دریاچه ارومیه قربانی مصارف کشاورزی شد؟« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

نفس‌های آخر دریاچه ارومیه درسایه بی توجهی

گروه انرژی - اعظم زندیه - درپی منتشر شدن اخباری در فضای مجازی درباره خشک شدن کامل دریاچه ارومیه مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست با تکذیب این خبر اظهار کرد: دریاچه ارومیه هنوز به‌صورت کامل خشک نشده اما تقریبا دو قسمت شمالی و جنوبی آن از هم جدا شده و حدودا ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از دریاچه باقی‌مانده است. این در حالی است که خبرها حکایت از ان دارد که با به صفر رسیدن ورودی آب به دریاچه ارومیه این محل به روزهای پایانی عمر خود نزدیک می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، برای وصل شدن دو بخش دریاچه ارومیه نیازاست تا تامین حق‌آبه زیست محیطی دریاچه انجام شود و در صورت عدم تامین آن، قاعدتا وضعیت با توجه به روند و میزان بالای تبخیر تا اواسط پاییز قطعا میزان بیشتری تبخیر را نیز خواهد داشت و سطح تراز دریاچه ارومیه به کمترین میزان خود در چندین سال اخیر می‌رسد و این یعنی فاجعه در انتظار این دریاچه شور ایرانی است.
در دو ساله گذشته باتوجه به اظهارات وزارت نیرو باید هر سال حدود ۱.۱ میلیارد مترمکعب آب وارد دریاچه می‌شد، در حالی که روند تبخیر بسیار بیشتر از این مقدار آب است. سازمان حفاظت محیط زیست میزان نیاز آب محیط زیستی دریاچه را به وزارت نیرو به مقدار ۳.۴ میلیارد مترمکعب اعلام کرده بوده که در صورت عدم تحقق این میزان حق‌آبه قاعدتا باتوجه به تبخیر بالایی که وجود دارد، قطع به یقین امیدی به احیای دریاچه نخواهد بود. ظاهرا وزارت نیرو کارهای مهمتری نسبت به احیای این دریاچه دارد که باید مشغول به آن باشد.
علی دریکوند، کارشناس محیط‌زیست اما با ابراز تاسف از مدل برخورد متولیان امر با اختصاص حقآبه به دریاچه ارومیه، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: متاسفانه حجم آب موجود در دریاچه ارومیه به حداقل میزان خود رسیده است، در طی چند سال اخیر نه تنها ورودی قابل قبولی نداشته بلکه با شدت گیری کاهش بارندگی، افزایش خشکسالی‌ها و تبخیر بیش از اندازه، منجر به نابودی این دریاچه شده است؛ در کنار تمام این عوامل احداث سدهای متعدد در اطراف این دریاچه شرایط آن را بدتر کرده است.
دریاچه ارومیه قربانی مصارف کشاورزی
وی با بیان این مهم که در صورت عدم تامین حق‌آبه و تحقق نیافتن برنامه‌های مصوب شده به‌صورت کامل، قطع به یقین دریاچه کاملا خشک می‌شود و امیدی به احیای آن نیست، افزود: انتقال ۳۰۰ میلیون متر مکعبی از آب دریاچه برای رونق بخش کشاورزی، صنعت و شرب به تبریز؛ ترک خوردگی عمیق ۷۰۰ کیلومتر از تونل انتقال آب دریاچه زاب، زنده ماندن این دریاچه را با اما و اگرهایی مواجه که مرگ را برای آن محتمل کرده است.
بودجه احیای دریاچه ارومیه حیف و میل شد
وی با تاکید بر این نکته که باید پذیرفت حیات دریاچه شور آذربایجان رو به پایان است، گفت: اجماع نطر کارشناسان نشان می‌دهد ستاد احیای دریاچه ارومیه در طی ۱۰ سال عملکرد مناسبی برای زندگی دوباره این دریاچه نداشته است، باید دید که بودجه احیای این دریاچه در کجا صرف شده است.
ترکیبی از خشکسالی و افزایش انحراف آب برای مصرف آبیاری کشاورزی در حوضه آبخیز این دریاچه باعث کاهش چشمگیر مساحت این دریاچه طی سالیان اخیر شده است. همچنین ساخت سد روی رودخانه‌هایی که به آن می‌ریزند و کشیدن آب‌های زیرزمینی این منطقه موجب شده تا دریاچه ارومیه به مرور زمان کوچک و کوچکتر شود. دریاچه ارومیه به همراه تقریباً ۱۰۲ جزیره خود، به عنوان یک پارک ملی توسط سازمان محیط زیست ایران محافظت می‌شود.
زمزمه خشکی کامل دریاچه ارومیه به گوش می‌رسد اما هنوز به مرحله خشکی کامل نرسیده‌ایم؛ باید بپذیریم این دریاچه گاهی به عنوان ابزارهای سیاسی مورد توجه قرار گرفته است، موضوعی بود که دریکوند به آن اشاره داشت و افزود زخم عمیق از جنس سوء مدیریت در سایه سیاست بر پیکر بی جان دریاچه وارد شده و به نظر می رسد بودجه‌ای که برای احیای دریاچه اختصاص داده شد، در محل تعیین شده هزینه نشده است.
وی تاکید دارد: رسانه‌ها باید برای تامین حداکثری حق‌آبه دریاچه ارومیه از وزارت نیرو مطالبه‌گری کنند تا پیگیری‌ها صورت بگیرد و از مبادی پیش‌بینی شده میزان ۳.۴ میلیارد متر مکعب حق‌آبه دریاچه ارومیه محقق شود.
دریاچه‌ ارومیه به عنوان ششمین دریاچه آب شور جهان، بزرگ‌ترین دریاچه آب‌ شور خاورمیانه و ایران است و محل زیست بسیاری از حیوانات مهاجر و بومی مثل فلامینگو و پلیکان بوده، اما نفس‌هایش به شماره افتاده است و برای نجات آن، باید به سرعت اقدام کرد خشک شدن آن نه تنها در سطح ملی بلکه در سطوح جهانی تبعات گسترده‌ای دارد و انتقادهایی برای ایران نیز به دنبال خواهد داشت.
خشکی دریاچه ارومیه نه تنها آذربایجان غربی را تحت الشعاع قرار می‌دهد بلکه ۱۵ استان دیگر را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و از کشاورزی گرفته تا معیشت مردم متاثر از این بحران زیست محیطی خواهد بود به گونه‌ای که سلامتی افراد را به مخاطره انداخته و به تبع آن کوچ اجباری را برای مردم رقم می‌زند. دریاچه ارومیه که از اواسط دهه ۸۰ شمسی شروع به خشک شدن کرد، امروزه در خطر خشک شدن کامل قرار دارد.
نفس‌های آخر دریاچه ارومیه درسایه بی توجهی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه