کشور بیشتر شاهدیم که توسعه بیشتر خشکی پایه است و دریا با تمام پتانسیل هایش به صورت موضوعی فرعی مورد توجه قرار گرفته است. هرچند اگر سیاست‌های توسعه‌های بیشتر متوجه اهمیت دریا و گرایش به آن شود، و اهمیت آن مثلاً با انتقال صنایع آب بر به سواحل برای مردم تبیین شود، پیشرفت قابل توجهی را برای کشور می‌توان متصور شد.
علی پور: در خصوص ساخت افراماکس ما چهار فروند قرارداد داریم که دو فروند آن تحویل شده است و دو فروند باقی مانده است. بخشی از مواد و تجهیزات فروند سوم سفارش گذاری شده است و بخشی از آن هم آماده شده است که در مرحله تحویل قرار دارد، اما منابع مالی لازم دارد که آن‌ها را وارد یارد کنیم. با سفیر محترم ونزوئلا و دوستان وزارت امور خارجه به طور مرتب در ارتباط هستیم که طلب 30 میلیون یورویی که از آنها داریم را بگیریم که تاکنون موفق نشدیم. در آخرین دیداری که با وزیر راه ونزوئلا که رئیس کمیسیون مشترک نیز هست، داشتم، قول دادند که از طریق وزیر نفت این موضوع را پیگیری کنند و یک جدول زمانی پرداخت به ما بدهند.

روزنامه دریایی سرآمد: مگر در قرارداد این موضوعات پیش بینی نشد؟
علی پور: برای فروند دوم، هرچند صورتجلسه لازم امضاء شده است، اما پرداختی که باید انجام می دادند را انجام ندادند. 
واقعیت این است که الان مردد هستیم که اگر ساخت فروند سوم را شروع کنیم، پیمانکارها درگیر می شوند و جریان نقدینگی باید به فرآیند ساخت تزریق شود و اگر این اتفاق نیفتد، پروژه و پیمانکاران بلاتکلیف می شوند و یاردی را که می توان پروژه های دیگری را در آن اجرا کرد، درگیر می کند.
همچینین، طی ماه های آینده یک قرارداد کشتی سازی جدید خواهیم داشت که دعوت می کنیم حضور داشته باشید و در صورت نهایی شدن جزئیات آن رسانه ای می شود. پس اگر قراردادهای دیگری را شروع کنیم، نمی توانیم افراماکس بسازیم. وقتی حوضچه خشک (Dry Dock) را مشغول کنیم، نمی توانیم پروژه دیگری را اجرا کنیم چرا که این حوضچه های خشک منبع تأمین اعتبار و درآمد شرکت می باشد. اگر منابع ساخت افراماکس تأمین نشود، ساخت کشتی های دیگری را شروع می کنیم که در برنامه ما هم قرار دارد. اما اگر دوستان به تعهدات خود عمل کنند، آمادگی داریم ساخت فروند سوم را به زودی انجام دهیم.

روزنامه دریایی سرآمد: در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت صدرا چه اقداماتی برای مردم انجام می دهد؟
علی پور: صدرا یک شرکت بورسی و سهامی عام است. در شرکت های بورسی در مجمع باید سهامداران تصمیم بگیرند که تا چه میزان ما می توانیم برای انجام مسئولیت های اجتماعی هزینه کنیم و به انجام برسانیم. به شخصه به این موضوع اعتقاد راسخ دارم، اما چون شرکت بورسی است برای اقدامات مربوطه باید در مجمع آن تصمیم گیری شود. در برنامه ما قرار دارد که مجمع آینده که در تیرماه برگزار می شود، سهامداران را رضای کنیم برای مناطق کم برخوردار مخصوصاً در استان بوشهر و در شعاع 70 کیلومتر شرکت که قانون اجازه می دهد، به ویژه در بخش درمان و آموزش که خودم به آن معتقد و علاقمندم، بتوانیم اقدام درخوری داشته باشیم.

روزنامه دریایی سرآمد: صحبت از مجمع سالانه شد. یادم است در مجمع سال گذشته شاهد بودم که صدرا به عنوان یک مجموعه دریایی، یک روزنامه غیردریایی را روزنامه رسمی خود قرار داد که جای تعجب است و پیشنهاد می کنیم باتوجه  به فعالیت روزنامه تخصصی اقتصاد سرآمد در موضوع فعالیت‌های متعدد ارزش زای دریایی و برمبنای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری،با رسانه‌های مرتبط حوزه دریا همکاری بیشتری داشته باشید.
علی پور: بله در این حوزه با روابط عمومی مجموعه برنامه های مدون تری را دنبال خواهیم کرد ما به حد توان حتماً با اصحاب رسانه همکاری خواهیم کرد. به دنبال آن هستیم که یک سری NGO هایی را تشکیل بدهیم مانند انجمن سکوسازان و یا کشتی سازان و ... که الان وجود ندارد.

روزنامه دریایی سرآمد: این گروه ها نمی‌توانند ذیل انجمن صنایع دریایی ایران باشند؟
علی پور: می‌توانند در قالب یک صنف فعالیت کنند و فعالیت‌هایی را که مجموعه‌های دولتی و یا خصولتی نتوانند انجام دهند آن‌ها می‌توانند انجام دهند و می‌توانند نقش تریبون و فعال اجتماعی را برای ما انجام دهند و می‌توانند در قالب فعالیت‌های صنفی خواسته‌ها را از دولت و مجلس پیگیری کنند. دو هفته پیش هم کنسرسیوم کشتی‌سازی را هم در کشور را برای اولین بار راه اندازی کردیم که با مشارکت مجموعه صدرا، مجموعه سازمان صنایع دریایی و ایزوایکو رقم خورده است تا نیازهای کشتی‌سازی کشور را مرتفع کنیم.
افراماکس 3  بلاتکلیــف! 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه