توسعه روابط با همسایگان در راستای رشد تجارت

امضای تفاهم‌نامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا تا چند ماه آینده

گروه بازرگانی - رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان اعلام کرد: طی یک سال گذشته با آغاز دولت سیزدهم ۹ دوره مذاکره میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام شد و این مذاکرات در مرحله قانون‌گذاری از سوی کشورهاست و چند ماه آینده نهایی خواهد شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، هرویک یاری‌جانیان در همایش تجاری ایران و ارمنستان با اشاره به اینکه روابط بین ایران و ارمنستان طی قرن‌ها با کمترین چالش و به صورت همزیستی مسالمت‌آمیز ادامه داشته است، اظهار کرد: با توجه به اینکه ارمنستان تنها مرز زمینی متصل به اتحادیه اقتصادی اوراسیا است، توسعه روابط ظرفیت عظیم و گران‌بهایی را فراهم می‌کند.
وی تصریح کرد: در ۳۰ سال گذشته روابط دیپلماتیک دو کشور توسعه یافته است که با داشتن تنها مرز خاکی به اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای کشور ما اهمیت ویژه‌ای دارد و ظرفیت عظیمی را مهیا می‌کند.
این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه روابط مردم دو کشور موقعیت گران‌بهایی برای بخش خصوصی با حمایت دولتی به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: ظرفیت بسیار زیادی برای توسعه تجارت و ترانزیت ایران و ارمنستان وجود دارد.
به گفته یاری‌جانیان، ایران دارای ۱۵ کشور همسایه با ۱۳۰۰ میلیارد دلار واردات سالانه است که ایران فقط توانسته ۱.۴ درصد از این صادرات را به خود اختصاص دهد در حالی که دارای پتانسیل بسیاری برای جذب سهم بیشتر از این تجارت است.
امضای تفاهم‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا طی چند ماه آینده
اکبر گداری، رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان اظهار داشت: طی یک سال گذشته با آغاز دولت سیزدهم ۹ دوره مذاکره میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا صورت گرفته و مسائل اجرایی انجام شده است؛ اما این مذاکرات در مرحله قانون‌گذاری از سوی کشورهاست که نیاز به دارد و چند ماه آینده نهایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه سه میلیون جمعیت ارمنستان و وسعت حدود ۳۰ هزار کیلومتری نمی‌تواند جاذبه تجاری داشته باشد، خاطرنشان کرد: ارمنستان به عنوان تنها مرز زمینی ایران با کشور عضو اتحادیه اقتصادی است که مرزهای دیگر آن با دو کشور جمهوری آذربایجان و ترکیه بسته است؛ بنابراین پتانسیل زیادی ایجاد می‌کند و بخشی از کالاهای صادراتی مزیت رقابتی دارد به همین دلیل در بازار ارمنستان جمعیت و وسعت را در نظر گرفتن خطا است.
گداری با بیان اینکه در دو سال اخیر شرکت‌ها و هیات های تجاری به ارمنستان تردد بسیاری داشتند، تصریح کرد: بازار این کشور با برخی از کشورهای همسایه ایران تفاوت ویژه‌ای دارد، بسیاری از کالاها نمونه مشابه در کشورهایی مانند عراق و افغانستان ندارد؛ اما در ارمنستان محصولات از اکثر کشورهای جهان وارد می‌شود و کالاهای ایرانی باید با محصولات دیگر رقابت کنند.
وی به بیان اینکه ارمنستان به دلیل ارتباط دیرینه، روابط سیاسی و اعتبار دو طرفه ویژگی منحصر فردی برای ایران دارد، تاکید کرد: این کشور بازار رقابتی برای ایران فراهم می‌کند که پنج میلیارد دلار واردات و سه میلیارد دلار صادرات دارد.
رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان افزود: ارمنستان مواد خام را وارد و پس از فرآوری برای برندهای مشهور جهان صادر می‌کند به همین دلیل بازار با کیفیتی را دارد که همکاری‌های بین‌المللی موجب توسعه تجارت از این کشور به وجود آورده است.
 تغییر رویکرد برای توسعه نقش مناطق آزاد در تجارت
در این همایش «مجید کیانی» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه در دولت سیزدهم رویکرد جدیدی برای این محدوده‌ها در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: با وجود تمام مشکلات تمام مفاد قانونی مناطق آزاد اجرایی خواهد شد تا همانند جهان این محدوده‌ها بتوانند نقش مثبتی در توسعه تجارت کشور بر عهده بگیرند.
وی با بیان اینکه منطقه آزاد ارس از زمان شکل گیری توانسته رونق اقتصادی ایجاد کند، تاکید کرد: طی سال‌های گذشته این منطقه تراز تجاری مثبت را تجربه کرده؛ اما با این وجود از تمام ظرفیت آن استفاده نشده است، بر همین اساس تلاش داریم با کمک بخش خصوصی از پتانسیل این محدوده برای گسترش تجاری بهره‌مند شویم.
کیانی با اشاره به اینکه منطقه آزاد ارس در جوار منطقه آزاد مغری در ارمنستان قرار گرفته است، تصریح کرد: این منطقه می‌تواند در چهار حوزه تجارت، گردشگری، صنعت و کشاورزی فعالیت گسترده‌ای داشته باشد و تاکنون نیز به نتایج خوبی دست یافته است که پتانسیل گسترش نیز دارد.
وی افزود: ظرفیت کشاورزی مناسبی در امتداد رود ارس وجود دارد که می‌تواند امنیت غذایی برای کشور به همراه داشته باشد؛ از 13 هزار هکتار زمین قابل کشت یک هزار و 800 هکتار به بهره‌برداری رسیده است و از سوی دیگر با ایجاد ظرفیت سالانه تولید یک هزار و 500 تن شیلات می‌تواند صادرات قابل توجهی را برای کشور به همراه داشته باشد.
کیانی با اشاره به ثبت ژئوپارک ارس در یونسکو، اظهار داشت: این اتفاق پس از تلاش‌هایی بسیاری رخ داده است که می‌تواند سالانه میزبان گردشگران بسیاری برای کشور به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به ژئوپلیتیک بودن منطقه آزاد ارس در کریدورهای تجاری، تصریح کرد: با بهره‌مندی ریلی در این بخش می‌تواند توسعه مبادلات از مرز نوردوز را افزایش دهیم و به اهداف تجاری و اقتصادی از طریق ارمنستان دست یابیم.
تلاش برای تعیین تعرفه مبادله با اتحادیه اوراسیا
همچنین با حضور نماینده سازمان توسعه تجارت و مدیران و کارشناسان معاونت‌های کسب‌وکار و امور بین‌الملل اتاق ایران موضوع تعیین تعرفه مبادله با کشورهای اوراسیا بررسی شد.
در نشستی با حضور هادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، موضوع تعیین تعرفه مبادله با کشورهای اوراسیا بررسی شد.
در این نشست که امیر عابدی، رئیس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق ایران و مدیران و کارشناسانی از معاونت کسب‌وکار و امور بین‌الملل اتاق ایران نیز حضور داشتند، مقرر شد تا در رابطه با تعیین تعرفه مبادله با کشورهای عضو اوراسیا، اطلاعیه‌ای از اتاق ایران برای همه تشکل‌های اقتصادی و بازرگانی ارسال شود.
بر این اساس حاضرین تصمیم گرفتند اگر تشکلی در پاسخ به این اطلاعیه اعلام نظر نکند به این معنا خواهد بود که نظر آن تشکل برای صفر شدن تعرفه‌ها در حوزه خاص خود مثبت است؛ اما اگر تشکلی درباره این موضوع نظر منفی داشت، پس از اعلام نظر منفی آن تشکل دوباره کارشناسی خواهد شد.
  امضای تفاهم‌نامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا تا چند ماه آینده
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه