اندیشکده مطالعاتی  بندر کنگ و اهمیت آن 

 اندیشگاه در سراسر جهان و ایران نقش زیادی در دانش افزایی جوامع متعدد داشتند. توان علمی اندیشگاهها بستگی به برنامه‌ریزی و توان تحقیقاتی گردانندگان آن دارد. برای شناخت بیشتر مفهوم اندیشگاه به تعاریف آن پرداخته می‌شود و بیشتر این تعاریف از سایت های متعدد اینترنتی گرفته شده است. در دنیای کنونی نوعی سازمان ویژه برای تفکر و پژوهش در حوزه سیاستگذاری، تصمیم سازی و تولید ایده وجود دارد که براصل جمع اندیشی و ایده‌پردازی استوار است. این مراکز در اصطلاح، به اتاق فکر معروفند. که در ادبیات فارسی معادل هایی مانند اندیشکده، مخزن اندیشه و غیره در آنها اطلاق شده است. رشد این نوع سازمانها بیشتر به خاطر شرایط پس از جنگ جهانی دوم در جهان بوده و هم اکنون نیز انواع مختلفی از آنها در زمینههای مختلف و به نامهای گوناگون و با مالکیتهای متنوع در جهان مشاهده می شوند. اندیشگاه گاهی یک گروه کوچک چند نفره است که دائماً و مستقیماً به رییس یک موسسه، دانشگاه، صنعتی یا شرکت، خدمات فکری ارائه می دهد؛ گاهی در هیئت یک دفتر مطالعات راهبردی ظاهر میشود تا یک وزارتخانه یا بخش حساسی از یک وزارتخانه را پشتیبانی فکری ‌کند و نیز گاهی به شکل یک موسسه مطالعات راهبردی و در سطح ملی فعالیت می‌کند. اندیشگاهها با تکیه بر روشهای مختلف، تولید فکر و ایده میکنند و آن را به مسئولان و تصمیم‌گیران پیشنهاد می‌کنند. اندیشگاهها فرصتها و چالشها را باز میشناسند و در این راستا و با هدف ترویج و درگیر کردن فرماندههان، دولتمردان و مدیران، انواع مختلف همایشها و کارگاههای آموزشی با حضور دانشوران و سیاستگذاران برگزار می‌کنند. اندیشگاه مطالعاتی بندرکنگ نیز در چنین راستایی به وجود آمده است. غرب استان هرمزگان دارای مکانهای آموزشی و دانشگاههای متعددی می‌باشد، ولی وجود یک اندیشگاه علمی همواره در این حوزه جغرافیایی لازم بوده است. اندیشگاه مطالعاتی بندرکنگ می‌تواند در آینده نزدیک زمینه ایجاد یک پژوهشگاه را در بندر کنگ و جنوب ایران فراهم نماید. دستگاههای اجرایی استان هرمزگان و غرب این استان نیاز به مکانی برای اتاق فکر دارند. همایشهای متعدد میبایست در اندیشگاه برگزار گردد و دبیرخانه این همایش می بایست در این اندیشگاه همواره فعالیت نماید.
علی رغم گذر نیم سده از ورود واژه اندیشگاه به ادبیات ما، همواره تعاریف متعددی از اندیشگاه شده است. شاید در سادهترین تعریفی که برای اندیشگاه بیان شده است، آنها را مراکز سیاست پژوهی مستقل دانستهاند. در تعریفی دیگر، اندیشگاه نوعی سازمان ویژه برای تفکر و پژوهش در زمینه سیاست و راهبرد است که براصل جمع اندیشی یا ایده‌پردازی جمعی استوار است. به عبارت ساده‌تر، اندیشگاه همان نهادی است که کار تفکر و پژوهش را در حوزه سیاستها و راهبردها را دنبال می‌کند. تعاریف بیان شده برای اندیشگاهها، علیرغم اینکه تفاوتهایی با یکدیگر دارند، اما نکات مشترک بسیاری نیز در خود جای دادهاند. در تمامی این تعاریف تلاش میگردد تا اندیشگاه سازمانی تصویر گردد که با تکیه بر جمع اندیشی و کار گروهی، همواره به دنبال سیاستهای دسته اول، پرمایه و کارساز است.  وجود اندیشگاه در بندر کنگ البته بیشتر جنبه علمی و فرهنگی دارد. این اندیشگاه تلاش دارد به کارهای فرهنگی بندر کنگ و مناطق اطراف جهت و سامان دهد و دارای بخش‌های متعددی است که هر بخش آن می‌تواند در زمینه آموزش و پژوهش فعال باشد. کتابخانه این اندیشگاه میتواند مکانی برای استفاده پژوهشگران باشد و به مطالعات خود در زمینه شهر بندرکنگ و تاریخ و فرهنگ ایران بپردازد. مکانهای متعددی برای برگزاری کلاسهای آموزشی دایر گردیده و می‌توان از این فضا برای آموزش به خوبی استفاده نمود. این اندیشگاه همچنین دارای مکانی برای انتشارات میباشد و میتوان مجلات علمی متعدد در این اندیشگاه منتشر نمود.
 تحقیقات مرتبط با دریانوردی از جمله مباحث مهمی است که در این اندیشگاه می‌تواند صورت گیرد. حتی برای دریانوردان کلاسهای آشنایی با فنون دریانوردی دایر گردد. این پژوهشگاه در این خانه تاریخی به نام خانه رشید تاسیس شده و در بافت قدیم بندر کنگ قرار دارد. قرار گرفتن این مکان در بافت تاریخی بندر کنگ و دسترسی مردم بندر کنگ به آن از مزایای آن می‌باشد و اهل تحقیق به آسانی می توانند از بخش‌های متعدد آن استفاده نمایند. کلاس‌های متعدد مقالهنویسی می تواند در این اندیشگاه شکل گیرد و خود اندیشگاه می‌تواند تولید ثروت نماید. فضایی که اندیشگاه در آن قرار دارد دارای معماری جالب توجهی می باشد و ساباط بزرگ آن نگاه هر بینندهای را به خود جلب مینماید. سقف ساباط آن از چندل و حصیر میباشد و چندل یاد سفرهای دریایی دریانوردان بندر کنگ را زنده نگه می دارد. در حیاط خانه نیز درختان محلی زیادی وجود دارد و تلاش گردیده است تا قایقهای محلی نیز در آنجا گذاشته شود. وجود اندیشگاه در بندر کنگ در صورت استفاده درست و فعالیت آن نوید دهنده کارهای پژوهشی متعدد میباشد و میتواند پایان‌نامه‌های تحصیلی را به خوبی پوشش دهد. در سال‌های اخیر پایاننامه‌های متعددی راجع به بندر کنگ نوشته شده و بسیاری از دانشجویان در حال حاضر پایاننامه تحصیلیشان در مورد بندرکنگ میباشد. کتابخانه این نمایشگاه می‌تواند مکان مناسبی برای کتابهای تالیف شده در مورد خلیج فارس و جنوب ایران باشد. چون افرادی که به اندیشگاه در مورد پایاننامههای خود مراجعه می‌نمایند نیاز به منابع در مورد بندر کنگ و مناطق جنوبی ایران دارند. 
علاوه برآن مکانی برای اسناد در این کتابخانه اختصاص داده شده است و میتوان مجموعه اسنادی را که در مورد بندر کنگ وجوددارد در این مرکز بایگانی نموده و در معرض دید افراد گذاشت. چون اسناد تاریخی در مورد بندر کنگ و خلیج فارس راهگشای تحقیقات جدید میباشد. علاوه بر اسناد تاریخی، عکسهای تاریخی هم در این کتابخانه میتواند جمعآوری گردد. نقشههای تاریخی که در منازل دریانوردان بندر کنگ به خوبی یافت می شود نیز در این کتابخانه می تواند قرار گیرد. تاکنون کتاب‌های متعددی به این اندیشگاه منتقل شده و در ادامه هم کتابهای بیشتری منتقل خواهد گردید. اندیشگاه بندرکنگ مکان مناسبی برای تحقیقات میان رشته ای میتواند بشود و نگارنده که معاونت پژوهشی و آموزشی این اندیشکده را برعهده دارد در تلاش است تا با همکاری مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره ترتیبی اتخاذ نماید تا تحقیقات میان‌رشته‌ای در ارتباط با بندرکنگ و مناطق خلیج فارس شکل گرفته و علاوه بر پژوهشنامه بندر کنگ بتوان دانشنامه بندرکنگ و مناطق اطراف را نیز تدوین نمود. 
همکاری اندیشکده با مکانهای علمی نظیر دانشگاه‌ها و مدارس می‌تواند به ارتقای سطح علمی طرفین کمک نماید. پژوهشهای دریامحور با تاکید با تاریخ شفاهی همواره از مباحث مهمی است که در این اندیشکده به توجه به آنها توجه می گردد. فرهنگ ملموس و ناملموس بندر کنگ و خلیج فارس میبایست به صورت پیوسته در این اندیشگاه به صورت مکتوب درآید تا الگویی برای دیگر مناطق جنوبی ایران گردد. این اندیشگاه با توجه به امکانات موجود میتواند مکان مناسبب برای همایش و گردهماییهای ملی، منطقهای و بینالمللی گردد. تا کنون همایش و گردهماییهای زیادی در بندر کنگ نظیر ۵ دوره همایش خلیج فارس برگزار گردیده است و این اندیشگاه از این پس می‌توانند از هر نظر این همایشها را پوشش دهد. مجموعه مقالات اندیشگاه نیز می‌تواند به‌خوبی چاپ گردد. در این اندیشگاه همچنین می‌توان رونمایی از کتابهای متعددی که در مورد خلیج فارس و بندرکنگ تألیف گردیده را انجام داد و حتی جلسات متعدد نقد و بررسی کتاب گذاشت و همه این موارد در صورت برنامه‌های دقیق و کمک گرفتن از پتانسیل‌های علمی کشور و جنوب ایران امکانپذیر می باشد و چندین مجله فصلنامه را می‌توان در این اندیشگاه منتشر نمود. یکی از اهداف مهم این اندیشگاه هم این است که به دانش مردم بومی در زمینهای متعدد اضافه نموده و از تجربیات و دانش سنتی آنها نیز استفاده نماید.
اندیشکده مطالعاتی  بندر کنگ و اهمیت آن 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه