بررسی تاثیر پذیری ترازیت از اعتراضات داخلی در گفت و گوی« اقتصادسرآمد» با یک کارشناس اقتصادی

پیامدهای اقتصادی اعتراضات بر ترانزیت دریایی

گروه دریامحور - جنگ همواره پیام آور ویرانی و خرابی و نابودی بوده و اثرات مخرب آن در اذهان برای تمام عمر فرد باقی می‌ماند، علاوه براین جنگ به زیرساخت‌های یک کشور صدمات گاهی غیرقابل جبران می‌گذارد از ان جمله است از بین رفتن زیرساخت های حمل و نقل و بخش های مختلف اقتصادی. اما این تنها جنگ های خارجی نیست که که اقتصاد یک کشور را از پای درمی‌آورد. بلکه جنگ های داخلی بین احزاب و یا گروهای مختلف و یا اغتشاشات خیابانی نیز رهاوردی چون جنگ های ویرانگر دارند و اقتصاد و حمل و نقل در بخش های زمینی، هوایی و دریایی و زیرساخت‌های یک کشور را تحت الشعاع خود قرار می‌دهند.
به گزارش اقتصادسرآمد، یکی از خطرات و ریسکهایی که تجارت و اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد موضوعات جنگ های داخلی و خارجی است و امروز هیچ کس نمی داند یکی از این مدل جنگ ها که داستان نبرد روسیه و اوکراین است در درازمدت چگونه پیش خواهد رفت و چه پیامدی در روند تجارت جهانی خواهد داشت؟ هر چند اثرات آن در یک سال گذشته به خوبی برای جهانیان مشهود بوده است.
در جنگی که به آن اشاره شد بعضی از عواقب بلافاصله بعد از آغاز نبرد آشکار شدند. چرا که بلافاصله قیمت نفت چند ساعت پس از تهاجم به بالاترین حد خود در طی هفت سال گذشته رسید و بهای ۱۰۰ دلار در هر بشکه را تجربه کرد، بازارهای سهام در سراسر جهان همزمان با سقوط سهام روسیه سقوط کردند و به ویژه ارزش روبل به پایینترین سطح خود رسید. اما زیرساختی نیز برای کشور اوکراین در بخش‌های شهری، تجاری و حمل ونقل هوایی، دریایی و زمینی و شهری باقی نمانده تا با آن تجارت جهانی خود را ادامه دهد که حتی اقتصاد جهان را نیز جنگ این دو کشور متاثر از خود ساخت.
پیامدهای اقتصادی اعتراضات
 برای ترانزیت دریایی
شهاب احمدی، کارشناس اقتصادبین الملل در گفت و گو با اقتصادسرآمد در مورد پیامدهای اقتصادی تحرکات اخیر در کشور به ویژه در بخش اقتصاد حمل ونقل به خبرنگار ما، گفت: در حالی که اختلاف نظرها در کشور با حضور در خیابان ها بالا گرفته، خبرها حکایت از کمتر شدن ترانزیت در بخش های مختلف حمل و نقل دریایی، زمین و هوایی دارند چرا که تصور بی ثباتی در یک شکور مانع از اعتماد به اقتصاد ان کشور خواهد بود.
مدت زمان تاثیرپذیری ترازیت دریایی از اعتراضات داخلی
وی اشاره داشت که پیامدهای ادامه اعتراضات به طور گسترده در حمل‌ونقل کانتینری بین‌المللی احتمالاً مدت بیشتری طول خواهد کشید تا خود را نشان دهد اما در بخش گردشگری دریایی خیلی زودتر نمود پیدا می کند.
تامین اقلام مصرفی مردم تحت تاثیر اغتشاشات
این کارشناس اموراقتصادی در بخش دیگری به این مهم که تنها حوزه حمل و نقل نیست که در اعتراضات و ناآرامی های داخلی یک کشور دچار آسیب می‌شود و معیشت و تامین مواد غذایی نیز در مدت کوتاهی متاثر از این مشکل خواهد بود اشاره کرد و افزود:  هانطور که قیمت گندم در نتیجه جنگ اوکراین به شکل قابل ملاحظه ای بالا رفت ایران نیز به رغم توانمندی در حوزه تامین غذا با ادامه اعتراضات و تعطیلی یرخی کسب و کارها و کاهش ترانزیت کالا به آن با چالش از نوع کشورهای سودان و مصر و .. مواجه خواهد شد. 
بیم افزایش حملات سایبری به بخش حمل ونقل در اعتراضات
یکی از نگران کنندهترین خطرات، حملات سایبری است که ممکن است در افزایش سریع هزینه های  حمل‌ونقل و قیمت سوخت تأثیر بگذارد موضوع دیگری بود که احمدی به آن پرداخت و گفت: با ادامه اعتراضات خیابانی آینده حمل و نقل از دریای سیاه قابل پیش‌بینی نخواهد بود.
وی با بیان این که بندر اودسا در اوکراین مدت کوتاهی پس از تهاجم بسته شد و شرکت‌های حمل‌ونقل به مشتریان خود اطلاع دادند که تا اطلاع ثانوی به این بندر سرویس نخواهند داشت و کشتی هایشان در این بندر تردد و تخلیه و بارگیری نخواهند کرد، ادامه داد: تجربه تنش در کشورهایی مانند فرانسه و انگلیس به خوبی بیانگر پیامدهای اقتصادی در بخش حمل و نقل و ترانزیت در حوزه های مختلف بوده و لذا ضروری است عموم مردم به عواقب این مدل اعتراضات واقف شوند.
البته کارشناسان بر این عقیده هستند که با اعمال تحریمهای بین المللی بر علیه کشوری که اغتشاشات در آن در جریان است که شامل گروه حمل و نقلی و خط کشتیرانی می‌شود و همین نیز بی تاثیر در سختی های اقتصادی نیست و قطع ارتباط بخش عمده ای از بانک های آن کشور با شبکه جهانی سوئیفت، ممکن است بر عملکرد کریدور TSR یا همان دالان های حمل و نقل در سه بخش زمینی ، دریایی و هوایی  که محمولات تجاری عمدتا کانتینری جهان را از طریق بنادر و راه آهن به کشورهای دیگر می رساند، تاثیرات منفی بگذارد و محمولات را دوباره برای رسیدن به بنادر مقصد به سمت حمل و نقل دوربرد دریایی از طریق کانال های مختلف سوق دهد.
اما با شروع اعترضات در ایران و تحریک  و تغذیه شدن عوامل اغتشاش از سوی کشورهایی چون امریکا و کاهش ترانزیت کالا از مسیرهای مختلف حمل و نقل به کشور، بیم آن می‌رود که اقتصاد حمل و نقل به ویژه در دریا هرچند کمی دیرتربا چالش جدی روبرو شود.
 پیامدهای اقتصادی اعتراضات  بر ترانزیت دریایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه