راهنمای مسافران و گردشگران دریایی


موارد مهمی که مسافران یا گردشگران دریایی لازم است تا پیش از سوار شدن بر انواع شناور مسافربری موجود در ایران بدانند.
به گزارش اقتصادسرآمد، اگر قصد سفر با شناورهای مسافربری از بندرعباس، بندر لنگه، بندر چارک، بندر آفتاب و ....  به جزایر کیش، قشم، خارک، هرمز و دیگر جزایر ایرانی واقع در خلیج فارس و بالعکس را دارید این چند صفحه مطلب را تا پیش از سوار شدن بر شناور با دقت مطالعه و در صورت نیاز به توضیحات و راهنمایی های بیشتر از مسئولان مرتبط در بنادر و ترمینال های مسافربری و نیز فرمانده شناور سوال کنید. 
طبق مقررات ملی و بین‌ المللی، سازمان بنادر و دریانوردی مسئولیت حفظ جان افراد در دریا و ایمنی تردد شناور‌ها را بر عهده دارد.
- به هشدارهای نهادهای مسئول و معتبر در خصوص پیش بینی وضعیت آب و هوا توجه ویژه ای داشته باشید. اگر نهادهای مسئول اعلام کردند که شرایط دریا برای مسافرت دریایی مساعد نیست، اصراری بر ادامه سفر با شناور نداشته باشید. صبر کنید تا شرایط اعلامی مطلوب و مناسب تشخیص داده شود. 
- رعایت تمامى دستورالعمل های صادره از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا برای خدمه و مسافران شناور الزامی است. نظارت بر اجرای صحیح این دستور العمل ها در طول سفر به عهده فرمانده شناور و در کنار اسکله و داخل ترمینال ها به ترتیب بر عهده افسران کنترل و بازرسی بنادر و مسئولان ترمینال ها است.
- در طول سفر دریایی، تردد در محل های پر ریسک شناور (روی عرشه، در پل فرماندهی، روی پله ها، در آشپزخانه، در راهروها یا در موتورخانه) برای مسافران ممنوع است. 
- اگر در طول سفر دریایی نیاز به سرویس بهداشتی داشتید حتما به مهماندار یا خدمه شناور اطلاع دهید تا آنها مسیر را به شما نشان دهند.
- سالن مسافران باید دارای سیستم و تجهیزات تهویه مناسب و نور کافی باشد.
- لطفا از ریختن زباله به دریا جدا پرهیز نمایید. 
- کشیدن سیگار در تمامی فضاهای شناور ممنوع است. همراه داشتن هر گونه مواد آتش زا و محترقه، مواد منفجره و اسیدی و نیز سلاح گرم و سرد در داخل شناور ممنوع است.
- همراه داشتن هرگونه حیوان اهلی یا وحشی در داخل شناور مسافربری ممنوع است.
-اگر بیماری یا مشکل پزشکی دارید، تا پیش از سوار شدن بر کشتی به همسفرهای خود و نیز فرمانده شناور اطلاع دهید و در صورت موافقت فرمانده کشتی به سوار شدن مسافر، اطمینان حاصل کنید که دارو‌های مورد نیاز را همراه خود دارید. در ضمن شناور دارای جعبه و وسایل مناسب کمک های اولیه می باشد.
- نقشه یا طرح ایمنی و کنترل حریق شناور با نشان مهر موسسه رده بندی و کلمه APPROVED بر روی آن – این نقشه باید در قسمت های مختلف شناور برای خدمه و مسافران قابل مشاهده باشد.
- تا پیش از شروع سفر دریایی، فرمانده شناور یا خدمه مورد تائید او باید آموزش های سمعی و بصری مرتبط با تجهیزات ایمنی و نجات و اقدامات لازم در مواقع اضطرار را به مسافران آموزش دهند.
- به منظور حفظ امنیت مسافران در شناورهای مسافربری، نصب و بهره برداری از دوربین های مدار بسته الزامی است. راستی آزمایی عملکرد این دوربین ها به عهده فرمانده شناور و افسران کنترل و بازرسی بنادر است.
- سیستم های الکتریکی شناور باید به گونه ای باشند که حداقل خطر آتش سوزی را داشته باشند، برای مسافران و خدمه خطری ایجاد ننمایند و به طور مناسب و محکم در جای خود نصب شده  باشند. شناور باید دارای یک منبع تغذیه اصلی برق و یک منبع تغذیه اضطراری برق باشد. راستی آزمایی عملکرد این منابع به عهده فرمانده شناور و افسران کنترل و بازرسی بنادر است.
- تابلو برق ها و کلیه تجهیزات الکترونیکی باید به گونه ای نصب و جانمایی شود که از تماس با گرما، روغن، آب و سوخت محافظت شوند. 
- تعداد و اعتبار گواهینامه های رده بندی و قانونی شناور باید مطابق با نیازمندی های اعلامی سازمان بنادر و دریانوردی و موسسه رده بندی کننده شناور باشد. اصل این گواهینامه ها باید روی شناور موجود باشد.  
- شناور باید دارای بیمه نامه های معتبر باشد (بیمه نامه مسئولیت مالک شناور در برابر اشخاص ثالث و بیمه نامه بدنه و ماشین آلات شناور)
- شناور برای رسیدن به مقصد باید در مسیرهای امن و مشخصی که توسط سازمان بنادر و دریانوردی به فرمانده شناور اعلام می گردد حرکت نماید.
- در زمان سوار یا پیاده شدن به/از شناور تا نشستن بر روی صندلی خود یا استقرار بر روی اسکله، مراقب کودکان و سالمندان عزیز باشید. در طول سفر دریایی، مراقب کودکان باشید تا صندلی خود را ترک ننمایند.
- در مسیرهای فرار امن شناور که در طرح ایمنی و کنترل حریق شناور مشخص گردیده است، از قراردادن هرگونه اسباب و چمدان یا هر وسیله دیگری جدا پرهیز نمایید. راستی آزمایی این مهم در طول سفر به عهده فرمانده شناور است.   
- شناور باید محلی به عنوان محل تجمع اضطراری داشته باشد. سالن های مسافری باید حداقل دارای دو راه خروجی باشند.
- جلیقه های نجات، حلقه های نجات، قایق های نجات و جان پناه های دریایی از منظر تعداد، نوع و محل قرارگیری آنها باید مطابق با طرح ایمنی و کنترل حریق شناور  باشد. در ضمن سلامت و کارایی آنها باید مورد تائید فرمانده شناور و افسران کنترل و بازرسی بنادر باشد. تین نیوز 
*رضا محمد علی بیگی
راهنمای مسافران و گردشگران دریایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه