« اقتصاد سرآمد» در گفت‌وگو با عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بررسی کرد؛

استیضاح وزیر اقتصاد «نه»؛ دولت نیاز به زمان دارد

گروه اقتصاد جامعه - محمد آیتی - بیش از چهار ماه از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، اما همچنان نه تنها حال اقتصاد خوب نیست که حتی خبری که نشان از بارقه امید در آینده هم باشد به گوش نمی‌رسد. انتظار توده‌های مردم پس از روی کار آمدن دولت سیدابراهیم رئیسی این بود که در همان هفته‌ها و ماه‌های ابتدایی، وضعیت در حوزه‌های بورس، مسکن، خودرو، اقلام اساسی و... سامان پیدا کند، ولی به نظر کار به قدری پیچیده است که در خوشبینانه‌ترین حالت باید سال 1400 را با همین منوال آشفته به سر رساند و منتظر روزهای بهتر در سال 1401 بود.
به گزارش اقتصاد سرآمد، برخی نمایندگان مجلس یازدهم به عملکرد احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد انتقاد دارند و می‌گویند فرصت چهار ماه هم، زمان خوبی برای گرفتن تصمیمات مثمرثمر و سامان‌دادن به اوضاع بود که تا این‌جای کار خلاء آن در کشور محسوس است.
چندی است که زمزمه‌هایی در خصوص استیضاح وزیر اقتصاد مطرح است و برخی معتقدند باید خروج احسان خاندوزی در آینده نه چندان دور را اولین تغییر دولت دانست.
در همین خصوص، بهروز محبی نماینده سبزوار به اقتصاد سرآمد گفت: این که یک یا دو نماینده، نظر و انتقاد جدی خود را نسبت برخی وزرا اعلام کنند، دلیل بر این نیست که اراده مجلس استیضاح وزرا باشد. این موضوع در رابطه با آقای خاندوزی، وزیر اقتصاد هم صدق می‌کند.
وی افزود: منطقی نیست، دولتی که چهار ماه از عمرش می‌گذرد و با بدترین شاخص‌ها، کار را از دولت قبلی گرفته است امروز بتواند وضعیت خاص و مورد قبولی را رقم بزند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: به اعتقاد من، حداقل باید یک سال از عمر دولت بگذرد تا بتوان قضاوت عادلانه‌ای از تصمیمات و مدل کاری آن‌ها داشت. در این شرایط و این فضا راحت و بهتر می‌توان درباره آینده کاری وزرا صحبت و تصمیم گرفت.
محبی در پاسخ به اینکه اگر به طور مثال تا یکی، دو ماه دیگر، دلار روند افزایشی خود را ادامه داد باز هم باید به دولت فرصت داد؟ گفت: یکی از وظایف مجلس نظارت است. همه نمایندگان با دقت اوضاع کشور مخصوصاً در حوزه اقتصاد را رصد می‌کنند و اجازه نخواهیم داد اتفاقات عجیب و غریب رخ دهد و مسئولان به حال خود باشند. وقتی می‌گویم یک سال از عمر دولت بگذرد و بعد قضاوت کرد، یعنی تصمیمات و روند کشور براساس یک منطق پیش برود.
نماینده سبزوار اظهار داشت: اینکه قیمت دلار، 30 هزار تومان را هم رد کرد، اتفاق خوبی نبود، ولی یادمان باشد دولت دوازدهم کشور را در چه شرایطی تحویل داد. وقتی 400 میلیون دلار به بازار تزریق شده و مبلغ خواهان ارز، 240 میلیون دلار بوده و باز قیمت ارز بالا رفته، یعنی مشکل جای دیگر است. در این شرایط، دستگاه‌های نظارتی باید با حساسیت وارد عرصه شوند تا جلوی بحران گرفته شود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه اقتصاد کشور شرطی است، گفت: به هر حال، مسائل روحی و روانی و یا روند مذاکرات در خصوص احیای برجام در اقتصاد کشور تاثیرگذار است و نمی‌توان منکر آن شد. اساساً اینکه اقتصاد کشور شرطی باشد، اتفاق نامبارکی است، اما برچیدن این موضوع، کاری سخت و البته زمان‌بر است.
محبی در ادامه عنوان کرد: حقیقتاً وضعیت دولت برای اداره کشور مناسب نیست، چون دولت باید تنها 60 هزار میلیارد تومان در ماه حقوق بدهد و از طرفی، 10 هزار میلیارد تومان بابت سود برای اوراق گسترده‌ای که دولت پیش توزیع کرده است، پرداخت کند. 
نماینده سبزوار در واکنش به اینکه افزایش نرخ ارز در 100 روز اول دولت سیزدهم، حدود 19 درصد بوده که اختلافش در مقایسه با دولت‌های گذشته بسیار زیاد است، گفت: باید آن طرف دیگر موضوع را هم دید، یعنی دولت‌های گذشته در چه شرایطی کشور را تحویل گرفتند و این دولت چه وضعی را دست گرفته است. وقتی کشور در وضع خوب تحویل می‌شود و کسری بودجه نیست، قیمت ارز هم ثبات دارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از آقای رئیسی و وزیر اقتصاد با شرایط موجود نباید انتظار معجزه داشت. برخی در گذشته وضع قیمت ارز را وخیم‌تر پیش‌بینی می‌کردند که خدا را شکر به آن سمت نرفتیم. به هر تقدیر امیدوارم با تصمیمات اخیر رییس بانک مرکزی، شاهد ثبات نرخ ارز در آینده باشیم و دیگر مردم با چهش یک‌باره قیمت دلار مواجه نشوند.
استیضاح وزیر اقتصاد «نه»؛ دولت نیاز به زمان دارد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه