بیمه صنعت دریایی نیازمند یک تفکر اکوسیستمی است «اقتصادسرآمد» گزارش مي دهد

صنعت بیمه دریایی نیازمند کیفیت خدمات در سطح بین‌الملل

گروه بانک بیمه و بورس - درحال حاضر برخی از بارنامه‌هایی که در بازار موجود است بارنامه‌هایی بدون پشتوانه بیمه‌ای هستند درحالیکه صنعت بیمه می‌تواند از این فرصت استفاده بهتری کند. تعداد کشتی‌هایی که به ایران ورود می‌کنند محدود بوده و این کشتی‌ها نمی‌توانند از بیمه نامه‌های خارجی به خوبی استفاده کنند، بنابراین بیمه نامه‌های داخلی میتوانند نیازهای بیمه گذاران را به درستی برطرف ‌کنند. تا به امروز روشی که شرکت‌های بیمه خارجی از بیمه برای بارنامه‌ها استفاده می‌کنند در بیمه‌های داخلی کشور پیاده سازی نشده است.به گزارش اقتصادسرآمد، وقتی قرار است کالایی بیمه شود با توجه به ارزش کالا می‌توان مدل‌های مختلف بیمه را انتخاب کرد اما برای بیمه کردن یک بارنامه مشکلاتی وجود دارد. ظاهراً شرکت‌های بیمه‌ای در ایران بیشتر بیمه نامه مسئولیت ارائه می‌دهند درحالیکه فرق زیادی با بیمه بارنامه وجوددارد. گفته می‌شود بخش زیادی از بارنامه‌های شرکت‌های کشتیرانی بیمه نامه ندارند و اگر به خسارتی برخورد کنند نمی‌توانند پاسخگوی خسارات با مبالغ سنگین باشند. در بیمه کشتی، شرکت بیمه با توجه به نوع شناور، مسئول جبران خسارت بدنه شناورها می‌باشد و در بعضی از پوشش‌ها مسئولیت ناشی از تصادف و همچنین زیان همگانی نیز تحت پوشش قرار می‌گیرد. پی دلیل شِکوِه برخی کشتی داران در ارتباط با نحوه عملکرد بیمه در ایران چه می‌تواند باشد؟
بیمه صنعت دریایی نیازمند نگاه ویژه
محمدعلیخانی، کارشناس بیمه کشورمان با ابراز تاسف از کم توجهی خاص به بیمه در بخش دریایی ایران، به رزونامه اقتصادسرآمد، گفت: صنعت بیمه کشور در کنار صنعت دریایی باید یک تفکر اکوسیستمی داشته باشد به گونه ای که همه سازمان‌ها مسئولیت‌های اجتماعی خود را به نحو احسن اجرایی کنند. 
چرا کشتی‌ها نیاز به بیمه معتبر دارند
وی تصریح کرد: مسیر حمل‌ونقل دریایی بیش از ۹۰ درصد سهم کل جابه‌جایی تجارت بین‌الملل را یدک می‌کشد. کشتی‌هایی که در سیستم حمل‌ونقل دریایی مورداستفاده قرار می‌گیرند همگی باید تحت پوشش بیمه معتبری باشند تا بتوانند در بنادر دنیا رفت‌وآمد داشته باشند.
اهمیت حضور بیمه در صنعت دریایی
وی در ادامه ابراز داشت: محدود کردن شرکت‌های کشتیرانی در استفاده از امکانات بین‌المللی طبعا منجر به محدود شدن اقتصاد آن کشور خواهد شد چراکه تجارت با محدودیت مواجه می‌شود. اهمیت حضور بیمه در صنعت حمل‌ونقل آشکار است. می‌توان به دوران سخت تحریم رجوع کرد که دولت‌های غربی برای مبارزه با ایران، ابزار تحریم صنعت بیمه را به کار بردند.
اثربخشی تحریم ها بر بیمه صنعت دریایی
علیجانی در ادامه با بیان اینکه بیمه‌های دریایی باید برای ماندگاری در صنعت و ادامه مسیر باید کیفیت خدمات خود را افزایش دهند و در سطح بین‌الملل قیمت خدمات خود را استاندارد کنند،  گفت: بر اساس تحریم‌های ظالمانه استکبار ورود کشتیهای اقیانوس پیما را به بنادر ایران با چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو کرد اما با به اوج رسیدن تحریم‌ها فعالیت‌های بیمه‌ای متقابل تقویت شده است.
تشخیص بازار برای شرکت‌های بیمه‌ای
 دشوار است
او ادامه داد: بازار حمل و نقل دریایی، بازاری گسترده با مشتری‌های کوچک است و به دلیل تعداد مشتری‌های کوچک، شرایط تشخیص بازار برای شرکت‌های بیمه‌ای بس دشوار است. در بیمه کشتی خسارتهای وارده به بدنه شناورها و مسئولیت مالکان آنها در برابر اشخاص ثالث پوشش داده میشود. براساس اطلاع شرکتهای بیمهای حداقل در مورد حوادث داخلی تاکنون اقدامی موثر صورت نداده‌اند. مالکان کشتی مدت ها پس از حادثهای که برای کشتی شان رخ می‌دهد، تلاشی سخت را برای دریافت غرامت ها به کار می بندند ولی راه به جایی نمی‌برند.وی بیان کرد: بدون بیمه هیچ شناوری نمی تواند در آب‌های آزاد تردد کند که این امر بر اساس کنوانسیون جهانی است در صنعت دریایی بیمه کشتی ها، بیمه بلیط آنها برای تردد در آب‌های آزاد و بین‌المللی محسوب می شود.
علیجانی اظهار امیدواری کرد، در دولت سیزدهم با وعده وزیر اقتصاد و دارایی بیمه‌ها در فضای رقابت سالم زمینه حرکت رو به جلو و مطلوبی را در ارائه خدمات به مردم مهیا کنند.
 واقعیت این است که مشکلات بیمه‌های خصوصی در رقابت با سایر بیمه‌ها متعدد است و شکل‌گیری رقابت ناسالم در این حوزه بر پیکره بیمه‌ها نیز ضربه وارد می کند. بعد از پایان دوران تحریم یکی از وظایف کشتیرانی ها حضور در بازار جهانی و بنادر بین‌المللی است و در این خصوص مؤسسات رده‌بندی ، بیمه‌ها و امثالهم باید سرعت ارتقاء استانداردهای کیفی خود را افزایش دهند چرا که به نظر می رسد هنوز از استانداردهای لازم عقب هستیم.کشور ما از لحاظ ظرفیت و پتانسیل‌های دریایی دارای مزایای قابل‌توجهی است اما آن‌طور که باید از آن استفاده نشده است و زمانی متوجه آن می‌شویم که مشکلی به وجود بیاید. بیشترین حجم حمل‌ونقل در دنیا به لحاظ طبیعت صنعت حمل‌ونقل، با کشتی‌ها انجام می‌شود چراکه دارای فضای بیشتر و هزینه‌های پایین‌تری است. بحث بیمه برای وسائل نقلیه که کالا را جابه‌جا می‌کنند چه از بعد مسئولیت‌های صنعت حمل‌و‌نقل و چه از بعد منافع صاحبان کالا حائز اهمیت است. صنعت بیمه تا رسیدن به نقطه مطلوب و ایجاد هم‌افزایی با صنعت حمل‌ونقل دریایی فاصله قابل‌توجهی دارد.
پیوند مشترک این دو صنعت از آنجا شروع می‌شود که چون حمل‌ونقل همراه با ریسک است، ارگان‌هایی باید ریسک‌های عملیاتی متصل و مرتبط با حمل‌ونقل را تحت پوشش قرار دهند و این امر امکان ریسک‌پذیری و گسترش فعالیت را برای کسی که حمل‌کننده است، ایجاد می‌کند. فصل مشترک موجود یک نیازمندی است که صنعت حمل‌ونقل به پوشش ریسک‌های خودش دارد و طبعا توسط شرکت‌های بیمه‌ای قابل پوشش است و این امکانات ارائه می‌شود.
 صنعت بیمه دریایی  نیازمند کیفیت خدمات در سطح بین‌الملل
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه