مدیر اتحادیه صیادان استان خوزستان در گفت و گو با« اقتصاد سرآمد»: چشم امید صیادان خوزستانی به دولت مردمی

بنادر ماهیگیری خوزستان استاندارد نیستند

گروه اقتصاد دریایی -مرجان کریمی-  نمایشگاه شیلات با رویکرد مانع زدایی، پشتیبانی تولید و ایجاد بستر صادرات و با اهدافی چون تبادل افکار بدیع و توسعه همکاری های اقتصادی و فنی ، بازاریابی و شناخت امکانات تجاری و تولیدی در عرصه داخلی و بین المللی و ایجاد بستر صادرات محصولات شیلاتی ،ارائه پیشرفت های داخلی و خارجی در عرصه صنعت شیلات، تقویت و بهبود سیستم توزیع و تسهیل ارتباطات تجاری و فنی، ارتقاء دانش فنی در تولید، عمل آوری و بازاریابی ، ایجاد زمینه اشتغال بیشتر در صنعت شیلات کشور و معرفی پتانسیل های جدید ، فرهنگ سازی و ترویج الگوهای بهینه مصرف غذاهای دریایی  و ایجاد بستر سازی نوین در تولید، بازاریابی و فروش محصولات شیلاتی پس از کرونا برگزار شد.
سعید عساکره، مدیر اتحادیه صیادان استان خوزستان در حاشیه برگزاری ششمین نمایشگاه شیلات و صنایع وابسته آن در گفت و گو با خبرنگار سرآمد دریایی با قدردانی از زحمات سید حسین حسینی رییس سازمان شیلات ایران در بحث حمایت از صیادان در جلسه شورای امنیت ملی گفت: نگاه آقای حسینی حمایتی و برنامه محور است امیداوارم در دوره مدیریت ایشان در حوزه شیلات بسیاری از مشکلات این حیطه حل و فصل شود به گونه ای که ما شاهد پویایی، رشد و شکوفایی در تولید و عرضه آبزیان به داخل و خارج کشور باشیم.
وی اضافه کرد: همچنین به جهت پی گیری تدوین و اجرای طرح تقویم زمان بندی صید مشترک برای صیادان در استان خوزستان با کشورهای عراق و کویت از آقای حسینی سپاسگزاریم.
شرکت های نفتی و پتروشیمی باید به کمک شرکت‌ها و اتحادیه‌های شیلاتی بیایند
عساکره با اشاره به این که وام کم بهره برای خرید ادوات صید و موتور یا تعویض بدنه لنچ هم از نیاز های مهم صیادان استان می باشد که امیدواریم این تسهیلات به موقع به دست صیادان برسد اضافه کرد: چند بندر از خرمشهر، آبادان، اروند کنار، بندر امام ،هندیجان و ماهشهر ازهیچ اسکله استاندارد صیادی برخوردار نیستند تا استفاده اقتصادی کامل از آن صورت بگیرد. 
مدیر اتحادیه صیادان استان خوزستان با بیان این که شرکت های نفتی و پتروشیمی منطقه با آلایندگی فراوان موجب آلودگی آب های بنادر خوزستان شده اند که کاهش صید آبزیان را به دنبال داشته است گفت: این شرکت ها باید در بازسازی ذخایر آبزیان و ایجاد زیستگاه مصنوعی و ساخت اسکله صیادی مشارکت جدی داشته باشند که ماحصل این اقدامات به اشتغالزایی چشم گیر می انجامد.
عساکره در ادامه افزود: شرکت های نفتی که منابع نفتی و زیرزمینی را بهره برداری می کنند باید به کمک شرکت‌های خصوصی و اتحادیه‌ها بیایند تا برای توسعه و رونق بنادر و صنعت صیادی را در جنوب کشور همراهی کنند، چرا که سازمان شیلات به تنهایی توان اداره این حجم از مسائل و مشکلات زیرساخت در این حوزه را ندارد.
صیادان نیازمند حمایت همه جانبه دولت 
عساکره به مشکل بیمه صیادان و کارکنان لنج‌ها و شناورهای صیادی پرداخت و افزود: این بخش از اقتصاد دریا حمایت همه جانبه دولت را می‌خواهد. چرا که کارکنان لنج ها مرزبانان ایران محسوب می‌شوند. در این بین متاسفانه عدم لایروبی اسکله‌ها مانعی شده تا شناورها به راحتتی به اسکله‌ها راه پیدا نکنند. 
کمبود ماهی بر سفره ایرانیان هیچگاه حس نشد
وی با اشاره این که حمایت همه جانبه شیلات در جلوگیری از کمبود آبزیان در سبد خانوارهای ایرانی  و حفظ امنیت غذایی دریایی، گفت: در سال‌های اخیر به رغم کمبود مرغ و سایر اقلام مصرفی مردم، دست اندر کاران و فعالان حوزه شیلات هیچ گاه اجازه نداد تا مردم با کمبود ماهی و سایر آبزیان در کشور روبرو شوند.
لنج داران مرزداران آبی ایران
وی با تاکید بر این مهم که باید نگاه دولت به صیاد، نگاه تولید کننده باشد، ابراز داشت: نگاه حمایتی و تقویتی دولت به کارکنان لنج شناورهای صیادی با تخصیص تسهیلات کم بهره به آن ها قطعا رافع بسیاری از مشکلات در این بخش می‌تواند باشد. بسیاری از مشکلات در استان خوزستان قابل حل  است و نیازی به حضور صرف مسئولان از پایتخت در استان های جنوبی نیست بلکه حمایت جدی و در مقام عمل را می طلبد.
چشم امید صیادان به دولت مردمی
عساکره با یادآوری این مهم که شکوفایی کشاورزی و صیادی استان های جنوبی چشم امید به تدبیر دولت مردمی دارد تا از صنعت اجدادی دریایی خود دفاع کند، تصریح کرد: کشاوری با بی آبی و صیادی نیز با نبود حمایت در جنوب کشور در حال نابودی است.
سرمایه‌گذاری را به سمت صنعت صید و صیادی سوق دهید تا از نتیجه آن شگفت زده شوید
مدیر اتحادیه صیادان استان خوزستان از مسئولان کشور خواست، برای یکبارهم که شده سرمایه‌گذاری را به سمت صنعت صید و صیادی سوق دهند تا از نتیجه آن شگفت زده شوند. زمان جنگ این تعاونی‌ها بودند که با اقتصاد کشور همراهی کردند با اعتماد دوباره به این بخش می توان اقتصاد مقاومتی را معنا بخشید. 
وی در پایان، خواستار رسیدگی مسئولان به امور لنج‌داران و احیای فضای کسب و  کار و اشتغال در مناطق جنوبی کشور شد.
از دیگر مشکلات اساسی لنجداران و ملوانان و ناخدایانی که در این شناورها مشغول به‎کار هستند، بیمه تامین اجتماعی است زیرا با وجودی که دریانوردی یکی از مشاغل بسیار سخت شناخته شده اما این قانون در مورد  دریانوردان شناورهای سنتی اجرا نمی شود. علاوه بر آن به دلیل اینکه بار صادراتی و وارداتی کم شده است، بازار بیش از اندازه رقابتی شده است و متاسفانه در این شرایط نیز توان ما در جذب بازرگانان کاهش یافته است بدین صورت بازرگانان به سمت بنادر بزرگ‎تر و استان‎های دیگر می‎روند. 
بنادر ماهیگیری  خوزستان  استاندارد  نیستند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه