یک کارشناس صنایع دستی دریایی جنوب به « اقتصادسرآمد» می‌گوید: همسایگان به صنایع دستی دریایی ایران علاقمندند

بی توجهی به صنعت  پر طرفدار صنایع دستی استان های ساحلی 

گروه اقتصاددریایی- صنایع دستی دریایی یکی از رشته‌ هایی است که در استان های ساحلی قدمتی دیرینه دارد و گفته شده در فهرست آثار ملی هم جای گرفته است. با توجه به رویکرد جدید صنعتگران فعال در این حوزه، محصولات تولید شده بیشتر جنبه کاربردی و تزیینی دارند و شامل زیورآلات کاربردی مانند گردنبند، گل سینه، آویز ساعت، آویز گوشی همراه، گیره مخصوص روسری و تابلو‌های تزیینی با تلفیق نقاشی و عروسک‌های صدفی می‌شود. این صنعت اگرچه برای مردم کشور غریب نیست اما هنوز نتوانسته آن طور که شایسته است جایگاه خود را در میان صنایع دستی باز کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، موضوع برندسازی در چند دهه گذشته برای صنایع دستی دریایی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است در بازار‌های به شدت رقابتی جهانی، نیاز به برنامه ریزی مقصد‌ها برای ایجاد یک هویت منحصر به فرد و بی نظیر یعنی متمایز ساختن خودشان از رقبای خود، اهمیت حیاتی پیدا کرده است. به همین منظور حضورصنعتگران صنایع دستی دریایی در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی زمینه را برای بروز استعداد‌ها و همچنین رقابت برای رسیدن به کیفیتی برتر در کنار حفظ اصالت هنر و تبادل فرهنگ هنری مناطق مختلف را نیز در بردارد را سبب می‌شود. 
یکی از دستاورد‌های سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار که با همکاری دهیاری‌ها و دستگاه‌های ذیربط اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی صنایع دستی نموده که بازخورد آن توانمندسازی بانوان و شرکت کارآموزان این حرفه در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و همچنین ارائه تولیدات صنایع دستی دریایی منحصر به فردی جهت فروش به گردشگران و بازدید کنندگان است. باید جشنواره‌های ملی تا فرهنگ‌های مختلف هم معرفی و بستری مناسب برای تبادلات فرهنگی بین استانی و ملی ایجاد شود تا در حاشیه این جشنواره‌ها ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های صنایع دستی دریایی را به همگان معرفی کند صنایع دستی دریای کمک بسیاری می تواند به مردم مناطق ساحلی به ویژه در سواحب جنوب کشور نماید. 
نادیده گرفتن صنایع دستی دریایی در کشور
علی آران، کارشناس و کارآفرین صنایع دستی دریایی جنوب کشورمان در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: صنایع دستی دریایی هرمزگان تلفیقی از هنر و خلاقیت است و در تولید صنایع دستی دریایی آنچه اهمیت دارد خلاقیت فرد است تا با این اجسام و قوه تخیل خود زیباترین محصولات و اثرتولید کند. اما این مهم به فراموشی سپرده شده است.
وی با تاکید بر این که تا به امروز حمایتی از سوی مراجع بالا دستی از فعالان صنایع دستی دریایی نشده است، افزود: همجواری استان هرمزگان با کشورهای حاشیه خلیج فارس و علاقمندی این کشورها به کار دستی دریایی فرصت مناسبی برای  صادرات و ارزآوری صنایع دستی دریایی ایرانی است. می توان برای کشور خلق ثروت کرد و زمینه در آمد زایی ملی را فراهم کرد اما متاسفانه  این فرصت بالقوه به به دلیل بی توجهی مسوولان به فعل تبدیل نشده است.
علاقمندی همسایگان به صنایع دستی 
دریایی ایران
وی با انتقاد وگلایه از بی توجهی  مسئولان به این صنعت پر طرفدار و محبوب استان های ساحلی و کشورهای همسایه جنوبی کشورمان، ابراز داشت: متاسفانه در سایه بی توجهی‌ها و کاری مسئولان، این صنعت پرطرفدار تا به امرزو نتوانسته به جایگاه واقعی خود در بین سایر صنایع دستی در منطقه و جهان برسد.
از گذشته های دور، دریا و فرهنگ صنعت دریایی با زندگی ساحل نشینان این استان گره خورده است، موضوعی بود که آران به آن پرداخت و گفت: اایران در مسیر ترانزیتی شمال و جنوب قرارگرفته و می‌تواند کشورهای آسیای میانه را به آب‌های بین‌المللی جنوب کشور متصل کند. غنی بودن آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان  که محل زیست جانداران بسیارزیادی مانند مرجان‌ها، صدف‌ها و موجودات دیگر است که شرایط مساعدی را برای رشد صنایع‌دستی در ایران و استان هرمزگان فراهم کرده است.
کارآفرین صنایع دستی دریایی تاکید کرد: بی شک حمایت دولت ازسرمایه‌گذاری در این صنعت شرایط خوبی را برای  این استان و به ویژه شهربندرعباس به عنوان پایتخت اقتصادی ایران فراهم خواهدکرد. 
با این اوصاف اما آیا مسئولان صناع دستی این شهر به این فکر خواهند افتاد یا چندین سال زمان نیا است تا این خواب از سر بپرد.  کشور ما از شمال با دریای خزر و از جنوب با خلیج فارس نوار ساحلی دارد و همین باعث شده تا مردم از نعمت‌های این دریاهای بی کران و زیبا، استفاده کنند. یکی از فواید این آبها، منابعی است که در اختیار مردم قرار می‌دهد تا هنر، ذوق و سلیقه خود را روی آنها اجرا کنند. محصولات و صنایع دستی که از دریا سرچشمه گرفته اند، در شهرهای ساحلی جنوب کشور، رونق بیشتری دارند.
صنایع دستی کشور ما، به خاطر قدمت و اصالتی که دارند، همواره مورد توجه مردم سراسر جهان قرار می‌گیرند. هنرهای دستی تولید شده از اشیایی که از دریا گرفته می‌شوند نیز، محبوب واقع شده و افراد زیادی مشتاق به خرید و نگهداری از آنها هستند. فکرش را بکنید که گوشه اتاق خود، وسیله‌ای را نگهداری کنید که از دل دریا بیرون آمده و با دستان هنرمندی خلاق و زحمتکش، آراسته شده و گوشه‌ای از اصالت و فرهنگ یک دیار را برای تو به ارمغان آورده است.
بی توجهی به صنعت  پر طرفدار صنایع دستی استان های ساحلی 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه