یک کارشناس صنعت مسکن در گفت و گو با« اقتصادسرآمد»

نرخ ساخت مسکن در تهران مدیریت شده نیست

گروه راه و ساختمان - در حالی که تازه‌ترین آمارهای رسمی از افت تمایل به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساختمانی حکایت دارد، برخی از کارشناسان مسکن بدون توجه به فضای اقتصاد کلان که توان هر گونه تحرک تولیدی را از فعالان عرصه‌های مختلف گرفته است، تلاش دارند با ارایه راهکارهای درون بخشی، جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را معرفی کنند. راهکارهایی که اگر چه درست ارزیابی می‌شود اما درباره کارایی و کارآمدی این راهکارهای در شرایط کنونی اقتصاد تردیدهایی وجود دارد. براساس تخمین حاصل از بررسی کارشناسان حوزه مسکن، : هزینه‌های ساخت مسکن در شهر تهران حدودا بین ۲۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان در هر متر مربع است که ۴۰ درصد مربوط به زمین، ۴۰ درصد هزینه‌های مصالح و ساخت، ۱۰ درصد خدمات مهندسی و دستمزد و ۱۰ درصد عوارض شهرداری و تاسیسات شهری می‌شود.
به گزارش اقتصاد سرآمد، بالغ بر ۱۲۰۰ حرفه و صنعت با بخش مسکن مرتبط هستند که تحرک مسکن می‌تواند به رونق اقتصادی و افزایش اشتغال منجر شود. قیمت مسکن نیز می‌تواند کاهش پیدا کند؛ به شرطی که سیاست‌گذاری اصولی صورت گیرد و صنعتی‌سازی اجرا شود. متاسفانه تا صحبت از انبوه‌سازی می‌شود سریعا می‌روند سراغ خارجی‌ها؛ در حالی که هم‌اکنون مهندسان ایرانی در کشورهای دیگر پروژه‌های فاخری را اجرا می‌کنند. ممکن است چین و ترکیه، تکنولوژی را به کشور ما بیاورند، ولی در عین حال از اجرای پروژه در کشور ما تجربه کسب می‌کنند و ما به آنها وابسته می‌شویم. بنابراین باید تکنولوژی را از آنها بیاموزیم و خودمان اجرا کنیم.
در حال حاضر بخش قابل توجهی از نقدینگی سازندگان را دستگاه‌های خدماتی دریافت می‌کنند که هزینه‌های آن به خریدار نهایی تحمیل می‌شود. از طرف دیگر نوسانات اقتصادی تاثیر منفی روی بازار ساخت و ساز دارد.
نرخ ساخت در تهران مدیریت شده نیست
اصغری کارشناس صنعت مسکن اما دراینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: برآورد قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان در سال ۱۴۰۰ کار دشواری است چرا که، این مسئله همواره ذهن همه افراد فعال در حوزه ساخت و ساز و یا حتی آن دسته از افرادی که تنها قصد ساخت خانه‌های خود را دارند نیز به خود مشغول کرده است. چرا که این برآورد قیمت می تواند تاثیر بسزائی در قیمت تمام شده ساخت ساختمان داشته باشد.
معضلی به نام استعلام قیمت لحظه ای 
از بازار مسکن
وی با بیان این مهم که، هزینه ساخت و ساز مخصوصا که قیمت ها در بازارهایی مانند فولاد، طلا، نفت و ارز پر نوسان است و برای هرگونه فعالیتی اعم از خرید و یا فروش نیاز به استعلام قیمت لحظه ای از بازار دارید، گفت: قیمت ساخت این روزها فقط هزینه ساخت و ساز محدوداست و هزینه عوارض شهرداری  بیمه  نظام مهندسی و سایر سازمان ها را نیز باید به مبلغ فوق اضافه کرد که حداقل به ۶.۵ الی ۷ میلیون تومان خواهد رسید که البته منطقه به منطقه فرق متفاوت است.
با توجه به وضعیت تورم کشور پیش‌بینی می شود که قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ بین ۳۰ تا ۵۰ درصد گران خواهد شد، البته افزایش قیمت مسکن در مناطق مختلف نیز متفاوت است. از عوامل تاثیرگذار در هزینه ساخت خانه، هزینه دستمزدها و مصالح ساختمانی می باشد که قیمت مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۰ به شدت افزایش قیمت داشته است اما دستمزدها تاحدودی قابل پیش بینی هستند.
دستمزد در صنعت ساخت وساز
 افزایش نداشت
اصغری کارشناس صنعت ساخت مسکن، گفت: با توجه به وضعیت تورم کشور پیش‌بینی می شود که قیمت مسکن در سال جاری که بخش زیادی از آن گذشت، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد گرانی را شاهد بود البته افزایش قیمت مسکن در مناطق مختلف نیز متفاوت است. از عوامل تاثیرگذار در هزینه ساخت خانه، هزینه دستمزدها و مصالح ساختمانی است که قیمت مصالح ساختمانی  به شدت افزایش قیمت داشته است اما دستمزدها ابدا افزایش نداشت.
تشدید رکود صنعت ساخت و ساز
او یادآور شد: به طورکلی رکود صنعت ساخت و ساز، تاثیر مستقیمی بر گرانی مسکن دارد. هزینه ساخت و سازاگر دولت در سال ۱۴۰۰ تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار سازندگان مسکن می‌گذاشت و بازار پول و سرمایه را کنترل می‌کرد، قیمت مسکن افزایش چشمگیری نمی‌یافت.
با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور و تورم پیش رو، پیش‌بینی می شد که قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته باشد و این افزایش قیمت در مناطق مختلف متفاوت شد. هزینه ساخت ساختمان همانطور که به آن اشاره شد از عوامل تاثیرگذار در هزینه ساخت ساختمان، هزینه دستمزد کارگران و مهندسان و هزینه مصالح ساختمانی است. هزینه ساخت و ساز که در سال ۱۴۰۰شاهد افزایش چشمگیری در قیمت مصالح ساختمانی بود.
هزینه ساخت ساختمان مقاومت ساختمان: خانه های موجود و حتی ساخت و سازهایی که جدید انجام می شود، هیچکدام در برابر زلزله مقاوم نیستند. با وجود تلاش های زیادی که به منظور مقاوم سازی بیشتر ساختمان ها در برابر زلزله انجام شده است اما هنوز خیلی از خانه های شهری و روستایی در ایران، حتی ساخت و سازهای جدید چند ساله اخیر نیز در برابر زلزله های بزرگ مقاوم نیستند. برای برآورد میزان کیفیت ساختمان از نظر مقاوم بودن آن، عمر مفید ساختمان ها بررسی می شود که متاسفانه عمر ساختمان ها در ایران کمتر از ۳۰ سال برآورد شده است. 
به همان دلیل که افزایش ریسک‌های غیر اقتصادی و انتظارات تورمی موجب جهش قیمت در بازار مسکن شد کاهش آنها نیز می‌تواند موجب کاهش و ثبات قیمت در بازار مسکن شود. این تأثیرگذاری به حدی زیاد است که می‌توان امیدوار بود با کاهش ریسک‌های غیر اقتصادی و انتظارات تورمی، تورم در هزینه‌های ساخت و ساز نیز کاهش یافته در نتیجه با کاهش قیمت تمام شده مسکن، حباب بازار مسکن نیز تخلیه شود.
 نرخ ساخت مسکن در تهران مدیریت شده نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه