اظهارات سلاح ورزي قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو درباره معافیت مالیاتی واحدهای تولیدی و معدنی

توسعه‌ واحدهای تولیدی و معدنی مشمول نرخ صفر مالیاتی می شود؟

اعضای شورای گفت‎وگو بخش‌نامه اخیر مبنی بر امکان صدور پروانه بهره‌برداری مجزا درباره طرح‌های توسعه‌ای برای استفاده از معافیت مالیاتی را مشروط‌‌ به رفع نیاز بخش خصوصی تایید کردند.
 به گزارش اقتصادسرآمد، قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو در حاشیه برگزاری صدوسیزدهیمن نشست شورا، مجموع مصوبات این نشست را تشریح کرد و گفت: مقرر شده بخش‌نامه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر امکان صدور پروانه بهره‌برداری مجزا برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در صورت تفکیک سوله‌ و فعالیت‌ها از یکدیگر و استفاده از نرخ صفر مالیاتی صدر ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم، در صورت حل مشکل بخش خصوصی به عنوان مصوبه شورا لحاظ شود.حسین سلاح‌ورزی در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، افزود: یکی از معضلاتی که در نشست قبل شورای گفت‌وگو نیز مورد بحث قرار گرفت، تسری استفاده از نرخ صفر مالیاتی صدر ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم برای توسعه‌ واحدهای تولیدی و معدنی بود که این موضوع برای تصمیم‌گیری نهایی مجدد در این جلسه شورا نیز مطرح و قرار شد برای حل آن از بخش‌نامه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده شود.نایب‌رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در حال حاضر اگر قرار باشد طرح توسعه‌ای اجرا شده و از معافیت صدر ماده  ۱۳۲ استفاده شود، باید در قالب یک پروانه بهره‌برادی جدید صورت گیرد و با نظر سازمان امور مالیاتی توسعه واحد تولیدی در چارچوب پروانه بهره‌برداری قبلی، مشمول معافیت نمی‌شود. ازطرفی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم صدور پروانه بهره‌برداری جدید برای این نوع طرح‌های توسعه‌ای را ناممکن می‌داند.سلاح‌ورزی اظهار کرد: طبق گفته‌های معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخش‌نامه‌ای حدود سه هفته قبل ابلاغ شده است که بر اساس آن امکان صدور پروانه بهره‌برداری مجزا برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در صورت تفکیک سوله‌ و فعالیت‌ها از یکدیگر و استفاده از نرخ صفر مالیاتی صدر ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم فراهم شده است.قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو تاکید کرد: در نهایت مقرر شد در صورت بررسی بخش‌نامه وزارتخانه توسط دبیرخانه شورای گفت‌وگو و تامین درخواست و نیاز واحدهای تولیدی، این بخش‌نامه به عنوان مصوبه شورای گفت‌وگو ملاک عمل قرار گیرد.
او همچنین به بحث پیرامون جوانب حذف بند (غ) ماده 119 قانون امور گمرکی، مبتنی بر حذف معافیت واردات ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی از پرداخت حقوق ورودی اشاره و ضمن تاکید بر حل بخش زیادی از مشکلات مربوط به این بخش بعد از بازنگری‌ها و مصوبات اخیر مجلس، گفت: دبیرخانه شورای گفت‌وگو در این ارتباط سه پیشنهاد را مطرح کرد؛ اول اینکه مانند گذشته امکان ترخیص ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی با ارائه چک و عدم پرداخت مالیات ارزش افزوده به صورت نقدی امکان‌پذیر باشد که بر اساس اعلام گمرک، قرار است طی روزهای آینده این امکان طی بخش‌نامه‌ای به همه گمرکات کشور ابلاغ شود.
سلاح‌ورزی ادامه داد: از طرفی طبق اظهارات نماینده گمرک با توجه به قانون جاری کشور، برای اعمال هرگونه معافیت در ورادات انواع ماشین‌آلات، زمان ارائه اظهارنامه گمرکی ملاک عمل است.
نایب رئیس اتاق ایران، ممنوعیت واردات انواع مواد آرایشی و بهداشتی را موضوع پایانی این نشست عنوان کرد که طبق نظر اعضا شورا مقرر شد درباره امکان ثبت سفارش مواد اولیه تولید این محصولات، بررسی‌های کارشناسی صورت گیرد و نظر بانک مرکزی نیز درباره امکان تخصیص ارز به این بخش دریافت شود و در صورت مهیا بودن شرایط، واردات مواد اولیه و نیازهای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، آزاد شود.سلاح‌ورزی همچنین از ارائه گزارشی از نشست اتاق ایران با تعدادی از نمایندگان وزارت کشور، مشاور وزیر ارتباطات و جمعی از فعالان حوزه ICT درباره بررسی آثار ناشی از قطع اینترنت بر کسب‌وکارها و صنایع کشور در نشست شورای گفت‌وگو خبر داد.
معافیت مالیاتی سال 1401، عبارتند از: درآمد صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، عشایری، صیادان، شرکت های تعاونی روستایی، کارگری، دانشجویان و دانش‌ آموزان، کارمندی و اتحادیه‌ های آنها، صد درصد، از مالیات‌، معاف است. درآمد ناشی از تعليم و تربيت، در مدارس غير انتفاعی، در تمامی پایه ها تا پایان دوره متوسطه، درآمد آموزشگاه های فنی و حرفه ای، در صورتی که از سازمان فنی و حرفه ای، دارای مجوز باشند، درآمد مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی، دانشگاه ها و مهد کودک های واقع در مناطق کمتر توسعه یافته و روستا ها، درآمد حاصل فعالیت موسساتی که از معلولین ذهنی و حرکتی، نگهداری می کنند؛ به شرط داشتن مجوز، همچنین، درآمد باشگاه ها و موسساتی که در زمینه ورزشی، فعالیت می نمایند، در صورت داشتن مجوز از سازمان تربیت بدنی، از پرداخت مالیات، معاف هستند. مبالغی که در خصوص بیمه های عمر و زندگی، از طرف موسسات بیمه ای، به فردی که با آن ها قرارداد منعقد نموده، داده می شود، از پرداخت مالیات، معاف می باشد.هزینه های درمانی که از سوی مودیان مالیاتی، برای معالجه خودشان یا خانواده و افراد تحت تکفل آن ها، پرداخت می گردد نیز مشمول معافیت مالیاتی می باشد. اعمال معافیت مالیاتی، در این زمینه، تحت این شرایط، خواهد بود که موسسه درمانی یا پزشک معالج، مقیم ایران باشد و پرداخت هزینه از سوی مودی را، گواهی کند. همچنین، در صورتی که درمان، به علت نبود امکانات کافی، در خارج از ایران، صورت گرفته، پرداخت هزینه های درمان، توسط مامورین رسمی و مراجع ذی صلاح خارج از کشور، تائید و گواهی شود. درآمد ابرازی ناشی از فعالیت های تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیر دولتی، در واحدهای تولیدی یا معدنی، مشمول معافیت مالیاتی است. معافیت مالیاتی، در صورتی، قابل اعمال بوده که برای این اشخاص، از زمان تصویب قانون مالیات های مستقیم، پروانه بهره برداری، صادر شده باشد. معافیت مالیاتی این نهادها، برای مناطق توسعه یافته، 5 سال و برای مناطق کمتر توسعه یافته، 10 سال بوده و مالیات آن ها، پس از ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، در طی این سال ها، با نرخ صفر محاسبه می گردد. اشخاصی که در قالب عقود مشارکتی، جهت گردش مالی بنگاه های تولیدی، اقدام به آوردن سرمایه نقدی، برای پروژه ها و طرح های این بنگاه ها می نمایند، به شرط آنکه تا دو سال، اقدام به خارج نمودن آن سرمایه نکنند، معادل حداقل سود مورد انتظار عقود مشارکتی مصوب شورای پول و اعتبار، از پرداخت مالیات بر درآمد، معاف می گردند. همچنین، سود سپرده های اشخاص حقیقی، معاف از مالیات سود سپرده بانکی می باشد.درآمد صندوق عمران موقوفات کشور، با این شرط که صرف عمران موقوفات گردد، همچنین، آن بخش از درآمد های موقوفات عام که خرج تبلیغ، تحقیق علمی و فرهنگی، اختراع، اکتشاف، تعمیرات بنا و مساجد، مراسم تعزیه، کمک به مستضعفان و مواردی از این دست می گردد، از پرداخت مالیات، معاف هستند.صد در صد درآمد به دست آمده از صادر کردن خدمات و کالاهای غیر نفتی و محصولات بخش کشاورزی، و 20 درصد درآمد ناشی از صادر کردن مواد خام، با نرخ مالیاتی صفر، محاسبه می گردند. فهرست این مواد، توسط وزارتخانه مربوط به امور اقتصاد و دارایی، صنعت و معدن و بازرگانی و صنایع معادن و کشاورزی، مشخص شده و به تصویب هیات وزیران می رسد. همچنین، درآمد ناشی از کارگاه های مربوط به فرش دست بافت یا صنایع دستی و اتحادیه های تولیدی و شرکت های تعاونی این زمینه، معاف از مالیات هستند.
 توسعه‌ واحدهای تولیدی و معدنی مشمول نرخ صفر مالیاتی می شود؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه