تکنولوژی‌ ساخت مسکن به قیمت ضایعات فروش رفت، « اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

غفلت وزیر راه و شهرسازی از تکنولوژی‌ ساخت‌و‌ساز داخلی!

گروه راه و ساختمان - از نیمه سال 1398 و و به ویژه از بهار 1399، همراه با افزایش قیمت مسکن و مصالح ساختمانی شاهد بالارفتن هزینه ساخت و ساز بودیم به طوری که تحت تاثیر این موارد، صنعت ساختمان در رکود عظیمی فرو رفته است و در ماه‌های اخیر و با تاکیدات رییس دولت سیزدهم مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون مسکن، بار دیگر مردم و حتی برخی از سازندگان خرد و انبوه‌سازان نسبت به رونق این بخش در ماه‌های آتی تاحدودی امیدوار شدند.  اینان امید دارند که با استارت خوردن مسکن ملی رونق رفته از بازارساخت و ساز بار دیگر به انبوه سازی بازگردد.
به گزارش اقتصادسرآمد، وزیر راه‌وشهرسازی در نشست اخیر خود با اعضای کمیسیون موضوع حضور چینی‌ها در ساخت وساز مسکن ایران را اعلام کرده و جزئیاتی در مورد آن نگفته است؛ اما ساخت وساز انبوه فقط منحصر به شرکت‌های چینی نیست و شرکت‌های دارای تکنولوژی در سایر کشورها نیز امکان مشارکت در ساخت مسکن ایران با شرط انتقال تکنولوژی را دارند. انتقال تکنولوژی شرط اصلی موافقت با حضور خارجی‌ها در ساختمان‌سازی ایران است. اما انتشار این خبر موجب واکنش‌هایی در میان فعالان این صنف و حتی مردم جامعه شد. اما باید به سابقه چینی ها در صنعت خودرو نیز اشاره داشت چرا که مسکن خودرو نیست که در پارکینگ دپو شود و سرپوش بتوان بر آن نهاد.
دولت گذشته در انعقاد قرارداد 25 ساله با چین باید به این سوال پاسخ دهد که آیا انبوه‌سازان ایرانی قادر به ساخت مسکن با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا نیستند که دولت به دنبال مذاکره با شرکت‌های خارجی برای حضور در این بخش بود و ادامه آن در دولت سیزدهم شاهد هستیم. به گفته برخی کارشناسان اما، متاسفانه وزیر راه و شهرسازی اطلاعات کافی از امکانات و توانایی‌های داخلی در بخش صنعت ساختمان ندارد.
تکنولوژی‌ ساخت مسکن به قیمت ضایعات فروش رفت
ایرج رهبرعضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران اما در واکنش به حضور چینی‌ها اینبار در بخش ساخت وساز کشورمان به خبرنگار اقتصادسرآمد، می‌گوید: درحال حاضر ایران صنعت ساختمان و به ویژه در پروژه پرند دارای تکنولوژی سوپر پانل است. اما با وجود تولید مشتری برای آن وجود ندارد. سیستم قالب تونلی که توسط ترکیه‌ای وارد کشور شد و در پردیس 10 هزار واحد به صورت قالب تونلی اجرا شد که به دلیل عدم استقبال از مسکن مهر و ادامه نیافتن کار سبب شد تا انبوه‌سازان استفاده از این تکنولوژی را رها کنند و بخشی از قالب‌ها به قیمت ضایعات فروخته شد.
چرا وزیر راه و شهرسازی از تکنولوژی‌ ساخت‌و‌ساز داخلی غافل است
وی خاطرنشان کرد: پیش از تشکیل دولت سیزدهم در جلسه‌ای با رئیس جمهور موارد را به عنوان عوامل ورشکستگی انبوه‌سازان مطرح شد. اکنون نیز به علت عدم آگاهی وزیر راه و شهرسازی نسبت به وجود تکنولوژی‌های موجود در بخش صنعت ساختمان کشور و وجود افراد توانمند، شاهد طرح چنین مواردی از سوی وزیر تازه کار هستیم .
این انبوه‌ساز در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: این موارد در حالی بیان می‌شود که برخلاف سیاست‌ جلوگیری از واردات تا زمانی که تولید داخل  وجود دارد، نباید نسبت به واردات اقدام کرد. در آزادراه تهران- شمال از شرکت‌های چینی استفاده کردیم اما آنها پس از 20 سال پروژه را نیمه‌کار رها کردند و از ایران خارج شدند؛ این‌گونه موارد برای ما درس عبرت نشده است.
ساخت و ساز با استفاده از تکنولوژی روز دنیا
رهبر گفت: استفاده از تکنولوژی‌های روز و موجود در ایران در صورت حمایت، موجب رکودزنی در ساخت و ساز خواهد شد به طوری که در پردیس و با استفاده از این تکنولوژی‌ها توانستیم اسکلت 450 واحد مسکونی را در عرض یک روز انجام دهیم که نشان‌دهنده میزان تفاوت استفاده از تکنولوژی‌ها و سیستم‌های روز دنیا در ساخت و ساز نسبت به روش‌های سنتی است. به جرأت می‌توان گفت با حمایت‌های مالی می‌توان پروژه‌ ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملی ساخت.
طرح این موارد تاثیر بسیار منفی بر روی کار انبوه‌سازان خواهد گذاشت چرا که ایران در حال حاضر در کشور  بیش از نیم میبلیون نفرنیروی متخصص عمران وجود دارد که تقریبا تمامی آنها بیکار هستند. و در کنار آنها دارای نیروی انسانی متخصص در صنعت ساختمان هستیم که با حمایت از این بخش می‌توانیم شاهد اشتغالزایی باشیم. اما برخی به دنبال ورود نیروی خارجی به بخش صنعت ساختمان هستند که در مقابل باید ارز به آنها پرداخت شود در حالی که نیازی به این کار نیست زیرا در این بخش دارای تکنولوژی و همچنین نیروی انسانی متخصص و کارآمد داخلی وجود دارد.
طرح ورود سازنده بخش مسکن از خارج اصلا درست نیست زیرا برای تربیت مهندسان و نیروهای متخصص وقت و هزینه‌های فراوانی صرف شده و این عده توان بهبود وضعیت و شرایط صنعت ساختمان را دارا هستند و می‌توانیم به صادرات خدمات فنی بپردازیم. ما کشوری هستیم که در سال 1391 در کشور ونزوئلا توانستیم با استفاده از سیستم قالب تونلی نسبت به ساخت 3 هزار واحد اقدام کنیم و با توجه به ساخت این تعداد واحد در دورترین نقطعه جغرافیایی نسبت به ایران چگونه نمی‌توانیم در داخل کشور دست به چنین کاری بزنیم؟. حال با این همه توانایی دلیلی اصرار بر حضور کشور چین در حوزه ساخت وساز را باید وزیرراه وشهرسازی دولت سیزدهم روشن کند.
 غفلت وزیر راه و شهرسازی از تکنولوژی‌ ساخت‌و‌ساز داخلی!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه