بررسی«  اقتصادسرآمد» از اثرت نامطلوبِ ماندن نفت بر روی زمین

سناریوهای تاریک سوخت فسیلی در ایران

گروه نفت و انرژی - طی مطالعه‌ای  که نتایج آن منتشر شد، حتی اگر ۵۰ درصد احتمال داشته باشد گرمایش جهانی زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد نگه داشته شود، دمایی که بیشتر از آن، بدترین تأثیرات اقلیمی را به‌دنبال دارد، ۹۰ درصد ذخایر زغال‌سنگ و ۶۰ درصد ذخایر نفت و گاز را نمی‌توان استخراج کرد. این مطالعه علمی نخستین ارزیابی از این نوع است که ارتباط بین اهداف اقلیمی توافق‌نامه پاریس و برنامه‌های توسعه صنعت سوخت‌های فسیلی را نشان می‌دهد. محققان این مطالعه وضع را «به‌طور کامل ناامیدکننده» توصیف کردند.
به گزارش اقتصادسرآمد، دانشمندان می‌گویند: «این تجزیه و تحلیل به این معناست که بسیاری از پروژه‌های عملیاتی و برنامه‌ریزی‌شده برای سوخت‌های فسیلی غیرقابل اجرا هستند.» به گفته محققان، پروژه‌های جدید سوخت‌های فسیلی تنها در صورتی منطقی به نظر می‌رسند که حامیان آنها باور نداشته باشند که جهان با شرایط اضطراری اقلیم مقابله خواهد کرد. نتیجه این که برای صنعت سوخت‌های فسیلی «تیره» است و به این معناست که تولید نفت، گاز و زغال‌سنگ پیش‌تر به اوج رسیده است و سال آینده سه درصد کاهش می‌یابد.
کشورهایی که به‌شدت به درآمدهای سوخت فسیلی وابسته هستند مانند عربستان و نیجریه در معرض خطر جدی قرار دارند. یکی از وزیران کشورهای عضو اوپک به‌تازگی هشدار داد که اگر اقتصاد آنها به‌موقع متنوع نشود دچار «ناآرامی و بی‌ثباتی» خواهند شد. برای حفظ افزایش دمای کره زمین زیر ۱.۵ درجه سانتی‌گراد، این مطالعه می‌گوید: ایالات متحده، روسیه و کشورهای تازه استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق، نیمی از ذخایر زغال‌سنگ جهان را در اختیار دارند، اما باید ۹۷ درصد آن را در زمین نگه دارند. این رقم برای استرالیا، ۹۵ درصد است. حدود یک‌چهارم ذخایر زغال‌سنگ جهان متعلق به چین و هند است که باید ۷۶ درصد از آن را در زمین نگه دارند.
اثرت نامطلوبِ ماندن نفت بر روی زمین
احمد افضلی کارشناس ارشد انرژی درگفتگو با روزنامه اقتصادسرآمد دراین باره به خبرنگار ما ، گفت : کشورهای خاورمیانه  از جمله ایران بیش از نیمی از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارند، اما باید تقریباً دوسوم آن را در زمین نگه دارند، همچنین ۸۳ درصد نفت کانادا که از شن‌های آغشته به نفت  است، نباید استخراج شود.
وضعیت به‌طور کامل ناامیدکننده است
وی با اشاره به این مطلب که، تقریباً ذخایر همه نفت یا گاز غیرمتعارف، مانند نفت شیل (Shale Oil)، باید در زمین باقی بماند و هیچ‌گونه سوخت فسیلی را نمی‌توان از قطب شمال استخراج کرد، افزود: این وضعیت به‌طور کامل ناامیدکننده است. چرا که ما از نظر سوخت‌های فسیلی که برای تولید آن برنامه‌ریزی می‌شود، هیچ‌گاه به هدف موافقت‌نامه پاریس نزدیک نشده‌ایم.
باید سوخت‌های فسیلی را در زمین نگه داریم
افضلی معتقد است: ما باید سوخت‌های فسیلی را در زمین نگه داریم. در  آینده ایمن جایی برای استخراج سوخت‌های فسیلی جدید وجود ندارد. برای حفظ فعالیت‌های بشر کنونی و حفظ رفاه فردا، باید حرکت به سمت انرژی پاک شتاب گیرد.
تصویر تاریک ترسیم‌شده سناریوهای
 سوخت فسیلی
به گفته این محقق در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ، تصویر تاریک ترسیم‌شده سناریوهای آن ها برای صنعت سوخت‌های فسیلی جهان که ایران نیز در آن حضور دارد، به احتمال خیلی زیاد کمتر از آنچه نیاز است، برآورد شده است، زیرا بودجه کربن مورد استفاده تنها شانس ۵۰ درصد احتمال حفظ افزایش دمای ۱.۵ درجه سانتی‌گراد را می‌دهد و دانشمندان حذف سطح قابل توجهی از دی‌اکسیدکربن از جو را با کمک فناوری‌هایی که هنوز در مقیاس بزرگ ثابت نشده است، فرض کردند.
نشانه‌های امیدوارکننده‌ای» وجود دارد، زیرا تولید جهانی زغال‌سنگ در سال ۲۰۱۳ به اوج خود رسید و حتی برخی تحلیلگران صنعت معتقدند تولید نفت اکنون در اوج تقاضا یا نزدیک به آن است. آنها می‌گویند اقدام برای کاهش تولید نفت می‌تواند شامل پایان دادن به پرداخت یارانه‌ها، اعمال مالیات و حتی ممنوعیت اکتشاف‌های جدید باشد. دانمارک و کاستاریکا به‌تازگی اتحادیه‌ای از کشورها را برای تعیین تاریخ پایان سوخت‌های فسیلی ایجاد کرده‌اند. در عین حال، تأمین نیاز جهانی انرژی در حین دستیابی به کربن‌زدایی یک اولویت برای صنعت و جامعه است. دستیابی به این هدف بدون سرمایه‌گذاری بیشتر در میدان‌های جدید نفت و گاز مستلزم استقرار گسترده منابع و ارتقای کارایی دیگر منابع انرژی و سرمایه‌گذاری عظیم در فناوری‌های جدید لازم است که همگی با سرعتی باید افزایش یابد که تاکنون شاهد آن نبوده‌ایم.»وزیران انرژی کشورهای غنی از سوخت فسیلی اخیراً پیشنهادهای کاهش اکتشاف و تولید را رد کرده‌اند. کیث پیت (Keith Pitt) از استرالیا گفت: «گزارش‌ها درباره مرگ قریب‌الوقوع زغال‌سنگ بسیار اغراق‌آمیز است و آینده آن بسیار فراتر از سال ۲۰۳۰ تضمین شده است.یکی از مسائل پیش روی جوامع جهانی در دهه های اخیر، مباحث مربوط به محیط زیست و عوامل تخریب آن به طور مثال تاثیر نفت روی محیط زیست ، است. آلودگی هایی که به تغییرات شدید آب و هوایی و گرم شدن کرۀ زمین منجر شده، نگرانی های زیادی را در سطح منطقه ای و جهانی ایجاد کرده است. در این تحقیق تلاش شده است تا اشاره ای به یکی از مهمترین منابع انرژی شود و همچنین گفته شود که در صورت عدم رعایت مسائل ایمنی و استانداردهای موجود، چه عواقب جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. در کشور نفت خیزي همچون ایران، آلودگی خاك با ترکیبات نفتی موضوعی چالش برانگیز است. در ایران و بسیاري از کشورهاي دیگر، در موقعیت های اکتشافی نفت، پالایشگاهها به دلایلی مانند نشت آلاینده هاي نفتی از مخازن نگه داري آن ها، نشت از خطوط انتقال به دلیل پوسیدگی و خرابی لوله هاي انتقال فراورده هاي نفتی وغیره، خاك اطراف این مکان ها دچار آلودگی هاي نفتی می شوند.
سناریوهای تاریک سوخت فسیلی در ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه