یک کارشناس امور بنادر به« اقتصادسرآمد» می گوید: اسکله نفتی نوشهر بار دیگر جان گرفت

بندر نوشهر از خواب رکود بیدار می شود؟

گروه اقتصاددریا - نوشهر یکی از شهرهای کهن دیار مازنداران است که از دیرباز مورد توجه مردم و مسئولان بوده است که چندی با حال بد گذران زندگی می کد به ویژه در حوزه بندری این شهر. بندر نوشهر که در دهه های گذشته روبه زیان دهی و ضرر می رفت اینک با حمایت های دولت و سرمایه گذاری های صورت گرفته توانست از مرحله زیان به سوددهی برسد. روند روبه رشد سرمایه گذاری و مزیت‌های موجود سبب شده تا قدیمی‌ترین بندر شمال کشور از لیست بنادر زیان‌ده خارج و به سودده تبدیل شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، تبدیل بندر نوشهر به منطقه ویزه اقتصادی از سال ۱۳۹۰ تبدیل و امکان بهره مندی بازرگانان و سرمایه گذاران بخش خصوصی از مزایا و تسهیلات ماشی از قانون مناطق ویزه اقتصادی، قدیمی ترین بندر مازندران را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار داده و خوشبختانه چراغ رونق را در این بندر روشن کرده است. نزدیک‌ترین بندر تجاری به پایتخت و مراکز عمده صنعتی و تجاری، دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای آسیای میانه و اروپای شرقی، دسترسی به فرودگاه، امکان ذخیره سازی و جابجایی کاالاهای تجاری، نفتی، فله خشک و روغن خوراکی و غیره ااز مزیت های قدیمی ترین بندر شمال کشور در نوشهر به شمار می رود.
بندر نوشهر در فاصله ساله های ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۸ توسط دو شرکت هلندی و بلژیکی احداث شد و در سال ۱۳۱۹ با ورود اولین کشتی تجاری حامل قطعات و ماشین آلات کارخانه ذوب آهن کرج راه اندازی شد.این بندر ۸۸ هکتاری ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی دارد و به تجهیزات مدرن بندری و دریایی مجهز است و ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بیش از شش هزار و ۵۰۰ تنی برخوردار است.
گام بلند برای بیدار کردن بندر نوشهر 
از خواب رکود
منصور گلزاری، کارشناس امور بنادر و اقتصاد کشورمان در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: دولت سیزدهم طی یکسال گذشته برای توسعه زیرساخت ها و رونق اقتصادی بنادر مازندران گام های بلندی برداشته است که اختصاص حدود ۳۲۸ میلیارد تومان برای تکمیل راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی و پهلوگیری کشتی تجاری رو - رو پس از ۲۱ سال در نوشهر از جمله شاخص ترین آنها بوده است.
بندر نوشهر رونق را به مازنداران باز می‌گرداند
وی با بیان این که بی شک توسعه و رونق بندر نوشهر مستقیما با توسعه و آبادانی منطقه مرتبط و بندر پویا و شکوفا به رونق تولید و اشتغال پایدار در منطقه می انجامد، گفت:  در یکسال اخیر دولت جدید توجه ویژه‌ای به مراکز اقتصادی به رکود رسیده داشته که بندر نوشهر به رغم توانمندی بسیاراز آن جمله‌اند. تکمیل ساختمان مرجع دریایی بندر فرویدنکنار، آزاد سازی حریم ساحلی، پهلوگیری کشتی تجاری رو - رو  پس از ۲۱ سال در بندر نوشهر و فعال شدن اسکله نفتی طی ۱۶ سال در بنادر این منطقه اشاره کرد.
دسترسی مستقیم بندر نوشهر به کمربندی
به گفته وی، ساخت راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر به کمربندی یکی از طرح  هایی تاریخی این منطقه است که با اجرایی بموقع این طرح بستر برای پویایی و شکوفایی تبادلات تجاری از طریق بندر منطقه ویژه اقتصادی نوشهر فراهم می شد منتهی این طرح بنا به دلایلی از جمله محدودیت های  اعتباری و مشکل به لحاظ جا نمایی ابتر باقی مانده اما در دولت جدید امید می‌رود این مهم محقق شود.
اسکله نفتی نوشهر بار دیگر جان گرفت
او با بیان این که با پیگیری مسوولان دولت سیزدهم اسلکه نفتی نوشهردوباره با چرخه فعالیت باز گشت و مورد استفاده قرار گرفت، افزود: فعال شدن اسکله نفتی در بندر نوشهر، دستاورد دیگری بود که در دولت سیزدهم رقم خورد ، موضوعی که سال های سال با هدف پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی براثر تردد نفت کش ها حامل بنزین برای سوخت رسانی به جایگاه های بنزین خطه غربی مازندران مورد پی گیری قرار گرفته و به نتیجه نرسیده بود.
صادرات محصولات مختلف کشاورزی از بندر نوشهر به کشورهای حاشیه دریای خزر امسال بیشتر از سال‌های گذشته رونق گرفته و سبب درآمدزایی بیشتر برای کشاورزان شده است از موارد دیگری بود که گلزاری به ان اشاره کرد وگفت: در حال حاضر این بندر تنها نقطه فعال آبی برای صادرات محصولات تولیدی مازندران به کشورهای حاشیه دریای خزر است که این روزها بر اساس آمارهایی که مدیر جهاد کشاورزی نوشهر در باره صادرات محصولات کشاورزی و باغی از این بندر ارائه کرده، دوران پر رونقی را پشت سر می گذارد.
توسعه اراضی و پسکرانه های بندری، ساخت اسکله های تجاری و نفتی، ایجاد صنایع تبدیلی و ارزش افزوده، ایجاد پایانه اختصاصی صادرات گل و گیاه، ترانزیت غلات و چوب، صادرات محصولات کشاورزی و لبنی و راه اندزای خط مسافری بین بندر نوشهر و بنادر کشورهای سی آی ای از فرصت های سرمایه گذاری در قدیمی ترین بندر شمال کشور به شمار می رود. دارابودن انبارها و تاسیسات اختصاصی صادرات و ترانزیت کاال، اتصال مستقیم از طریق خطوط لوله به مخازن نفتی چالوس، مرکزیت بندر نوشهر در سواحل جنوبی دریای کاسپین، دارابودن انبار روباز به مساحت ۹۰ هزار مترمربع و وجود اسکله رو - رو کامیونی از دیگر مزیت های قدیمی ترین بندر شمال کشور به شمار می رود.
استان مازندران دارای سه بندر فعال در نوشهر ، فریدونکنار و امیر آباد بهشهر در ساحل ۳۳۸ کیلومتری خود در دریای خزر است. باید با وفاق و همدلی در کنار هم برای رفع چالش ها و مشکلات بندر گام برداشته، تا بتوان حوزه انتخابیه را به پایلوت اقتصادی استان با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های آن تبدیل کرد.
بندر نوشهر از خواب  رکود بیدار می شود؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه