بررسی ریسک حمل بار کانتینری درگفت و گوی« اقتصادسرآمد» با دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران

تلفات کانتینری از فرماندۀ کشتی تا قبل از تصمیم گیری فرمانده

گروه اقتصاددریایی - تئوری‌های بیشماری برای یافتن علت ایجاد تلفات کانتینری و مفقود شدن آن ها در دریا وجود دارد که تغییرات آب و هوایی، کشتی های بزرگ، نبود دستورالعمل های ایمنی در بارگیری، برنامه ریزی نامناسب، ایجاد حریق در کشتی پر از کانتینر، سقوط کشتی در دریا، تصمیم گیری ضعیف هنگام نزدیک شدن به آب و هوای بد از جمله آن ها به شمار می رود. عوامل متعددی که در تلفات کانتینر در دریا نقش دارند، نمی توان حادثه از دست دادن کانتینر را به یک علت واحد نسبت داد این کار درست مانند هر فاجعه ای ترکیبی از عواملی است که به رویداد ها ی مفقود شدن و ایجاد تلفات کانتینر منجر می شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، در یکسال اخیر شاهد گم شدن و تلفات کانتینر زیادی در حمل و نقل دریایی بودیم، چرا که پس از هر حادثه ای که پیرامون تلفات کانتینر رخ می دهد حمل کنندگان و مدیران خطوط کشتیرانی وکلای دریایی و مؤسسات رده بندی به دنبال پاسخ به سؤالاتی هستند که چه اتفاتی افتاده و چه کسی مقصربروز این حوادث است و چه کسی قرار است خسارت را پرداخت کند.  در این راستا  باید گفت که بسیاری از همین سوالات هنوز بی پاسخ باقی مانده است. متاسفانه همیشه انگشت اتهام به سمت فرماندۀ کشتی نشانه می رود که تصمیمات درستی در هنگام بد بودن شرایط آب و هوایی نگرفته است این درحالی است که بسیاری عوامل به قبل از تصمیم گیری فرمانده برمی گردد که ازجمله آن ها می توان به بارچینی و رعایت موارد ایمنی در چینش بار و بزرگ و یا کوچک بودن کشتی اشاره کرد و یا اینکه فرمانده  کشتی از اطلاعات هواشناسی  بی خبر بوده در حالیکه در صورت اطلاع می توانست در بندر توقف کرده تا شرایط بد آب و هوایی برطرف شود.اگرچه انتخاب یک قربانی در این حوادث کار آسانی است، اما مشکلات اساسی تر از آن نیز وجود دارد که باید به بررسی و تحلیل آن ها پرداخت که تاکنون کمتر پرداخته شده است. اما معرفی  فرمانده کشتی و یا سایر خدمه کشتی به منظور مقصراحتمالی  فقط  پس از تحلیل عوامل منجر به بروز حادثه قابل تعریف است. اما این تمام ماجرا نیست‎.
ریسک حمل بار کانتینری در حوادث دریایی
یحیی ضیایی، دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: با توجه به ارتقای استانداردهای بين‌المللی دريانوردی و افزايش توان دانش فنی عمليات تخليه و بارگيری کشتی‌ها در بنادر کشور در دهه‌های گذشته وقوع حوادثی از جمله غرق کشتی در حين عمليات تخليه و بارگيری به واقع دور از انتظار است. حتی در ريسک‌های بيمه‌ای کشتی‌ها آيتم غرق کشتی‌های کنوانسونی در حوضچه بنادر و حين عمليات تخليه و بارگيری تقريبا غير محتمل به نظر می‌رسد.
اشتهای سیری ناپذیر حمل بار کانتینری شرکت های کشتیرانی
وی در ادامه با بیان این که خوشبختانه در ایران حمل بار کانتینری با کمترین مشکل همراه است، افزود: به نظر می رسد تقاضای سیری ناپذیر مدیران خطوط کشتیرانی جهان برای داشتن کشتی های بزرگتر یکی از عوامل عمده تلفات کانتینری است. در این ارتباط مرسک اولین شرکتی بود که کشتی های بزرگتر در مسیر آسیا و اروپا را فعال کرد.
تاثیر کشتی‌های بزرگ در غرق شدن کانتینری
وی با بیان این مهم که  وجود کشتی های بزرگتر خود عاملی برای افزایش تلفات کانتینری و احتمال سقوط آن ها در دریا است، گفت: به علت رونق صنعت کانتینری و افزایش نرخ اجارۀ کشتی های کانتینری در سال ۲۰۲۱ برای جابه جایی بار از  کشتی های غیر کانتینری استفاده شد که این هم یکی از دلایلی است که در زمینه تلفات کانتینری باید به آن اضافه کرد.
عوامل غرق شدن کانتینرها در دریا
او یادآور شد: فراموش نکنیم شرایط آب و هوایی در خطوط آسیا - اروپا شرایط یکسان و با ثباتی نیست و ارسال محموله ها از مراکز تولیدی از آسیا به اروپا و بالعکس با توجه به تجارت سودآوری که دارد لذا دائم بیم حوادث دریایی و تلفات کانتینری می رود، و نباید صرفاً یک نفر را مقضر قلمداد کرد. 
به منظور جلوگیری از تلفات بیشتر کانتینر در دریا باید قوانین و مقررات جدیدی  برای ایمنی در بارچینی و بارگیری کانتینر به ویژه در کشتی‌هایی که هم اکنون در دست ساخت هستند و احتمال دارد از ظرفیت بیشتر از ۲۴۰۰۰ TEU نیزبرخوردار باشند، چاره جویی اساسی شود. بیشترین خطوط کشتیرانی و مسیرهای پرتردد در آسیا در جریان هستند. حالا شاید باورپذیر نباشد اما تنگه دوور که حدفاصل بین دو کشور انگلیس و فرانسه است بیشترین میزان تردد کشتی ها را به خود اختصاص داده است. این بخش از آب ها پرترددترین مسیر دریایی جهان است و در هر روز، بیش از ۴۰۰ کشتی تجاری از آنجا تردد می کنند. تنگه مالاکا، جایی میان جزایر اندونزی و مالزی نیز از دیگر نقاط پرترافیک دنیا به شمار می رود. تنگه هرمز هم به دلیل جابجایی ۲۰ درصد از نفت کل دنیا از آنجا، دیگر منطقه پررفت وآمد کشتیرانی محسوب می شود. حمل و نقل دریایی مهمترین و اصلی‌ترین شیوه جابجایی کالا در جهان است.  بیش از دو سوم حجم کالای مبادله شده دنیا، از طریق مسیر دریایی جابجا می‌شود. حمل و نقل دریایی برای حجم‌ کالاهای زیاد، به‌صرفه‌ترین و ایمن‌ترین روش جابجایی کالا است. علاوه بر قیمت مناسب، یکی دیگر از مزایای لجستیک دریایی، تنوع و انعطاف بالای این روش است.
با توجه به پیچیدگی‌های ترخیص کالاهای جابجا شده با کشتی، بهره‌گیری از توان و تجربه یک شرکت معتبر حمل و نقل بین المللی یک ضرورت است. همکاران ما در شرکت بین المللی ستاره آبی دریا bsl آماده ارائه انواع خدمات مورد درخواست شما هستند.
تلفات کانتینری از فرماندۀ کشتی تا قبل از تصمیم گیری فرمانده
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه