بازار تانکر امیدوار به بازگشت رونق!
نرخ های کرایه حمل در بازار تانکر حمل نفت خام طی سه ماهه دوم سال جاری میلادی روند نزولی را به نمایش خواهد گذاشت.
به گزارش اقتصاد سرآمد به نقل از مانا، موسسه تحقیقاتی Drewry پیش بینی کرد، به دلیل رشد قوی ناوگان و ضعف فصلی تقاضا، نرخ های کرایه حمل در بازار تانکر حمل نفت خام نه تنها بهبود چشم گیری را درسه ماه دوم سال جاری میلادی تجربه نخواهند کرد، بلکه به سمت نزولی پیش می روند.
با این وجود، انتظار می رود نرخ های کرایه حمل در نیمه دوم سال جاری میلادی افزایش پیدا کنند، چرا که پالایشگاه ها توان عملیاتی خود را با توجه به نزدیک شدن به قانون سوخت با سولفور پایین آیمو افزایش خواهند داد.
این گزارش ادامه داد: روند نزولی اخیر در بازار اوراق و جدول زمانی قوی تحویل شناور سبب خواهد شد که رشد ظرفیت ناوگان تانکر درسال 2019 میلادی قوی باقی بماند. با این حال، افزایش تجارت در مسیر طولانی و در پی آن رشد تقاضای تن مایل از هر گونه کاهش چشم گیر نرخ کرایه حمل جلوگیری خواهد کرد.
شایان ذکراست: درحالی که سایه بلاتکلیفی بر سر بازار عرضه نفت خام سنگینی می کند، پیش بینی می شود قیمت های نفت خام درماه های آینده نوسان را نشان دهد.
درادامه این گزارش آمده است: 50 درصد از دفتر سفارش ساخت تانکر حمل نفت خام به ظرفیت 20 میلیونDWT قرار است در 9 ماه باقی مانده سال جاری میلادی تحویل داده شود. از طرف دیگر، اوراق در بازار تانکر حمل نفت خام روند نزولی را طی می کند، به طوری که از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون تنها یک فروند نفتکش غول پیکر طی سه ماه نخست سال روانه یاردهای اوراق شده است.
پیش بینی می شود، افزایش صادرات نفت خام از حوزه آتلانتیک به آسیا منجر به رشد تقاضای تن مایل برای نفتکش های غول پیکر شود، همچنین عرضه محدود نفت خام ترش سنگین در بازار موجب ترغیب پالایشگاه های آسیایی به ویژه چین و هند برای افزایش واردات نفت خام از ونزوئلا علی رغم تحریم های آمریکا خواهد شد. این مسئله تقاضای تن مایل برای خطوط بزرگ حمل نفت خام را افزایش می دهد.
این گزارش در پایان نوشت: پس از افت نرخ کرایه حمل تانکرهای سوئزماکس در دو ماه گذشته، انتظار می رود نرخ های کرایه حمل این تانکر طی سه ماهه دوم سال جاری میلادی پایدار باقی بماند. با این وجود، روی هم رفته رشد قوی ناوگان تانکر مانعی بر سر راه هر گونه بهبود چشم گیر نرخ کرایه حمل در سه ماهه دوم سال جاری میلادی تلقی می شود. علاوه براین چشم انداز مشابه ای نیز برای بخش تانکرهای افراماکس تصور می شود، به گونه ای که عرضه مازاد اجازه بهبود چشم گیر نرخ کرایه حمل در این بخش را نخواهد داد.
برچسب ها :
-
سوت نخستین قطار گردشگری گیلان به صدا درمیآید
-
راهآهن چابهار- زاهدان تا پایان سال تکمیل میشود
-
تاکید دبیر شورایعالی مناطق آزاد و استاندار گیلان بر نقش محوری منطقه آزاد انزلی در اقتصاد شمال کشور
-
دیدار معاون فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با سفیر قزاقستان در راستای توسعه دیپلماسی گردشگری
-
آغاز اصلاح مقررات فعالیت مهندسان در مناطق آزاد کشور با هدف تسهیل فعالیتهای حرفهای و ارتقای کیفیت ساختوسازها
-
بارگیری نخستین محموله صادراتی شمش فولادی از ایستگاه پرندک به مقصد ترکیه
-
حمایت از تولید کنندگان داخلی جهت تولید مشترک ماشین آلات مکانیزه زیر سایه دیپلماسی ریلی
-
توقف کریدورهای ایران پشت درب ستاد ملی ترانزیت
-
بهرهبرداری بیش از حد دریایی در تقابل با حفظ اکوسیستم
-
بیعملی در بهینهسازی مصرف انرژی
-
شفاف سازی حکشتی در خصوص ایفای تعهدات ارزی
-
امضای دو تفاهمنامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست با دانشگاه تهران و سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور
-
ردِ پای پوپولیسم اقتصادی در حکمرانی
-
پشت پرده غیبت راهبردی ایران در اقتصاد دریا
-
التهاب یا تلاش برای توسعه دریایی ایران
-
توسعه گردشگری دریایی در استانهای ساحلی
-
چتر حمایتی دولت بر سر صیادان؛ آغاز بیمه فراگیر برای فعالان دریا
-
همدلی و نشاط، رمز موفقیت خانواده بزرگ وزارت راه و شهرسازی است
-
«آزادراه ساوه-سلفچگان» پروژه راهبردی برای کریدور شمال-جنوب
-
موتور ارزآوری شیلات مَکُران روشن میشود؟
