تاریخ انتشار:1398/1/19
ثبت سفارش‌های غیرقانونی عامل رسوب خودروهای وارداتی در گمرگ/پارادوکس افزایش ۲برابری قیمت پراید علیرغم ارزبری۱۰ درصدی

منصوری با انتقاد از تعلل وزارت صمت در زمینه ترخیص خودروهای وارداتی؛

ثبت سفارش‌های غیرقانونی عامل رسوب خودروهای وارداتی در گمرگ/پارادوکس افزایش ۲برابری قیمت پراید علیرغم ارزبری۱۰ درصدی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه قیمت پراید در ماه‌های اخیر حدود ۲.۵برابر شده است، گفت: اگرچه نرخ ارز نیز در این مدت ۲ برابر شده اما باید به این نکته نیز توجه شود که ۱۰ درصد قیمت پراید ارزبر است و ۹۰ درصد هزینه‌های تولید این خودرو با ریال تامین می‌شود.


به گزارش اقتصاد سرآمد، محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  با انتقاد از عدم تحویل به موقع خودروهای پیش فروش شده، گفت: به دلیل تغییر مکرر مدیران شرکت‌های خودروسازی، نمی‌توان از این صنعت توقع بازده قابل قبول و نتیجه مناسب داشت.

سایپا حدود 170 هزار خودرو تعهد معوق دارد

نماینده مردم ساوه و زرندیه افزود: شرکت‌های خودروسازی به دلیل کمبود نقدینگی، بدون توجه به توان و ظرفیت خطوط تولیدی خود پیش فروش‌های بسیاری در سال گذشته انجام دادند به طور مثال سایپا در سال گذشته تعداد زیادی خودرو پیش فروش کرد و تاکنون نیز 170 هزار دستگاه تعهد تاخیر دارد که این عدد یک فاجعه است.

مشکلات موجود در خودروسازی ناشی از سوءمدیریت‌، زیان‌ انباشته و سودهای سنگین تسهیلات بانکی است

وی با بیان اینکه زنگ خطر در خودروسازی داخلی به صدا درآمده است، اظهار کرد: مشکلات موجود در این صنعت یک شبه و در اثر تحریم‌ها ایجاد نشده است بلکه سوءمدیریت‌ها‌، زیان‌های انباشته و سودهای تسهیلات بانکی تاثیرات سویی بر صنعت خودروسازی گذاشته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه پیش از اعمال تحریم‌ها خودروسازان پیش‌فروش‌های بسیاری انجام دادند، تصریح کرد: براساس قانون خودروسازان باید پیش از پیش فروش، قطعات و مواد اولیه موردنیاز را وارد کشور می‌کردند این در حالی است که با اعمال تحریم‌ها آنها دم از نبود قطعه زدند تحویل خودروهای پیش فروش را به تعویق انداختند.

خودروسازی از بنیان و پایه مسیر اشتباهی رفت به همین دلیل در حال حضر با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می کند در واقع ضرب المثل خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج برای صنعت خودروسازی ایران صدق می‌کند

خودروسازان به منظور جبران بدهی‌های ناشی از دریافت تسهیلات بانکی قیمت خودرو را افزایش دادند

منصوری با بیان اینکه خودروسازان به منظور جبران بدهی‌های ناشی از دریافت تسهیلات بانکی، قیمت خودرو را افزایش دادند، خاطرنشان کرد: خودروسازی از بنیان و پایه مسیر اشتباهی رفت به همین دلیل در حال حاضر با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می کند در واقع ضرب المثل خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج برای صنعت خودروسازی ایران صدق می‌کند.

وی گفت: باید زمینه خصوصی‌سازی به منظور اصاح ساختار صنعت خودروسازی فراهم شود با تحقق این مهم تا حدودی مشکلات موجود برطرف شده و خودروی باکیفیت به مردم تحویل داده شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قیمت پراید در ماه‌های اخیر 2.5 برابر شده است اگرچه نرخ ارز نیز در این مدت 2 برابر شده اما باید به این نکته نیز توجه شود که 10 درصد قیمت پراید ارزبر است و 90 درصد هزینه‌های تولید این خودرو با ریال تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه خودروسازان داخلی از گرانی خودرو سود بسیاری به دست آوردند، گفت: دولتی بودن خودروسازی در ایران علت اصلی مشکلات موجود در این صنعت است از سوی دیگر مدیران این شرکت‌ها در ضررهای این صنعت شریک نمی‌شوند.

زیان انباشته ایران خودرو و سایپا بیش از 10 هزار میلیارد تومان است

منصوری با بیان اینکه زیان انباشته ایران خودرو و سایپا بیش از 10 هزار میلیارد تومان است، افزود: بدهی خودروسازان به قدری زیاد است که سود حاصل از فروش محصولات نیز جوابگوی این مطالبات  نیست.

وی با اشاره به مشکلات موجود در بخش لیزینگی و خودروهای خارجی پیش فروش شده، گفت: خودروهای وارداتی به دلیل ثبت سفارش‌های غیرقانونی در گمرک رسوب کرده و به دلیل تعلل وزارت صمت و دولت تاکنون از گمرک ترخیص نشده‌اند در واقع ممکن است خودروسازی همانند موسسات مالی به دلیل بی‌توجهی دولت و قوه قضاییه به فاجعه‌ای برای کشور تبدیل شود.

ضرورت ترخیص خودروهای رسوب شده در گمرک

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در صورتی که خودروهای رسوب شده در گمرک هرچه سریعتر تعیین تکلیف نشود نارضایتی مردم افزایش پیدا کرده و سرمایه ملی از بین می‌رود دولت باید با ورود به موضوع هرچه سریعتر زمینه‌های ترخیص چهارچرخ‌ها را از گمرک فراهم کند در غیر این صورت روزانه بر تعداد شاکیان این حوزه افزوده می‌شود./

برچسب ها :

اخبار روز
ضمیمه