«اقتصادسرآمد» بررسی می کند؛غفلت ایران از سودآوری ورزش‌های دریایی

پيشبرد توسعه ملی و منطقه ای با روی آوری به ورزش‌های آبی

گروه اقتصاد دریا - اینکه گردشگری دریا مهم‌ترین منبع درآمدی پایدار برای کشورهای منطقه خلیج فارس محسوب می شود بر کسی پوشیده نیست. بنابراین توجه به گردشگری، صنایع و خدمات دریایی نه یک گزینه دلخواه بلکه یک ضرورت حتمی است. اگر ما گردشگری دریایی را از گردشگری ساحلی جدا کنیم، تقریبا هیچ سهمی در گردشگری دریا نداریم، اغلب آنچه در ایران تحت عنوان گردشگری دریایی مطرح می‌شود همان گردشگری ساحلی است. مسافران با رسیدن به ساحل سفر خود را پایان یافته می دانند در حالی که ساحل تازه محل شروع سفر است. سهم ایران در این بخش، تقریبا هیچ است.
به گزارش اقتصادسرآمد، تعداد بسیاری آثار و بنا های تاریخی از گذشته دریانوردی ایرانیان در طول سواحل شمالی کشور وجود دارد که می تواند گردشگران بسیاری را به خود جلب کند اما به هر نحوی مهجور مانده اند. از جمله این آثار می توان به بنادر تاریخی مهروبان، سی‌نیز، ری‌شهر، سیراف، هزارمردان، نایبند، نجیرم، و دهه‌ها بندر دیگر نام برد که متاسفانه به جای آنکه نقشی در بهبود وضع معیشتی افراد محلی و ارتقای فرهنگ دریایی جامعه داشته باشند، در حال از میان رفتن و تخریب هستند.
در دریاهای پیرامونی ایران پدیده‌های جالب توجه طبیعی کم نداریم. در سواحل چشم ‌اندازهای ساحلی بی ‌نظیری وجود دارد که اغلب یا مغفول مانده ‌اند یا دچار گردشگری بی ‌ضابطه شده‌ اند به گونه ‌ای که در برخی مواقع بیش از آنکه سود رسان باشند، زیان بار شده‌ اند. وی به سیناپرس گفت: فرهنگ ‌های محلی متنوع به همراه معماری ‌های سازگار با محیط زیست از ویژگی‌ های سواحل ایران است که می ‌تواند جذابیت های فرهنگی بسیاری ایجاد کند. مطالعات نشان می دهد به ازای هر یک واحد سرمایه گذاری در بخش میراث فرهنگی دریا، فعالیت های اقتصادی گردشگری مانند هتلداری و حمل و نقل تا حدود 12 برابر افزایش پیدا می کند.
فرصت‌های فراموش شده ورزش‌های دریایی در دریای خزر
مسعودشیرین کلام، دبیركمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با اقتصادسرآمد با تاکید بر این مهم که راه اندازي ورزشهاي آبي در درياي خزر، ظرفيتي است كه تحقق همه جانبه آن نيازمند مديريت، برنامه ريزي و سرمايه گذاري است، به خبرنگار ما گفت: برايند اطلاعات موجود نشان مي دهد كه اكنون هيج رشته ورزشي آبي شامل شنا، جت اسكي، موج سواري، قايق موتورسواري، كاياك سواري، اسكي روي آب، واترپولو، به طور ساماندهي شده و منسجم و پيوسته در درياي خزر برگزار نمي شود.
پيشبرد توسعه ملي و منطقه اي با روی آوری به ورزش‌های دریایی
وی با بیان این نکته که  دريا و ساحل آن از جمله ظرفيت هاي مهم در استان هاي شمالي است كه بايد به طور شايسته از مزاياي آن براي پيشبرد توسعه ملي و منطقه اي استفاده كرد، افزود: تمامی سواحل درياي خزر در مقايسه با ساير سواحل دنيا امنيت بيشتري برخور است كه مي طلبد ظرفيت‌هاي موجود اين مواهب طبيعي شناسايي و از آن بهره برداري مکفی را داشته باشیم. 
ورزش دریایی نیازمند نگاه 
و سرمايه گذاري ملي
وی با تاکید بر این مهم که با اين توصيف در صورت سرمايه گذاري مناسب و بهره وري مطلوب از ظرفيت هاي ساحلي در بخش ورزش هاي آبي به طور قطع به رونق بيش از پيش اين منطقه اي را پیش روی سواحل ریای خزر خواهیم گذاشت، گفت: رونق بخش هاي گوناگون از جمله ورزشي، گردشگري، رفاهي در سواحل استان هاي ساحلي نيازمند نگاه و سرمايه گذاري ملي است لذا تدوين برنامه و استراتژي بلندمدت براي استفاده از ساحل و دريا متناسب با تنوع كاربري هاي تعريف شده در آمايش سرزميني، مي تواند ضمن حفظ محيط طبيعي و محيط زيست رونق گردشگري ساحلي و دريايي را افزايش دهد.
تعاریف ورزش‌های دریایی
شیرین کلام در اشاره به این که توجه لازم به مقوله ورزش‌های دریایی در ایران نبوده و هنوز هم نیست، گفت: گردشگري دريايي شامل جاذبه هاي دريايي، زيرآب و سطح دريا را شامل مي شود كه از جذاب ترين حوزه هاي گردشگري دنيا است ولی چرا در ایران به آن توجه نمی شود.به رغم تمامی موارد یاد شده قطعا باید به اين نكته توجه داشت كه در ايران چيزي به معناي واقعي كلمه گردشگري دريايي و ساحلي نداريم و علاوه بر اين نيز تضاد واقعي موجود در بحث دريا و ساحل و در تصميم گيري ها باعث اصلي عدم رشد و توسعه يافتگي مناطق ساحلي شده است. لذا در بحث كلان مباني توسعه صنعت گردشگري در دو بخش سواحل و دريا در استان هاي شمالي واقعيت اين است كه مسوولان امر بايد براي هر حوزه اين بخش گسترده گردشگري كشور علاوه بر نيازسنجي مناطق، براي آن راهكاري علمي و عملي ارايه كنند تا علاوه بر شكوفايي و توسعه ورزش هاي آبي ديگر ظرفيت هاي فراموش شده اين دريا نيز جهت استفاده بهينه و اقتصادي نيز شناسايي و توجه جدي شود.
مساله مهم دیگر این است كه وظیفه دولت ها است كه با توجه به پتانسیل جمعیتی و جغرافیایی كشور به تكیه بر اصول پایدار گردشگری به و برنامه ریزی و سیاستگذاری در این امر بپردازند كه گردشگری پایدار دربخش دریا درآمد پایداری را برای ساکنان شهرهای ساحلی ایجاد می کند که خود مانع از مهاجرت انها به کلانشهرها خواهد بود.
 پيشبرد توسعه ملی و منطقه ای با روی آوری به ورزش‌های آبی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه