آغاز سنکرون شبکه برق ايران و روسيه از ابتدای فصل پائیز

معاون برق و انرژي وزير نيرو، سنکرون برق ایران با کشور روسیه به منظور تبادل انرژی در شرایط سخت را يکي از مهم‌ترين اقدامات چهار سال گذشته عنوان کرد و گفت: اکنون اواخر کار مطالعات سنکرون ايران و روسيه است و از شروع فصل پاییز برنامه‌های اجرایی آن آغاز خواهد شد.
به‌ گزارش اقتصاد سرآمد از پاون ، همايون حائري در آخرین نشست شورای معاونان وزارت نیرو و مدیران عامل شرکت‌های استانی آب و برق که با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو برگزار شد، عملکرد حوزه تخصصی صنعت برق در چهار سال گذشته را به سه بخش تقسیم کرد و ادامه داد: بخش اول اقدامات توسعه‌ای و خدمات رسانی برق از جنس ساخت و سازها است. بخش دوم افزایش بهره‌وری در صنعت برق که از جنس ساز و کاری است و بخش سوم اعتبار سطح تعاملات و نگرش هاست که از جنس استراتژی است.
حائري تصريح کرد: در بخش اقدامات توسعه‌ای و خدمات‌رسانی برق، افزایش کمی و کیفی صنعت برق در ادامه فعالیت‌های دولت قبل صورت گرفته است و در زمان کنوني ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور ۸۵ هزار مگاوات است.وي افزود: ۷۰ درصد از نیروگاه‌های حرارتی و ۸۰ درصد واحدهای سیکل ترکیبی در بخش خصوصی ساخته مي‌شود.حائري گفت: اکنون یک ميليون کیلومتر شبکه فشار ضعیف، متوسط و فشار قوی در کشور وجود دارد.
معاون برق و انرژي وزير نيرو با اشاره به اينکه تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی با هدف افزایش راندمان نیروگاه‌ها، کاهش تلفات و ارتقای دیپلماسی انرژی صورت گرفته است، گفت: در طول چهار سال بیشترین میزان واحدهای گازی، تبدیل به سیکل ترکیبی شده که اين امر منجر به کاهش مصرف سوخت شده است.وي گفت: در اين چهار سال به اندازه کل تاریخ صنعت برق واحد گازی به واحد به سیکل ترکیبی تبدیل شده است.
حائري گفت: راندمان نیروگاه‌های حرارتی در پایان دولت گذشته ۳۸.۱ درصد بوده و در زمان کنوني به 39 درصد رسيده است که اين افزايش يک درصدي راندمان در طول چهار سال، حدود ۷.۵ میلیارد متر مکعب گاز صرفه‌جویی کرده است.وي کاهش تلفات کل شبکه توزیع و فوق توزیع برق در پایان سال 96 را ۱۱.۳۶ درصد تلفات کل شبکه کشور عنوان کرد و افزود: با اقدامات انجام شده در پایان سال ۹۹ تلفات کل شبکه برق به ۱۰.۰۲ درصد رسيد و در طول چهار سال بیش از ۱۷ میلیارد کیلووات ساعت صرفه‌جویی انرژی انجام شد.
حائري به برنامه تکليفي جامع انرژی کشور برای وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: تکليف اين بود که در پایان سال ۱۴۰۰ راندمان نیروگاه‌ها به ۳۹ درصد برسد که ما در سال گذشته به آن راندمان رسیدیم و تلفات کل شبکه در پایان سال  ۱۴۰۰ به ۱۰.۵ درصد خواهد رسيد و در سال گذشته تلفات شبکه برق به ۱۰.۰۲ رسید.
وي با اشاره به اينکه در موضوع دیپلماسی انرژی ارتباط‌های خوبی با کشورهای همسایه برقرار شد و همین امر باعث شد صادرات و واردات برق به خوبی انجام شد، گفت: بخشی از مشکلات صنعت برق که با نرخ تکلیفی اداره می‌شد از محل صادرات برق جبران شد.معاون برق و انرژي وزير نيرو صادرات مستقیم سالانه برق را ۶ میلیارد کیلووات ساعت عنوان کرد و گفت: چند برابر صادرات غیر مستقیم از طریق صادرات محصولات صنایع بزرگ انجام شده است.
وي سنکرون برق با کشور روسیه که کارهای مطالعاتی آن توسط يک شرکت ايراني انجام شد را يکي از مهم ترين اقدامات چهار سال گذشته عنوان کرد و گفت: برق از طریق دو کشور دیگر به کشور روسیه سنکرون شد تا در شرایط سخت تبادل انرژی وجود داشته باشد. اکنون اواخر کار مطالعات سنکرون ايران و روسيه است و از شروع فصل پاییز برنامه‌های اجرایی آن شروع می‌شود.
حائري بهبود استراتژی‌ها، ارتقای سطح تعاملات و نگرش‌ها و موضوع مدیریت توأمان عرضه و تقاضا را به عنوان موارد مهم مدیریت مصرف در صنعت برق اعلام کرده و گفت: یکی از ضرورت‌های این موضوع مرکز پایش است که بر مبنای نیازهای ما شکل گرفت و امسال افتتاح شد.وي افزود: در چهار سال گذشته زيرساخت مدیریت مصرف و مدیریت توأمان عرضه و تقاضا به خوبی در صنعت برق پیاده شد.
حائري افزایش تاب آوری سیستم صنعت برق با ارتقای فضای همکاری و اقدامات یکپارچه را از ديگر کارهاي مهم صنعت برق در چهار سال گذشته عنوان کرد و افزود: در سال جاری به دليل شرايط آب و هوايي ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات تولید نیروگاه‌های آبی از دست رفت و ۲۵۰۰ مگاوات نيز به خاطر کمبود واحدهای حرارتی از دست رفت.
وي افزود: در شرایطی که امسال رشد ۱۰ درصدی انرژی در صنعت برق رخ داد، با همکاری و هماهنگی و هوشمندی و تلاش شبانه‌روزی بحران مدیریت شد و مدیران ما نشان دادند ضمن اینکه مدیران توسعه هستند مدیران بحران نيز هستند.
آغاز سنکرون شبکه برق ايران و روسيه از ابتدای فصل پائیز
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه