افزایش دو برابری راندمان تولید برق نیروگاه بعثت، به زودی

اولین توربین ملی کلاس f در نیروگاه بعثت نصب می شود

گروه انرژی - فاطمه کریمی - نیروگاه بعثت با نام رسمی «شرکت مدیریت تولید برق بعثت» مجموعه ای تولیدی و بسیار حیاتی و تاثیر گذار در سیستم تولید برق در دل پایتخت قرار گرفته است که نقش مهمی در تامین برق شبکه ی جنوب تهران دارد. با وجود قدمت زیاد و فرسودگی تجهیزاتش هنوز هم در مدار تولید برق پایتخت قرار دارد. با این تفاسیر وعلی رغم این که نیروگاه بعثت در حال حاضر برای تولید برق توان بالایی ندارد، امید می رود با نوسازی تجهیزات و نصب سیکل ترکیبی جان تازه ای در کالبد این مجموعه ی نام آشنای صنعت تولید برق کشور دمیده شود. به گزارش اقتصاد سرآمد، مهندس مسعود شیخ مدیرعامل نیروگاه بعثت از عقد قرارداد نصب توربین گازی خبر داد و گفت: قرارداد بین شرکت مادر تخصصی برق حرارتی و شرکت مپنا در خصوص نصب یک واحد توربین گازی در گام اول و در ادامه نصب سیکل ترکیبی مربوطه صورت گرفته است. وی با بیان اینکه این توربین گازی برای اواین بار در کشور طراحی شده است که به نوبه خود بسیار مهم و حیاتی است و قابلیت های خیلی بالایی دارد گفت: این توربین کمک شایانی به کاهش آلودگی، کاهش مصرف آب و افزایش توان تولید واحد های نیروگاه خواهد کرد. وی افزود: از آن جا که تجهیزات و ماشین آلات نیروگاه بعثت خیلی فرسوده و قدیمی هستند و در حال حاضر تولید کمتری نسبت به ظرفیت آن دارد، نصب این واحد جدید در نیروگاه موجب تقویت و پایداری شبکه برق جنوب تهران می شود. مهندس شیخ بر نوسازی نیروگاه‌های قدیمی به‌عنوان یک الزام غیرقابل‌چشم‌پوشی تاکید کرد و گفت: با توجه به این یک الزام اساسی، نوسازی نیروگاه‌های قدیمی برای افزایش راندمان یک انتخاب نیست یک استراتژی مهم است. 
افزایش دو برابری راندمان نیروگاه بعثت، به زودی 
 مدیرعامل نیروگاه بعثت در ادامه با اشاره به این که در صورت تبدیل واحدهای گازی نیروگاه بعثت به سیکل ترکیبی، راندمان نیروگاه ما دو برابر افزایش‌ می یابد، افزود: به همین دلیل عمده نیروگاه‌هایی که در حال احداث بوده یا در طول سال‌های اخیر راه‌اندازی شده‌اند، سیکل ترکیبی هستند، چراکه این دست از نیروگاه‌ها راندمان بالاتر و مصرف انرژی پایین‌تری دارند و با محیط ‌زیست هم سازگارتر هستند.
 کاهش مصرف آب با نصب سیکل ترکیبی
مهندس شیخ با بیان این مطلب که با همین گاز مصرفی نیروگاه بعثت، می توانیم حدود دو برابر انرژی تولید کنیم اظهارداشت: با نصب سیکل ترکیبی راندمان تقریبا 80 درصد افزایش پیدا می کند و از نظر شبکه و آلودگی محیطی و مهم تر از همه مصرف آب به شدت کاهش خواهد داشت.وی گفت: با توجه به اینکه درحال حاضر 750 متر مکعب در ساعت میزان مصرفی آب نیروگاه است با نصب سیکل ترکیبی این میزان مصرف به حدود 50 تا 100 متر مکعب در ساعت خواهد رسید.مدیرعامل نیروگاه بعثت در خصوص گازمصرفی نیروگاه بعثت گفت: با نصب سیکل ترکیبی میزان مصرف گاز کاهش نخواهد داشت بلکه تولید برق در منطقه مورد نظر تهران که با کمبود برق مواجه هستند، افزایش می یابد.
مهندس شیخ با بیان این که با کاهش دما و هوا در پیک مصرف زمستان تولید نیروگاه بعثت کاهش نمی یابد و این کاهش دما تاثیری در تولید ندارد تصریح کرد: با توجه به این که نیروگاه بعثت یک نیروگاه بخار است و ممکن است با افزایش مصرف گازخانگی در فصل زمستان با افت فشار یا مشکل کمبود سوخت روبرو شویم و این موضوع روی تولید برق ما تاثیر منفی داشته باشد.
صرفه جویی مردم در بخش گاز کمک می کند تا نیروگاه در تامین سوخت دچار مشکل نشوند
وی با توصیه صرفه جویی در مصرف گاز گفت: با توجه به این که با کاهش دمای هوا اولویت مصرف با بخش خانگی می باشد لذا مصرف درست و صرفه جویی مردم در بخش گاز کمک می کند تا نیروگاه در تامین سوخت دچار مشکل نشوند.
نیروگاه بعثت، کمک بسزایی به پایداری شبکه برق جنوب تهران دارد
مدیرعامل نیروگاه بعثت در ادامه گفت: نیروگاه بعثت با ظرفیت اسمی که طراحی و نصب شده سه واحد 82 مگاواتی، دو واحد 60 مگاواتی داشته که حدود 20 سال پیش از مدار نیروگاه خارج شده است. مهندس شیخ افزود: نیروگاه بعثت توان بالایی برای تولید برق مورد نیاز کل تهران را ندارد اما آن چه مهم هست با توجه به مکان قراری گیری نیروگاه، کمک بسزایی به پایداری سطح ولتاژ شبکه برق جنوب تهران خواهد کرد. 
استحصال گاز co2  در نیروگاه بعثت
وی همچنین با بیان این مطلب که نیروگاه بعثت نخستین مجموعه ی تولیدی برق در کشور است که از خروجی واحدهای دود کش آن، گاز co2  اخذ می شود گفت: ظرفیت تولیدی این نیروگاه 2 تن در ساعت است که این میزان در شبانه روز به 48 تن می رسد.
وی با بیان این که گاز co2تولیدی نیروگاه بعثت برای مصرف خوراکی و صنعتی استفاده می شود افزود: اکثر کارخانجات تولید مواد خوراکی در تهران مثل کارخانه نوشابه سازی و نوشیدنی ها، گاز  co2 را از این نیروگاه تامین می کنند.
به زودی اولین توربین ملی کلاس f در شرکت مدیریت تولید برق بعثت نصب می شود
مهندس شیخ ادامه داد: مساله نوسازی نیروگاه یک اولویت بسیار مهم است در حال حاضر موضوع نوسازی شرکت مدیریت تولید برق بعثت در مرحله بروکراسی اداری است که در همین رابطه و برای اخذ مجوزهای لازم با سازمان محیط زیست در حال مذاکره هستیم. با توجه به حساسیت هایی که محیط زیست دارد به محض رفع نگرانی های این سازمان، مجوز نوسازی صادر می شود که با توجه به اعلام آمادگی شرکت مپنا برای تجهیز کارگاه اقدام خواهیم کرد و به همین سبب به زودی اولین توربین ملی کلاس f در شرکت مدیریت تولید برق بعثت نصب می شود.
در حال حاضر واحد در حال تعمیرات
 اساسی است
وی در خصوص تعمیرات دوره ای نیروگاه بعثت نیز افزود: در حال حاضر واحد در حال تعمیرات اساسی است این کار پایان سال نیز انجام می شود که برای پیک تابستان سال 1401 آماده باشد. 
وی از رسانه ها بخصوص مطبوعات خواست که در خصوص تشویق مردم به استفاده از سیستم های خورشیدی مثل آبگرم کن های خورشیدی با پنل خورشیدی اهتمام ورزند که اگر در تک تک منازل استفاده از سیستم های خورشیدی رایج و مرسوم شود بار بسیار بزرگی از شبکه برق کشور کم می شود و از نظر اقتصادی هم به خانواده کمک می شود هرچند تهیه این وسایل کمی گران است و بیشتر اقلام آن وارداتی و ارز بر است گران است اما اگر مردم تشویق شوند و دولت برای خرید و تامین تجهیزات کمک کند که هر خانه ای بتواند این کار را انجام دهد. کمک به سزایی در کاهش مصرف گاز در بخش خانگی می شود و استفاده از انرژی خورشیدی به صرفه می شود. مهندس شیخ به فناوری موجود در بسیاری از کشورها اشاره می کند و می گوید: به خاطر این که در کشور ترکیه برق بسیار گران است، اکثرا از آبگرمکن های خورشیدی استفاده می کنن.وی می افزاید: اگر فعالیتی توجیه اقتصادی پیدا نکرد محکوم به شکست است این فرمول اقتصادی همه ی دنیاست. مثل الان ما که مدام سوبسید انرژی را می پردازیم و کار هدفمندی در حوزه انرژی  صورت نمی گیرد.مدیرعامل نیروگاه بعثت در خصوص آلودگی احتمالی در این واحد فعال می گوید: بحث آلودگی در نیروگاه بعثت مدام در حال کنترل است توسط محیط زیست به طور آنلاین و هم به صورت دوره ای هر سه ماه یه بار نمونه برداری می شود. در همین راستا ما همکاری لازم با محیط زیست و نهادهای نظارتی را در راس کار قرار داده ایم.
 اولین توربین ملی کلاس f  در نیروگاه بعثت نصب می شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه