گذری بر وضعیت صنعت شیلات؛ «در تولید و پرورش ماهیان ضعیف عمل کردیم»

ظرفیت‌های پهنه آبی در عمل رها شده است

گروه دریا محور- همانطور که می دانید در کشورمان ایران ظرفیت های عظیمی برای بهره گیری و استیصال از منابع خدادای وجود دارد اما آنچه مهم است بهره گیری صحیح و مدیریت نظام مند است که متاسفانه در کشور این مهم سال هاست که با فراموشی روبرو است و این ظرفیت های بالقوه بالفعل نمی شوند. یکی از معضلات عدم بکارگیری این ظرفیت های عظیم در کشور  وابستگی مان به اقتصاد نفتی است. این مقوله منجر شده تا بسیاری از صنایع مهم جدی گرفته نمی شوند.یکی از صنایع مهم ما که اتفاقا نعمت خدادای است و شاکله وجودی آن را طبیعت بکر تشکیل می دهد، «دریاست»  اگر این صنعت و اقتصاد دریا محور را جدی کرفته بودیم وضعیت حاکم بر این صنعت اینگونه فشل و بی رمق نبود. مطالبات حدااقلی جامعه ی دریایی ما حمایت‌های بیمه‌ای، تسهیلاتی، تضمینی ارزی، تعرفه‌ای، زیرساختی، فنی و حرفه ای  و آموزشی است که اگر همین امروز به آن ها جامه عمل پوشانده و عملیاتی شوند نتیجه ثمر بخشی را در این رابطه خواهیم گرفت.به گزارش اقتصادسرآمد، محمدعلی محسنی بندپی، عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی در مورد بی مهری به صنعت شیلات به خانه ملت گفت: ایران از شمال تا جنوب متصل به آب‌های آزاد است این فرصت استثنایی برای کمتر کشوری پیش می‌آید، بحث اقتصاد دریا محور بخشی از آن به صنعت شیلات باز می‌گردد بخش‌های دیگر آن توریسم و اقتصاد دریایی را در بر می‌گیرد، فقط در استان مازندران حدود ۴۵۰ کیلومتر ساحل داریم که تنها یک الی دو نقطه از آن با فشارهای خاصی از سوی بخش خصوصی و با حمایت برخی از نمایندگان یا استانداران فعالیت می‌کنند.
وی گفت: با عدم ایجاد شرایط مناسب همچون پرداخت تسهیلات نتوانستیم زمینه پرورش آبزیان و حتی ماهی در قفس را ایجاد کنیم، عملا زنجیره تولید ما بسیار ناقص است بر همین اساس شاهد سبقت گیری بازار شیلات ترکیه از ایران هستیم.
نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی افزود: در کشور ما عملا دریا و ظرفیت‌های این پهنه آبی رها شده است، عدم هماهنگی بین بخشی سازمان‌ها و نهادهای مربوطه و عدم باور به بهره مندی از اقتصاد دریا در برابر طلای سیاه و همچنین عدم وجود قوانین محکم و متقن در احیای این بخش منجر شده تا نتوانیم از ظرفیت کافی آن بهره لازم را ببریم، جدای از مبحث شیلات می‌توان از وجب به وجب سواحل دریایی کشورمان بهره گیری بهینه را داشته باشیم.با آزاد سازی سواحل مقرر شد تمام منابع دریا برای منافع ملی بهره برداری شود چه میزان توانستیم به این مهم دست پیدا کنیم؟
وی در ادامه با بیان آزاد سازی سواحل کشورمان گفت: با آزاد سازی سواحل مقرر شد تمام منابع دریا برای منافع ملی بهره برداری شود چه میزان توانستیم به این مهم دست پیدا کنیم؟ از شیلات گرفته تا توریسم دریایی آیا به حداقل پیش بینی لازم برای بهره برداری آن رسیدیم، آیا هدف از آزادسازی سواحل، تخریب فعالیت‌های بخش خصوصی و دولتی بوده است، اگر این تخریب با هدف آزادسازی در راستای بهره برداری تولید، ثروت ملی و افزایش سرمایه گذاری داخلی باشد، بی تردید به نتایج مطلوبی از آن خواهیم رسید، متاسفانه در هماهنگی بین بخشی به شدت دچار مشکل هستیم.
 سازمان‌ها با تبدیل چپاول‌ها به تعامل‌ها کنار یکدیگر بایستند
نایب رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی گفت: بخش خصوصی منابع قوی برای بهره برداری دارند اما لازمه آن نهادها و سازمان‌های مختلف هستند که باید در کنار بخش خصوصی قرار بگیرند تا به هدف نهایی که همان تولید داخلی است، دست پیدا کنیم، در حال حاضر عدم هماهنگی محیط زیست، توسعه منابع انسانی و سایر سازمان‌ها منجر شده تا هدف دلخواه دست نیافتنی باشد؛ باید با تبدیل چپاول‌ها به تعامل‌ها و تمام سازمان‌ها کنار یکدیگر بایستند.
در تولید و پرورش ماهیان  ضعیف عمل کردیم
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز در بحث اقتصاد دریا محور به ویژه موضوع شیلات و ماهی در قفس باید امکانات اختصاص داده شود تا بتوانیم میلیون‌ها تن ماهی تولید کنیم؛ باعث تاسف است که با عدم ایجاد شرایط مناسب همچون پرداخت تسهیلات نتوانستیم زمینه پرورش آبزیان و حتی ماهی در قفس را ایجاد کنیم، عملا زنجیره تولید ما بسیار ناقص است بر همین اساس شاهد سبقت گیری بازار شیلات ترکیه از ایران هستیم.
باید انگیزه لازم را برای صیادان و تولیدکنندگان آبزیان فراهم کنیم
عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در ادامه تصریح کرد: باید انگیزه لازم را برای صیادان و تولیدکنندگان آبزیان فراهم کنیم، هماهنگی لازم از بخش گمرکات گرفته تا صادرات، واردات و صنایع تکمیلی باید با برنامه ریزی وارد عمل شوند، متاسفانه تاکنون رویکرد جدی و هماهنگی بین بخشی میان نهادهای مرتبط در تقویت اقتصاد دریایی به ویژه بخش شیلات وجود نداشته است.
وابستگی به اقتصاد نفتی منجر شده تا بسیاری از صنایع ازجمله صنعت شیلات در کشور نادیده گرفته شود
نماینده مردم نوشهر در ادامه یادآور شد: وابستگی به اقتصاد نفتی منجر شده تا بسیاری از صنایع همچون شیلات، کشاورزی، گردشگری، توریسم سلامت و...در کشور نادیده گرفته شود، باید بپذیریم که هر چه سریعتر از طلای سیاه جدا شده و حمایت‌های بیمه‌ای، تسهیلاتی، تضمینی ارزی، تعرفه‌ای، زیرساختی، فنی و حرفه ای  و آموزشی و حتی قضایی از فعالان صنعت دریایی به ویژه بخش شیلات صورت پذیرد
ظرفیت‌های  پهنه آبی در عمل رها شده است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه