نگاه ویژه قطری‌ها به بنادر بوشهر

بنادر بوشهر برگ برنده تجارت با قطری‌ها

گروه اقتصاد دریا - بنادر استان بوشهر به‌ویژه بندر دیر در کمترین فاصله با بنادر قطر قرار دارند و این نزدیکی، فرصتی برای توسعه مراودات تجاری بازرگانان دو کشور است که باید از این ظرفیت استفاده شود.استان بوشهر به عنوان قطب اقتصادی و انرژی کشور نقش مهمی در تولید محصولات نفت، گاز و پتروشیمی و محصولات وابسته به این صنایع دارد و بخش مهمی از درآمدهای کشور از این بخش و در استان بوشهر است.علاوه بر قابلیت‌های ممتاز در حوزه انرژی دارای ظرفیت‌های بسیار مهمی برای تجارت با کشورهای همسایه در حاشیه خلیج فارس است که از گذشته‌های دور نیز در این زمینه فعالیت داشته است.
یکی از نزدیک‌ترین کشورهای حاشیه خلیج فارس به استان بوشهر، کشور قطر است که طی سال‌های اخیر شاهد مراودات خوبی بین بنادر استان بوشهر و بنادر کشور قطر هستیم. در نیمه نخست امسال، ۴۳۲ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۴۸ میلیون دلار از بندرهای استان بوشهر به کشور قطر صادر شد که بیش از ۶۸ درصد ارزش این صادرات مربوط به محصولات کشاورزی بوده است.کشور قطر در آستانه برگزاری مسابقات جام جهانی قرار دارد و این مسابقات نیازهای این کشور به محصولات مختلف از جمله محصولات کشاورزی و غذایی را افزایش می‌دهد که باید از این فرصت استفاده شود.
گسترش تجارت دریایی با قطر
برخی از بنادر استان بوشهر از داشتن زیرساخت‌های مناسب محروم هستند و بندر دیر نیز برای قرار گرفتن به عنوان هاب تجاری با کشور قطر نیاز ویژه‌ای به تقویت زیرساخت‌ها و توسعه امکانات و تجهیزات دارد.مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: توسعه ارتباط تجاری با کشور قطر همواره در دستور کار بوده و آماده هرگونه همکاری در این زمینه هستیم.سیاوش ارجمندزاده با اشاره به سابقه درخشان و قدمت بالای بندر بوشهر در فعالیت‌های تجاری بیان کرد: بندر بوشهر از دیرباز به امر تجارت و بازرگانی مشغول بوده و در تمامی ادوار رابطه و تعامل خوبی با کشورهای همسایه داشته است.
وی با اشاره به برخی از ظرفیت‌های استان بوشهر خاطرنشان کرد: با استفاده از همه ظرفیت‌های خود، مهیای تسهیل سازی در امر صادرات به قطر است و در این زمینه اهتمام ویژه‌ای ایجاد شده است.
تجار بوشهری آماده توسعه مراودات 
با قطر هستند
رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: در راستای توسعه مراودات تجاری و بازرگانی با قطر توسعه و تسهیل مراودات اقتصادی بنادر این استان با بندر الرویس به عنوان یکی از بنادر مهم قطر باید فراهم شود.خورشید گزدرازی افزود: استان بوشهر و کشور قطر در فاصله نزدیکی به هم قرار دارند و باید از این ظرفیت برای توسعه روابط بین دو کشور در زمینه مبادلات تجاری استفاده کرد.
وی بیان کرد: با توجه به روابط بسیار خوبی که ایران با کشور قطر دارد بهبود و تسهیل شرایط صادرات به این کشور در دستور کار قرار گرفته چرا که این مهم می‌تواند نقش مهمی در توسعه روابط دو کشور در زمینه توسعه اشتغال و درآمدزایی داشته باشد.
تقویت زیرساخت‌های بندری
وی از تلاش ویژه برای بهبود و ارتقای تجاری بنادر بوشهر با قطر خبر داد و اضافه کرد: هیئت تجاری از استان بوشهر با هدف توسعه ارتباطات تجاری بیشتر به کشور قطر اعزام می‌شود.وی بندر دیر را پایانه صادرات محصولات غیرنفتی ایران و قطر دانست و تصریح کرد: استقرار دستگاه ایکس‌ری در بندر دیر دنبال می‌شود و در این راستا تلاش داریم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.
نگاه ویژه قطری‌ها به بنادر استان بوشهر
فعالان اقتصادی کشور قطر نیز نگاه ویژه‌ای به استان بوشهر دارند و در این راستا به منظور بررسی وضعیت بنادر استان بوشهر برای توسعه مراودات اقتصادی، بازدیدی را از بنادر استان بوشهر به ویژه بندر دیر داشتند.
هیئت اقتصادی و تجاری کشور قطر متشکل از رئیس بندر الرویس قطر، مدیر بخش دریایی گمرک و رئیس بخش گمرکی و بازرسی بندر حمد با حضور در بندر بوشهر از توانمندی‌ها و تأسیسات این بندر بازدید کردند.
این هیئت همچنین با حضور در بندر دیر به عنوان نزدیک‌ترین بندر به قطر و انتخاب آن به منظور کریدور شمال به جنوب در راستای انتقال کالاهایی ترانزیتی از کشورهای دیگر برای صادرات به این کشور، دیدن کردند.
تقویت روابط قطر با بنادر بوشهر
در این راستا، مدیر بندر تجاری الرویس قطر در حاشیه بازدید از بنادر استان بوشهر ضمن تاکید بر تقویت بیشتر روابط دو کشور، خواستار ایجاد راهکارهایی برای ارتباط مستمر با بندر بوشهر شد.
خالد النعیمی از تلاش برای افزایش ظرفیت کانتینری بندر الرویس خبر داد و اضافه کرد: در تلاش برای ارتباط بیشتر با ایران از طریق بنادر استان بوشهر هستیم.
وی به روابط تجاری ایران و قطر از گذشته تا امروز اشاره کرد و افزود: در راستای تقویت مبادلات تجاری فی مابین برخی از خواسته‌های بازرگانان و تجار ایرانی را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.
مدیر بندر تجاری الرویس قطر در مورد تردد شناورهای چوبی نیز بیان کرد: صلاحیت صدور مجوز تردد شناورهای چوبی در بنادر قطردر اختیار ما نیست اما قول می‌دهیم که برخی از کالاها با این شناورها به قطر انجام شود.
انتظار می‌رود مسئولان بنادر، گمرکات، بهداشت و… که در صدور مجوزها و ایجاد زیرساخت‌ها نقش‌آفرین هستند، قدر فرصت ممتاز حاصل‌شده را بدانند و زمینه را برای توسعه مراودات تجاری با قطر فراهم کنند.توسعه ارتباط تجاری ایران و قطر از طریق بنادر استان بوشهر فرصتی مهم برای کل کشور است که می‌تواند زمینه را برای افزایش تولید، ایجاد ارزش افزوده، تقویت صادرات، تحکیم اقتصاد داخلی و ارزآوری برای کشور
 فراهم کند.
بنادر بوشهر برگ برنده تجارت با قطری‌ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه