چرا فرش ایرانی بازار هدف خود را از دست داد، « اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

روی دیگر ترکیه، مقابله با فرش ایرانی

گروه مانع زدایی از تولید - موضع فعالان صنعت فرش نسبت به «انتقال مرکز ملی فرش ایران» از وزارت صمت به وزارت میراث فرهنگی چالش جدیدی است که این روزها گریبانگیر فرش دستبافت ایرانی شده است. روزگاری در سال ۷۳ حدود ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور را فرش تشکیل می‌داد، اما روند نزولی آن به‌ویژه در سال‌های اخیر نگران‌کننده است ارسال بیش از ۳۰۰ نامه برای انتقال مسائل و مشکلات این صنعت به مسوولان که بی‌نتیجه مانده است، اگر امروز وضعیت خوبی در صنعت فرش کشور شاهد نیستیم، به دلیل همکاری نکردن با بخش خصوصی و دخالت ندادن آن در تصمیم‌سازی‌های این حوزه است. با وجود این‌که تاکنون زحمات زیادی از سوی فعالان این صنعت کشیده شده، اما امروز آنانی که صنعت فرش را به این حال و روز انداخته‌اند، به دنبال انتقال آن به وزارتخانه دیگری هستند که در  حقیقت پاک کردن صورت مساله است. در این بین باید ازاقدامات دیگر کشورها برای ورود به عرصه فرش، از ترکیه یاد کرد که با درک درست از میزان درآمدزایی و اشتغال این صنعت، رییس‌جمهوری این کشور راسا وارد کار شده و به دنبال افزایش صادرات این حوزه تا یک میلیارد دلار است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، به همین دلیل با اعلام فراخوانی، به جذب طراحان و بافندگان فرش از کشورهای مختلف پرداخت و به اعطای تسهیلات با بهره‌های ناچیز ۲ و سه درصدی، تاکنون توانسته هنرمندان و فعالانی از ایران را نیز جذب کند. وزارت امور خارجه و وابستگان اقتصادی ما در دیگر کشورها، به مهیا کردن شرایط برای صادرات فرش ایرانی بپردازند تا تعدد مقاصد صادراتی این محصول را شاهد باشیم. اینکه گفته می‌شود در وزات صمت آن‌طور که باید به صنعت فرش بها داده نشده، به این معنی نیست که هیچ کاری انجام نشده باشد، در این زمینه امهال یک ساله صادرکنندگان به رفع تعهدات ارزی از جمله اقدامات خوب وزارت صمت است که جای تقدیر دارد. صحبت بر سر این است که ساختار جدید باید با نظر بخش خصوصی و فعالان اقتصادی این عرصه شکل بگیرد، در غیراین صورت اگر تصمیم‌گیری‌ها منجر به یک ساختار ضعیف شود، بی‌تاثیر خواهد بود.
روی دیگر ترکیه، مقابله با فرش ایرانی
امیریل کوچکزاده کارشناس صنعت فرش دستبافت، در این ارتباط به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: بازرگانان و تجار فرش در آنتالیاهزاران تخته قالی و گلیم دستبافت کهنه و قدیمی را پس از رفو و ترمیم به کشورهای مختلف جهان صادر می‌کنند.
وقتی رئیس جمهور ترکیه در برابر فرش ایران قد عّلّم می‌کند
وی در ادامه افزود: صادرات فرش ایران در سال گذشته به 60 میلیون دلار کاهش یافته است. حال آنکه بررسی‌ها نشان می‌دهد، صادرات فرش دستباف ایرانی در سال‌های پیش از تحریم، ۲ میلیارد و 100 میلیون دلار بوده است. در شرایطی که صادرات فرش ایران، کاهش یافته که طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه رأساً وارد شده و گفته که صادرات فرش را به یک میلیارد دلار افزایش خواهند داد و برای این کار برنامه‌هایی دارند.
چرا فرش ایرانی بازار هدف خود را از دست داد
کوچکزاده معتقد است: جدای از این‌که ایران بسیاری بازارهای صادراتی فرش خود را از دست داده است، وزارت صمت در حال ایجاد یک مانع جدید برای فعالان این حوزه است؛ آنهم با انتقال مرکز ملی فرش به وزارت میراث فرهنگی، اقدامی که صدای فعالان حوزه فرش را درآورده است. 
وی با بیان این مطلب که ،فعالان صنعت فرش ضمن مخالفت با انتقال مرکز ملی فرش به وزارت میراث فرهنگی، تاکید دارند که فرش دستباف جنبه صادراتی دارد در حالی که وزارت میراث فاقد رویکرد صادراتی و اقتصادی است.
کارشناس صنعت فرش با پردختن به موضع مورد درخواست فعالان فرش مبنی بر شکل‌گیری یک سازمان مستقل فرش با نظر بخش خصوصی، گفت: اگر سازمان جدید با یک ساختار ضعیف تشکیل شود باز هم در حوزه فرش اتفاق جدیدی رخ نخواهد و جایگاه فرش دستبافت ایران بیش این چه که هست تنزل خواهد یافت.
زادگاه فرش دنیا در انزوا
او با بیان اینکه زادگاه اصلی فرش در دنیا، ایران است، گفت: اما امروز کشورهای دیگر متوجه اهمیت این صنعت شده‌اند و درحال کنار زدن ما هستند. اردوغان رییس‌جمهور ترکیه شخصاً اعلام کرده که باید صادرات فرش ترک به یک میلیارد دلار افزایش یابد. فرشی که حتی کوچک‌ترین نشان از فرش اصیل ایرانی ندارد.
با این اتفاقات و با تصمیمات غیرتخصصی که با شعار «رسیدگی تخصصی به فرش» سر داده شد، نمی‌توان کار را جلو برد. وزارت صمت در حالی به دنبال تنزل درجه فرش دستباف است که باید این صنعت را ارتقا دهد و مرکز ملی را تبدیل به سازمان کند تا فرش دستباف به دوران اوج خود برگردد. گفته می‌شود در مورد انتقال مرکز ملی فرش به وزارت میراث فرهنگی هیچ مشورتی با فعالان این حوزه و بخش خصوصی انجام نشده درحالی که فرش ایران جنبه صادراتی دارد و باید در وزارت صمت که یک وزارتخانه اقتصادی است، باقی بماند. وزارت میراث فرهنگی نه جنبه اقتصادی و نه سابقه‌ای در این حوزه دارد. فرش ایران سفیر فرهنگی ما است و هنر صنعت محسوب می‌شود. یک زمانی بعد از نفت، بیشترین صادرات ایران مربوط به فرش دستباف بود اما به دلیل بی توجهی دولتمردان و سپردن آن به افراد غیر متخصص فرش دستبافت ایران به روزی نشست که ترکیه قصد عبوذپر از ان را کرده است.
 روی دیگر ترکیه، مقابله با فرش ایرانی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه