رمضانعلی سنگدوینی، نماینده گرگان در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

«دولت» مجلس را اقناع نکند به حذف ارز ترجیحی رای نمی دهیم

گروه اقتصاد - محمد آیتی - هرچند نمایندگان مجلس در جلسه روز یکشنبه، کلیات لایحه بودجه 1401 را تصویب کردند، اما به نظر می‌رسد، اختلاف مجلس و دولت بر سر بودن یا حذف ارز ترجیحی همچنان ادامه دارد و در این بین، در روزهای گذشته، شاهد جدل‌های لفظی هم بوده‌ایم.
بی‌تردید، این اتفاق را باید یک تصمیم بزرگ اقتصادی قلمداد کرد، از این‌رو نه دولت و نه مجلس نمی‌خواهند به طور کامل مسئولیت آن را بپذیرند، زیرا اگر این تصمیم حساس، موفق از آزمون بیرون نیاید، انتقادها از سوی مردم بالا خواهد گرفت.
در همین رابطه، رمضانعلی سنگدوینی نماینده گرگان در مجلس شورای اسلامی به اقتصاد سرآمد گفت: اولاً لازم می‌دانم بگویم که فعلاً مجلس به کلیات لایحه بودجه 1401 رای داده است و اینکه جایی گفته شود مجلس موافق حذف ارز ترجیحی است، پایه و اساس ندارد.
وی افزود: بودن ارز ترجیحی یا حذف آن، قطعاً توسط نمایندگان در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس به طور جدی و کارشناسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و سعی داریم تصمیمی بگیریم که به نفع اقتصاد و مردم و مخصوصاً دهک‌های پایین جامعه باشد.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ما در کشور، یارانه پنهان زیاد داریم، مثل برق، آب، گاز، دارو، نهاده‌های دامی، کالاهای اساسی و... از سوی دیگر، برخی از این اقلام مثل مرغ، گوشت و دارو شامل همه مردم می‌شود، پس باید توجه داشت که حذف ارز ترجیحی، کاری بسیار حساس است و تا زمانی که ساز و کار آن مشخص نباشد، نباید روی به حذف آن آورد.
این نماینده استان گلستان با اشاره به اینکه تا این لحظه، همچنان دولت ساز و کاری دقیقی را برای جایگزینی حذف ارز ترجیحی به مجلس ارائه نداده است، گفت: ما منتظر نظرات کارشناسی دولت و تیم اقتصادی آن هستیم. شاید آن‌ها همچنان در حال تجزیه و تحلیل بر روی موضوع هستند. نظر آن‌ها هرچه باشد ما هم حرف‌هایی برای گفتن داریم، اما چون دولت مسئول اجرایی کشور می‌باشد بهتر است کارِ کارشناسی را انجام دهد تا ما نمایندگان بیشتر تمرکزمان روی نظارت و حُسن اجرای کار باشد.سنگدوینی یادآور شد: دولت در این سال‌ها که ارز ترجیحی را مدنظر داشته است، نتوانست کار نظارت را به درستی انجام بدهد، حال اگر بخواهد روی به حذف آن بیاورد که احتمالاً ما را با تورم روبرو خواهد کرد، چطور می‌خواهد کار را نظارت کند؟ حقیقتاً وضع اقتصاد مردم خوب نیست و نمی‌توان روی به تصمیمی آورد که به یکباره قیمت کالایی سه برابر شود. از سوی دیگر، یارانه‌هایی که دولت به جای آن می‌خواهد به مردم بدهد این تورم و گرانی را پوشش نمی‌دهد و همین موضوعات است که ما را نسبت به این تصمیم بزرگ، حساس کرده است.
وی افزود: رقم یارانه پنهان در کشور بالاست؛ ما 65 میلیارد دلار ارز ترجیحی دادیم، آیا این هزینه بالا بر سر سفره مردم نشست؟ مردم حس کردند باری از دوششان برداشته شده است؟ اگر این رقم به طور ویژه در زندگی مردم نیامد، چقدر از آن در زندگی مردم لمس شد؟ آیا در این خصوص کار تحقیقاتی شده است؟
این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه عنوان کرد: درمان اقتصاد کشور، کاری سخت و البته زمان‌بر است. به طور مثال در ایران، روزانه 90 تا 100 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود. حال باید پرسید این یارانه برای همگان است؟ جواب «نه» است، چون هر که خودرو دارد از آن بهره می‌برد. از این‌رو، برقراری عدالت در این رابطه از ضروریات است که امیدوارم به زودی صورت بگیرد.
سنگدوینی گفت: اگر نمایندگان دولت در کمیسیون تلفیق، ساز و کار مشخصی در خصوص حذف ارز ترجیحی ندهند، بعید می‌دانم نمایندگان به حذف آن در لایحه بودجه رای بدهند. 
وی در پاسخ به پرسش اقتصاد سرآمد مبنی براینکه، حذف ارز ترجیحی و تورم احتمالی آن باعث افزایش اعتراضات مدنی خواهد شد؟ گفت: مردم دیگر توان و تحمل گرانی را ندارند و از این‌رو احتمال دارد اگر شرایط زندگی‌شان سخت شود، نارضایتی خود را بروز دهند.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: آقای رییسی گفت من دولت مردمی تشکیل خواهم داد. من هم معتقدم ایشان به دنبال رضایت مردم است، زیرا نمی‌خواهد کارنامه کاری خودش را زیر سوال ببرد.
سنگدوینی در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید هم ساز و کار را برای ارز ترجیحی تبیین کند و هم، رضایت نمایندگان را به دست بیاورد، چون مردم از ما هم انتظار دارند. بهتر بود دولتمردان زودتر در این رابطه وارد عمل می‌شدند، زیرا بودن یا حذف ارز ترجیحی، مهمترین موضوع کشور پس از کنترل ویروس کرونا است.
 «دولت» مجلس را اقناع نکند به حذف ارز ترجیحی رای نمی دهیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه