يك کارشناس گردشگری به « اقتصادسرآمد» می گوید: سیاستمداران به رونق گردشگری بندری بی رغبت هستند

رهاورد گردشگری برای شهرهای بندری

گروه دریامحور - نقش ورودی شهرها در نگاه اول گردشگر موضوعی بسیار مهم و انکار ناپذیر است، از این رو در بسیاری از شهرهای دنیا این مقوله مورد توجه مهندسان شهرسازی قرار گرفته است و همه ارکان زیباسازی شهری به نوعی گوشه چشمی به این موضوع دارند و استان یا شهرستانی گوی سبقت را در این حوزه خواهد ربود که بیشترین توجه را به این مبادی داشته باشد. ورودی‌های هر شهر، تابلو اعلانات آن شهر محسوب میشود و نشان دهنده هویت شهر است اما ورودی شهر بندرعباس به عنوان مرکز استان هرمزگان هیچ شباهتی به شهر ندارد چه برسد به اینکه نمادی برای شهر تجاری و اقتصادی و گردشگردی باشد.
به گزارش اقتصادسرآمد، استان هرمزگان با توجه به ظرفیتهای اقتصادی و جزایر متعدد مکانی مستعد برای جذب گردشگر در کشور است، اما هنوز زیرساختهای این شهر تا تبدیل شدن به شهر تجاری و گردشگری فاصله دارد و با توجه به ظرفیتهای یاد شده به ندرت نمادی از تاریخ یا گذشته شهر در ورودی مرکز این استان یا شهرستانهای آن به چشم میخورد. جلوههایی که در ورودی های شهرها وجود دارد، همیشه به عنوان خاطره ای از آن شهر در ذهن مسافران باقی میماند و در شکل دهی ذهنیت مخاطبان در رابطه با شهری که پیش رو خواهند داشت، بسیار حائز اهمیت است.
استان هرمزگان دارای ویژگی های زیادی میباشد، یکی از این ویژگی ها که باعث منحصر به فرد شدن آن شده است، جاذبههای گردشگری بی نظیر آن است اما ظاهرا برای جذب گردشگر تدبیری در این استان اندیشیده نشده و صنعت توریسم در هرمزگان به فراموشی سپرده شده است اما امروزه کمتر شهری را می‌توان بدون رویکرد و نگرش توسعه گردشگری مدیریت کرد. توجه ویژه به حوزه گردشگری توسط مدیریت شهری منجر به ساختن شهری زیبا و جذاب برای شهروندان و همچنین برای سرمایه‌گذاران و گردشگران می‌شود که شهر بندرعباس نیز از این قاعده مستثنی نبوده است گفته شده فعالیت‌های مختلفی دراین شهر در حال انجام است.
رونق صنعت گردشگردی در شهرهای بندری
 سهم بندرعباس از صنعت گردشگری
شعبان محمدی، کارشناس گردشگری معتقد است که امروزه صنعت گردشگری شهرهای بندری به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صنایع خدماتی دنیا اهمیت روزافزونی پیدا کرده است، گردشگری در تمام بخش ها تا جایی پیش رفته که با صنایعی همچون نفت و خودروسازی به رقابت برخواسته است و یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در توسعه اقتصاد در حوزه های مختلف شهری و دریایی کشورها به‌شمار می‌رود. اما آیا بندرعباس از این صنعت بهره‌ای برده است؟
باعث فرار سرمایه گذار گردشگری
 دریایی نشویم
وی با بیان این که سرمایه‌گذاران گردشگری معمولا در کشورهای مختلف بودجه‌هایی در اختیار دارند که علاقه‌مند هستند در ایده‌های توریستی جدیددر حوزه دریا و سواحل ان سرمایه‌گذاری کنند و این موضوع مستقیما به پیشبرد اقتصاد کشورها کمک می‌کند، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: توجه به فعالیت‌های دانش‌بنیان تا حد زیادی بر توسعه گردشگری شهرهایی مانند بندرعباس اثرگذار بوده است. در واقع هر چه بیشتر و بهینه‌تر علوم را مورد قرار گیرد اقتصاددگردشگری پویاتری خواهیم داشت استفاده از تجارب دیگر کشورها و به کارگیری آن‌ها در صنعت جذب توریست نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
رهاورد گردشگری برای شهرهای بندری 
وی در ادامه تصریح کرد: توجه به ایجاد زیرساخت برای توسعه شهری و ارتقای سطح زندگی شهروندان، زمینه‌ای برای توسعه پایداری شهرهای حاشیه دریا و بهبود وضعیت گردشگری شهرها خواهد بود چرا که این مهم توسعه گردشگری نیز تبادلات اقتصادی، فرهنگی و هنری را به همراه دارد و ارتباطات شهرها را افزایش داده و زمینه ساز پیشرفت آن می‌شود.
چرا سیاستمداران به رونق گردشگری بندری بی رغبت هستند
اگرچه در بسیاری از کشورهای دنیا، سیاست‌گذاران تمایل زیادی به رونق گردشگری به ویژه در بخش دریا نشان نمی‌دهند، اما آن‌چه محسوس است اینکه گردشگری می‌تواند برابری و مقرون‌به‌صرفه بودن را در شهرها به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد، موضوعی بود که محمدی به آن اپرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین نقاط قوت ایران در بحث گردشگری مهمان‌نوازی است که در جذب توریست بسیار موفق عمل کرده است.وی تصریح کرد: به‌رغم شوک‌های گاه و بی‌گاه، گردشگری در طول زمان، رشد بی‌وقفه‌ای داشته است که نشان از نیرومندی و توان ارتجاعی و بازیابی این بخش اقتصادی دارد.
او اظهار داشت: در بین کلان‌شهرهای ایران، بندرعباس به عنوان بزرگ‌ترین بندر کشور دارای ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف است، اما به‌رغم اقدامات انجام شده، در حوزه گردشگری با چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو است و ظرفیت‌های گردشگری آن تا به امروز مغفول مانده است.
محمدی با اشاره به این مهم که در دو دهه اخیر اتفاق ویژه ای برای گردشگری رخ نداده و فرصت سوزی شده و نه تنها محصولات توسعه پیدا نكرده كه منابع نیز از بین رفته است، گفت: ایران از جاذبه‌های دیدنی و طبیعی بسیاری برخوردار است که این موضوع می‌تواند باعث جذب گردشگران خارجی به کشور شود، ولی متاسفانه، تاکنون، توجه ویژه‌ای به صنعت گردشگری نشده است. ساحلی بودن هر شهری در دنیا به عنوان یک مزیت محسوب می‌شود؛ به طوری که در ایران تمام شهرهای ساحلی شمال و جنوب علاوه بر برخورداری از مزیت اقتصادی، از مزایای گردشگری و تولید ثروت در این حوزه برخوردار هستند، در حالی که دیگر شهرها از آن بهره‌ای ندارند.
ضعف زیرساخت‌ها در حوزه حمل‌ونقل شهری، برق، آب، فاضلاب، مخابرات یکی از عوامل فرار سرمایه در شهر بندرعباس است، همچنین نبود مدیریت واحد شهری باعث شده است تمام شهرهای ساحلی ایران از جمله بندرعباس در مقایسه با شهرهای موجود در منطقه آزاد که از مدیریت واحد شهری بهره‌مند هستند، با مشکل مواجه باشند.
 رهاورد گردشگری برای شهرهای بندری
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه